Hoe heet deze alg


Dennis van M

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2021
Berichten
52
Leeftijd
38
Hoi allemaal, ik heb deze alg ergens al eerder gezien, maar hoe heet deze hardnekkige grijze pluizige bolletjes ook alweer?

40 liter, draaid ruim 1,5 jaar, wellicht 2.
Af en toe vloeibaar co2 van seachem, klein beetje micro plantenvoeding van vimi.

Gaat eigenlijk al goed vanaf het begin, klein beetje punt alg op de anubias en dat is het wel.

Ik doe eigenlijk sinds begin van het aquaium geen waterwissel, enkel aanvullen omdat het water verdampt. Ik ben nu wel van plan om de week 15 liter wat te wisselen als extra onderhoud.
 

Bijlagen

  • 20220422_212650.jpg
    20220422_212650.jpg
    302.5 KB · Weergaven: 117
  • 20220422_212704.jpg
    20220422_212704.jpg
    187.1 KB · Weergaven: 112
Engelse naam is 'Staghorn algae' (Compsopogon sp.).

Oorzaak is vermoedelijk te veel ijzer, wellicht stoppen met de extra plantenvoeding.
 
Lijkt me vertakt en dan is het Staghorn en dat krijg je vaak bij een verhoogde nh3/4. Of dat ook kan met een teveel aan ijzer is nieuw voor mij.
 
 
Hoi allemaal, ik heb deze alg ergens al eerder gezien, maar hoe heet deze hardnekkige grijze pluizige bolletjes ook alweer?

40 liter, draaid ruim 1,5 jaar, wellicht 2.
Af en toe vloeibaar co2 van seachem, klein beetje micro plantenvoeding van vimi.

Gaat eigenlijk al goed vanaf het begin, klein beetje punt alg op de anubias en dat is het wel.

Ik doe eigenlijk sinds begin van het aquaium geen waterwissel, enkel aanvullen omdat het water verdampt. Ik ben nu wel van plan om de week 15 liter wat te wisselen als extra onderhoud.
Heb je sinds het begin van je aquariumstart geen water ververst? Afgezien van het verdampte water, en wil je dit nu wel? Hoevaak en hoeveel vulde je het water aan? Bij een laag technische bak met een lage lichtintensiteit is een waterversing zo eens in de twee maand voldoende. Een wekelijkse verversing zou in dat geval veel te veel zijn en mogelijk je verhoudingen in je bak danig verstoren. Maar dit verhaal gaat alleen op bij een zeer lage lichtintensiteit boven je bak! Iets wat niet te maken heeft met de lichtduur, dit om verwarring te voorkomen. Ik ben daarom benieuwd naar de redenen van de gedachte om wekelijks water te verversen?
 
De reden is omdat ik met mijn 180 liter aquarium meer problemen heb gehad dan deze 40 liter. Dat ter zijde.

Nu ik deze alg in de 40 liter heb raak ik beetje paniekerig van ojé waar gaat dit naar toe. Vandaar de waterwissel opeens.

En ik heb een tds meter welke waardes gaf van 600 voor de wissel, en nu 315.
dus ik merk wel een verbetering, anders zou ik wellicht om de 2 of 3 weken moeten doen incl water bijvullen na verdamping.

Verlichting is denk ik rond de 750 lumen (gedimd) voor 7 uur per dag.
 
De reden is omdat ik met mijn 180 liter aquarium meer problemen heb gehad dan deze 40 liter. Dat ter zijde.

Nu ik deze alg in de 40 liter heb raak ik beetje paniekerig van ojé waar gaat dit naar toe. Vandaar de waterwissel opeens.

En ik heb een tds meter welke waardes gaf van 600 voor de wissel, en nu 315.
dus ik merk wel een verbetering, anders zou ik wellicht om de 2 of 3 weken moeten doen incl water bijvullen na verdamping.

Verlichting is denk ik rond de 750 lumen (gedimd) voor 7 uur per dag.
Je geeft dan inderdaad weinig licht op je bak, 18,75 lumen per liter water. Die je overigens gerust minimaal 8 uur per dag zou mogen aanbieden exclusief eventuele dimtijden. Je bak zal neem ik aan ook niet al te hoog zijn? Op deze genoemde lichtintensiteit zou je dan ook je plantenkeuze op aan kunnen passen. Anubias, Mossen, Javavaren en Echinodorus, als voorbeeld, kan je keuze dan zijn. Je kan kiezen voor een speciale voedzame bodem en eventuele bemesting. In dat geval kan een waterverversing van zo rond zelfs de 50 procent per week nodig zijn om eventuele overtolligheden te verwijderen. Bemest je zeer spaarzaam en heb je geen speciale bodem wordt alles anders. Een waterversing, zeker als die ruim is betekend ook dat je waterwaarden relatief veel wijzigen en dat dit ook betekend dat er veranderingen in de verhoudingen van je bak zullen zijn. Dan is het juist zaak om weinig te verversen. In de tijd dat ik een Low-tech bak had Met een zeer lage lichtsterkte verversten we rond de 2 á 3 maand! En ook nooit meer als hooguit 20 tot 25 procent van de water inhoud.
 
Bedankt Benvo, de lamp zelf kan maximaal 1050 lumen opleveren. De bak is 30 cm hoog met een bodem bestaand uit ada powersand advanced small, ada aquasoil v2 en wat la platasand. Een bodem hoogte 4cm vooraan en 7 á 8cm achter

Dus als het begrijp is het tijdeljjk seachem flourisch excel dagelijks toevoegen met mate voor de alg en weinig planten voeding en een matige verversing om de 8 weken.
 
Bedankt Benvo, de lamp zelf kan maximaal 1050 lumen opleveren. De bak is 30 cm hoog met een bodem bestaand uit ada powersand advanced small, ada aquasoil v2 en wat la platasand. Een bodem hoogte 4cm vooraan en 7 á 8cm achter

Dus als het begrijp is het tijdeljjk seachem flourisch excel dagelijks toevoegen met mate voor de alg en weinig planten voeding en een matige verversing om de 8 weken.
Gezien de hoogte van de bak, 30 cm, Zal het (led-)licht toch wat meer doordringen wat noopt tot matig voeden van de planten maar ik zou in dit geval waterverversen beperken tot zo'n 20 % per week. En dan natuurlijk de reacties in je bak blijven bekijken!
 
Na 2 kleine verversingen en om de dag beetje florish excel is alles al verdwenen.
Beste alg die ik ooit heb gehad;) :giggle:
 

Terug
Bovenaan