Hoe hoog Aquarium met Maanvissen?


iedereen zegt dat maanvissen zijn maar nooit problemen en met Kardinalen ging prima
 
Maanvissen vervuilen nauwelijks. Ik heb op mijn bakje van 900 liter een Eheimpomp van 750 liter per uur en moet wel drie keer per jaar mijn bodem afhevelen. Wel regelmatig water verversen maar dat moet sowieso. En lange armen heb ik ook niet maar wel een stevige kruk waar ik op sta. Ik zet er planten in als ik water ververs. Eerst haal ik dan 25 cm water er uit en schuif delen van de lichtkap opzij. Geen enkel probleem zolang je niet een hele forse bierbuik hebt.

Hobbygroet Jos Hut
 
Maanvissen vervuilen nauwelijks. Ik heb op mijn bakje van 900 liter een Eheimpomp van 750 liter per uur en moet wel drie keer per jaar mijn bodem afhevelen. Wel regelmatig water verversen maar dat moet sowieso. En lange armen heb ik ook niet maar wel een stevige kruk waar ik op sta. Ik zet er planten in als ik water ververs. Eerst haal ik dan 25 cm water er uit en schuif delen van de lichtkap opzij. Geen enkel probleem zolang je niet een hele forse bierbuik hebt.

Hobbygroet Jos Hut
Dat zou mijn probleem zijn.. de bierbuik. Hoewel ik geen bier drink.
 
Bakje? 900 L! Ik heb gelezen op Forum dat iemand gezegd heeft dat ze vervuilers zijn maarecht hoe grotere bak hoe beter zegt men en 900 Liter merk je minder dan 300 L en volgens Logica zou je zeggen dat grote vissen meer ontlasting produceren dan kleine visjes! Discussen zijn de grootste vervuilers zeggen ze
 
Eigenlijk moet ik zeggen dat ondanks ik mijn maanvissen veel observeer er nog nooit een heb zien poepen, mogelijk komt het meest eruit via hun plasje welke je door een goed verversbeleid weer afvoert.
Daarnaast breken de bacteriën in de bodem ook veel afvalstoffen af.
 
Oh ja! Ik dacht 20jr geleden of zo wel slierten onder aan de vis te hebben zien hangen! Misschien navelstreng of zo dan of ze gaan snachts poepen
 
Poepen doen alle vissen natuurlijk. En 20 tetra's leggen 20 mini poepjes die naar verhouding ws weer net zoveel zijn als een paar maanvissen doen.

Gewoon schoonhouden dus
 
Oh ja das waar! Als de5Maanvissen afvallen kan ik er wel 17Fantoonzalmen voor in de plaats zijn ook minder vraadzuchtig
 
Iemand ervaring met bepaalde soort mooie slakken ipv algeters? In verleden slakkenplaag gehad en eitjes heel veel! Ik wil GEEN slakken aanwas maar alleen die ik in winkel koop daar moet het bij blijven!
 
@ Ronnie, wat jij wilt met je slakken kan niet. Dieren willen zich ook voortplanten. Als je maanvissen niet wilt nemen maar fantoomzalmen vind ik dit best een opmerkelijke keuze. Waarom wilde je maanvissen gaan houden? En wat trekt je nu in Fantoomzalmen. Er zit wel heeeel erg veel verschil in. Als je twijfelt over de aanschaf van vissen moet je het niet doen. Ze moeten namelijk oud kunnen worden in je aquarium en dat betekent dat je dieren aanschaft die zo maar vijf jaar of ouder worden. Goede maanvissen worden ouder dan tien jaar..........

Hobbygroet Jos Hut
 
Maanvissen wil (de) ik houden omdat ik ze mooi vind maar er wordt heel veel gezegd dat ze niet met Kardinalen kunnen en zij zijn mijn 1e keus daar bouw ik om heen! Verder wil de bak in de keuken en kan maar50cm diep dat wellicht' aan de krappe kant voor de Scalare! Als ik toch besluit geen Maanvissen te nemen kunnen er andere voor in de plaats! Fantoonzalmen vind ik ook mooi! En zo zijn er nog meer die ik eerder genoemd heb
 
Die snap ik niet helemaal Jos.

Bij het waterverversen is het waterniveau in het aquarium flink lager dan normaal. Goed moment om dat nieuwe planten er in te plaatsen, rotte bladeren te verwijderen of ander plantenonderhoud te doen.

@ Ronnie, maanvissen eten, net als andere vissen, alles wat in hun bek past. Spitszalmpjes als kardinalen horen bij hun natuurlijke voedsel.
 

Terug
Bovenaan