Hoe een goede circulatie te creëren?


C

Canon

Guest
Dag allemaal!

Binnen kort komt er een nieuw meubel onder mijn aquarium, en ook een nieuw filter. Ik heb ook nog een paar filters die ik ook wil gaan gebruiken om mijn water goed schoon te houden.

Het gaat om een aquarium van 170x70x60.

Bij deze een getekend plaatje hoe ik denk dat het zal gaan qua stroming:

Foto550-7VQ8PNEV.jpg


De 3 donker groene hokjes zijn de afzuigers van 3 Eheim 2224's
De donker blauwe en de donker rode zijn

Een Eheim 2075 en een JBL 1500.

de lichte kleuren boven in sproeien het water eruit. Ik moet even kijken in welke vorm ik dat ga doen. Gewoon een slang waar de 'hoge druk' helemaal uit komt. Of een sproeibuisje, maar dat word lastiger om mooi weg te werken.

Graag hoor ik jullie mening :)!
 
5 aparte filters voor 1 bak,beetje niet makkelijk lijkt mij!
 
Het lijkt mij ook wat onhandig ik heb zelf een 130x70x60 staan en 1 eheim porf 2 voldoet prima.
Als je dan toch moeite wil doen waarom geen biotoop in je meubel?
 
Je bedoelt zeker Bioloog? ;)
 
Nou, hij staat op mijn slaapkamer. Ik heb al veel onheil gehad met mijn filters, en heb nu vrijwel geluidsloze filters. Dit was bijvoorbeeld een Eheim 2080 in mijn geval niet (is al verkocht).

Een bioloog is ook niet echt stil (heb al ge�nformeerd), en wil dat risico niet lopen.

Vandaar dat ik nu al zo veel filters heb :p. Dus in mijn geval is dit geen probleem.


Ik heb nu een groot stalen frame gekocht, waar een meubel van gemaakt gaat worden. Ik verwacht geen enkel ruimte gebrek te krijgen, dus ook heb ik geen probleem daarmee.


Wel wil ik mijn 3 uitlopen (waar het water uitkomt) van mijn eheim 2224 aan elkaar koppelen, zodat er 1 slang het water in mijn bak sproeit.


Geen reden om het niet 'zo' te doen toch?
 
Jij moet ze allemaal onderhouden maar zou voor mij niet werken,ook de onnodige extra energiekosten zou niks voor mij zijn maar heb het idee dat die voor je ouders zijn ;)
5 keer meer kans op lekkage of andere problemen.

Een bioloog is ook echt wel geluidsloos te maken hoor maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
 
Ik bedoelde een bioloog ja haha!

Het is een afweging die je moet maken denk ik. in het geval van meerdere filters op 1 uitloop zou ik wel oppassen voor tegendruk, als 1 filter sterker is kan het zijn dat de andere zwakkere filters geen effect meer hebben of zelfs een kortere levensduur hebben.
 
Nee,natuurlijk niet.
Als 3 sralen 1 richting opgaan,zal de mindere gewoon mee blijven doen.
Is alleen ,wil hij stroming ,zijn er ook stromingspompjes,die het zelfde geven.
Dan de sterktste en grootste om te filteren.
 
Je bak is ook nog bijna de helft dieper dan een gemiddelde bak dus zou juist zorgen voor een zo breed mogelijke uitstroming.
 
Indien je 3 pompen op 1 uitstroom pijpje zet kan het een probleem opleveren.

3 aparte uitstromen kan geen kwaad, of een beduidend grotere uitstroom dan de slangen van de pomp af.
 
Dan ook 3 aanzuig slangen.
Word een drukke boel.
 
Dit is mijn plan.

Foto-XMXV48G7.jpg


- Donker groen is waar het water ingaat
- licht groen is waar het water dan doorheen stroomt richting de pomp
- licht blauw waar het water uitstroomt.

Zou me niet kunnen voorstellen dat ze elkaar belemmeren in stroming. Word even kijken hoe ik ze aan elkaar krijg, maar de stroming van de pompen zelf kunnen elkaar niet belemmeren lijkt mij..?!

Seabait zei:
Jij moet ze allemaal onderhouden maar zou voor mij niet werken,ook de onnodige extra energiekosten zou niks voor mij zijn maar heb het idee dat die voor je ouders zijn ;)
5 keer meer kans op lekkage of andere problemen.

- Onderhouden is juist een voordeel. zo pak je 1/5e tegelijk indien nodig
-stroomkosten, 8 watt per eheim filter. 1000 wat is +/- �0,06ct. dus daar komen we de crisis ook wel mee door.

- ik heb in mijn hele aquarium leven nog nooit een lek gehad met een normaal draaiend filter dus zie daar ook niet tegenop..


______________________________

Maar de stroming van mijn filter plan is goed??

BEDANKT voor al het meedenken iig!
 
Je maakt het uzelf onnodig heel moeilijk.
 
Canon zei:
Dag allemaal!

Binnen kort komt er een nieuw meubel onder mijn aquarium, en ook een nieuw filter. Ik heb ook nog een paar filters die ik ook wil gaan gebruiken om mijn water goed schoon te houden.

Het gaat om een aquarium van 170x70x60.

Bij deze een getekend plaatje hoe ik denk dat het zal gaan qua stroming:

Foto550-7VQ8PNEV.jpg


De 3 donker groene hokjes zijn de afzuigers van 3 Eheim 2224's
De donker blauwe en de donker rode zijn

Een Eheim 2075 en een JBL 1500.

de lichte kleuren boven in sproeien het water eruit. Ik moet even kijken in welke vorm ik dat ga doen. Gewoon een slang waar de 'hoge druk' helemaal uit komt. Of een sproeibuisje, maar dat word lastiger om mooi weg te werken.

Graag hoor ik jullie mening :)!

23312_130200810324940_735_n.jpg


:confused:
 
Oh, dat is simpel. Geen "dode" hoekjes in het aquarium.
 
Kijk:
Uw bak is 170x70x60. In de praktijk zal je blij mogen zijn als je daar 600 liter water in krijgt.
Doorgaans moet je met externe filters reken op een pompcapaciteit van 3x de inhoud van de bak(om 1x netto over te houden) en 1-1,5 liter filtermedia per 100 liter water.

Dus concreet wil dat voor jouw bak zeggen dat je 1800 liter per uur pompcapaciteit moet hebben en zo'n 6-9 liter filtermedia.

Eheim 2075: 1250l/u, 6 liter filtermedia
Jbl 1500: 1400l/u, 8 liter filtermedia

Dus met die twee samen heb je 2650l/u pompcapaciteit en 14 liter filtermedia. Meer dan genoeg dus :)
Samen kunnen ze een bak van 900 liter netto aan.

Hoe zet je de in en uitstroom? Simpel.
Gewoon langs beide zijden van de bak 1 uitstroom en 1 instroom.
De uitstroom doe je zonder sproeibuis of iets anders gewoon de buis vol de bak in. Zo heb je geen weerstand. Richt de buis naar de voorruit.
Laat de stroming kruisen.
Als de uitstroom van de jbl links zit moet de aanzuig ervan rechts zitten.
Van de eheim dan de uitstroom rechts en de instroom links.

Zo zal je met die twee filters meer dan genoeg filtercapaciteit hebben en ook ruim genoeg circulatie.
Op die manier beperk je ook de hoeveelheid buizen en slangen en stroomkosten :)

Want stroom kost meer dan 0,06� per kWh. Eerder 0,25�/kWh.
 
allemaal weer hartelijk dank voor de berichten :).

Ik ben weer van plan discussen te houden, en wil graag dat mijn bak schoon blijft.
Ik heb op dit moment soms wat vuil op de bodem, en dat wil ik niet.

Ik heb op dit moment:
3x Eheim 2224
1x Eheim 2075

Dat zal dus ook voldoende moeten zijn, dan geen JBL erbij :).


Ik snap je stroming JurgenD, alleen heb je dan 2 'tegen stromingen' lijkt mij.
Dit is toch niet prettig voorde vissen? Ook wil ik liever niet aan beide kanten filter buizen hebben, omdat dat lastig is weg te werken.

Maar wat zou er mis kunnen zijn met mijn 1 plaatje qua stroming?
 
Hoezo, je hebt dan tegenstromingen? Alles stroomt in dezelfde richting.
En heb je aan beide kanten buizen.
Dus volgens mij snap je het niet. ;)
Al hang je 20 filters aan de bak, de bodem zal er niet schoner mee worden.
Voor een propere bodem heb je de juiste bodembewoners nodig en een gezonde bodem.
 
Hoe zet je de in en uitstroom? Simpel.
Gewoon langs beide zijden van de bak 1 uitstroom en 1 instroom.
De uitstroom doe je zonder sproeibuis of iets anders gewoon de buis vol de bak in. Zo heb je geen weerstand. Richt de buis naar de voorruit.
Laat de stroming kruisen.

Dat is toch iets van dit?:

Foto-FUF8HLLJ.jpg


mijn tekenkunsten zijn niet van hoog niveau, en 3D al helemaal lastig :p.Maar die pijltje moeten richting de voorruit gaan.

Op deze manier gaan ze toch tegen elkaar in, wat niet ideaal is voor de vissen?

Al hang je 20 filters aan de bak, de bodem zal er niet schoner mee worden.

DSC03389kopie.jpg


Dit is toch gewoon een veel gebruikt iets? Een bodem afzuiging? uiteraard heb ik ook corrydorassen.
 
Als je dan een lek hebt loopt heel uw bak leeg. Dat zou ik niet aanraden.
Ook gewoon iets vervangen van slang of zo wordt dan heel lastig.

Neen, de aanzuig NAAR de filter toe hang je aan de achterzijde links en rechts.
De uitstroom hang je er vlak naast. Maar gericht schuin naar de voorruit.
Dan blaas je het gefilterde water weg van de aanzuig.

Het water stroomt dan van achteraan boven in naar voor, zo naar beneden en langs de bodem terug naar achter naar de aanzuig.
 
Canon zei:
-stroomkosten, 8 watt per eheim filter. 1000 wat is +/- �0,06ct. dus daar komen we de crisis ook wel mee door.

Bij welke leverancier zit je? want dan stap ik gelijk over! ;)
 
Eneco.
Maar die zit niet in Middelburg.

Dit jaar 145 euro bijbetalen.gas en stroom.


Waarom niet echte bodem afzuiging IN de bodem?

Pijp met gaatjes,die het vuil omlaag zuigen?
 
@JurgenD, ik snap hem :). Maar waarom zou dat een betere circulatie zijn dan die ik als eerste bedacht? Ik heb liever de stroming in de lengte, als in de breedte.

Als er een lek komt heb ik idd een probleem. Maar als mijn halve bak leeg stroomt ook.

@Seabait: Je hebt gelijk, zal wel 0,25� zijn. Maar goed, �1,- of �4,- per maand maakt niet zo veel uit.

@Bertus jij bedoeld dit?

WKv-Gm9m6V6KMmG1r4YomIpt0Z3ZKHVM.jpeg


Ik heb geen gat in mijn aquariumbodem naar de kast. Hierdoor moeten dus de slangen sws weer omhoog. Dit hoef geen probleem te zijn, maar ik heb 3 Eheim 2224's, waardoor 3 korfjes ook een goed effect hebben lijkt mij.
 
Ja,maar dan wel in de bodem.

Niet boven de bodem.
met grof doekk erover.
daar de bodem op.

Heb ik in 2 bakken gemaakt,en door naar binnenbioloog.
Vanuit bioloog weer de bak in.

Jij kan het naar een filter zuigen.
 
Ik denk dat ik toch gewoon ga voor mijn 1e plan.
Alleen doe ik het (eerst) met 1 'groot' filter. Dus alleen de Eheim 2075.

Bedankt voor alle idee�n hoor! Maar ik heb nog geen groot nadeel gehoord van wat ik heb tegenover andere plannen.


Nu zit ik nog met de filter materialen.

Waarover zal ik mijn Eheim 2075 laten filteren?

En mijn 2224 filters?
 
Als je het water door de bodem zuigt heb je al een biologisch filter.
 

Terug
Bovenaan