Hoe het beste diepvriesvoer geven?


Paul Stone

Well-known member
Lid geworden
14 december 2015
Berichten
48
Kan ik diepvriesvoer in bevroren toestand in het aquarium doen of is het beter om het (wat ik altijd doe) eerst te ontdooien?
 
Altijd eerst ontdooien, vissen zullen gelijk naar happen en kan blaren of erger op hun bek ten gevolg hebben.
 
Ik ontdooi het in artemia zeefje en geef het dan pas. Je kan er ook een gewoon zeefje voor gebruiken.
 
Ontdooi het hier ook eerst en dan gaat het zo de bak in.
 
Doe het met een beetje koud water in een eierdopje of zo en dan na een halfuurtje met een lepeltje de bak in. Zo is alles mooi ontdooit en niet meer te koud voor de vissen!
 
Ik heb zo'n klein plastic plantenpotje van 5 cm doorsnede, wat je krijgt als je waterplanten koopt, boven de borrelsteen via een zuignap tegen de ruit geplakt (je kan ook een glazen variant kopen). Ik gooi het bevroren blokje voedsel er gewoon in en dan ontdooit het vanzelf waarbij het voedsel geleidelijk door de gaten van het potje bij de vissen komt.
 
Ik doe de blokjes in een Plastic) beker, koud water erbij en minuut of wat laten laten staan.
Dan even roeren om de blokjes los te maken en dan bij de instroom in de bak.
 
Ik heb zo van die doorschijnende voederkorfjes in de bakken en daar doe ik het bevroren in en dan laat ik ze zelf hun gang gaan en dat loopt prima maar heb al een paar keer een blokje zo in de bak gegooid waar ze als leeuwen opvliegen,niet meer doen dus.
 
Ik heb een drijvend tubifex bakje aan de onderkant open gemaakt,een stukje weggehaald.

Mijn Discusvissen hebben altijd in de gaten wanneer dit tubifex gevuld wordt met diepvriesvoer,op het moment van vullen heeft het even de tijd om te ontdooien en even later trekken ze het voer eruit
 
Ik heb een drijvend tubifex bakje aan de onderkant open gemaakt,een stukje weggehaald.

Mijn Discusvissen hebben altijd in de gaten wanneer dit tubifex gevuld wordt met diepvriesvoer,op het moment van vullen heeft het even de tijd om te ontdooien en even later trekken ze het voer eruit
Heb je daar een foto van Bert ?
 
Sorry voor de verwarring,heel simpel.

We kennen allemaal wel het drijvend kunststof plastic bakje/trechtertje waar we tubifex in kunnen stoppen toch,nou daar heb ik aan de onderzijde met een tangetje wat weggeknipt,zodat de opening wat groter is(meer open) aan de onderzijde,als ik in dit drijvende trechtertje nu mijn diepvries voer in stopt dan ontdooid het diepvriesvoer in dit trechtertje,mijn vissen hebben dit zeer snel in de gaten en gaan dan naar dit bakje en trekken het diepvriesvoer zo uit het trechtertje,een simpele manier van gericht voeren in plaats van het zo in de bak te deponeren.

Zoals vermeld wel een iets grotere opening maken in het kunststof bakje aan de onderzijde anders krijgen ze het voer er niet uit.
 
Sorry voor de verwarring,heel simpel.

We kennen allemaal wel het drijvend kunststof plastic bakje/trechtertje waar we tubifex in kunnen stoppen toch,nou daar heb ik aan de onderzijde met een tangetje wat weggeknipt,zodat de opening wat groter is(meer open) aan de onderzijde,als ik in dit drijvende trechtertje nu mijn diepvries voer in stopt dan ontdooid het diepvriesvoer in dit trechtertje,mijn vissen hebben dit zeer snel in de gaten en gaan dan naar dit bakje en trekken het diepvriesvoer zo uit het trechtertje,een simpele manier van gericht voeren in plaats van het zo in de bak te deponeren.

Zoals vermeld wel een iets grotere opening maken in het kunststof bakje aan de onderzijde anders krijgen ze het voer er niet uit.
Kunnen ze zich dan niet beschadigen aan de scherpe randen van dat open te knippen ?
 
Dat openknippen was meer om uit te leggen dat er een iets grotere opening gemaakt moet worden,zodat het ontdooide voer er doorheen kan zakken,zodra ik diverse diepvries blokje's in de houder legt dan gaan mijn vissen enkele minuten later met hun bek tegen het drijvende bakje stoten,een leuk gezicht en even later trekken ze het aan de onderzijde eruit.

kan ook met een fijn zaagje,de opening vergroten.
 
Dat openknippen was meer om uit te leggen dat er een iets grotere opening gemaakt moet worden,zodat het ontdooide voer er doorheen kan zakken,zodra ik diverse diepvries blokje's in de houder legt dan gaan mijn vissen enkele minuten later met hun bek tegen het drijvende bakje stoten,een leuk gezicht en even later trekken ze het aan de onderzijde eruit.

kan ook met een fijn zaagje,de opening vergroten.
Heb je daar een foto van zodat ik er een concreet idee van heb ?
 
Foto's maken en hier plaatsen dat lukt mij nog niet,maar als je google'd op tubifex zeef puntmodel dan zie je het tubifex bakje wat ik gebruik, aan de onderzijde van dit puntige model,daar heb ik,de opening wat vergroot door wat weg te halen,zodat het diepvriesvoer daar aan de onderzijde het voerbakje kan verlaten.

Gebruik je dit tapse bakje zonder aan de onderzijde een iets grotere opening te maken dan krijgen de vissen het voer er niet uit,het voerbakje is rondom voorzien van kleine gaatje's (is ook bedoels voor tubifex).

Bij mij werkt het naar behoren,ik stop er 4-6 verschillende diepvriesblokje's in soms ook met droogvoer en/of granulaat,na het ontdooien in het bakje zakt het voer in de kleine trechter omlaag,en het bakje vult zichzelf,de rest doen de vissen,zoals eerder vermeld gaan mijn en waarschijnlijk ook jou vissen nieuwsschierig naar het bakje toe,en trekken het voer eruit.

Veel liefhebbers spoelen het diepvriesvoer eerst voordat ze dit aan de vissen geven,maar vooraf kan ik je vertellen dat dit met dit bakje niet werkt want uitgespoeld en ontdooid voer wat je in dit bakje deponeerd zal direct via de onderzijde het bakje verlaten,dan kun je net zo goed dit bakje niet gebruiken.

Bij mij hangt het voerbakje rechts voor in de bak tussen de planten,zoals al vermeld hebben de vissen dit na enkele minuten in de gaten en trekken het voer uit het bakje (onderzijde).

Even experimenteren met de groote van de opening aan de onderzijde,is deze te groot dan zakt het in no time naar de bodem.

Een heel verhaal over een voerbakje,maar misschien nu wel wat duidelijker weergegeven.
 
Ik heb het gegoogled en ik gebruik dezelfde zeefjes en dat kennen ze inderdaad heel goed.
 

Terug
Bovenaan