Hoe bodem opdelen


V

vriend van de cory

Guest
Nieuwe bak, 1000 vragen haha , ik denk dat ik over elk onderwerp wel een vraag heb gesteld op het forum :p .

Voor mijn nieuwe bak wil ik voor de ADA bodem gaan (deze keer correct laten indraaien :p ) .

Ik ga dus eerst een laag ada power sand met daarboven de amazonia aqua soil.

In mijn bak wil ik graag een helling maken , dus het substraat kan een beetje ophopen achteraan de bak.

Aangezien ada enorm duur is , wil ik dus eerst wat verhogen met kleikorrles (je weet wel voor in de bloempotten).

Nu is mijn vraag vrij simpel , maar ik kan nergens een antwoord vinden.

Moet ik eerst de kleikorrels doen, dan het power sand , en dan de aquasoil ?
Of eerst het power sand, dan de kleikorrles en dan de aquasoil?




Ik kwam op dit idee omdat , naar mijn mening, de meest informatieve youtuber over aquariumplanten (dennis wong) het ook doet :) . Maar hij gebruikt het power sand niet.
 
Ik zou die kleikorrels (of gewoon gruis van lavasteen) in een filterzak o.i.d. doen. Zo gaan ze zich niet mengen met je soil
en die zakken zijn goed stapelbaar. Daaroverheen zou je wellicht Powersand kunnen aanbrengen en tot slot de soil.
 
Ik zou die kleikorrels (of gewoon gruis van lavasteen) in een filterzak o.i.d. doen. Zo gaan ze zich niet mengen met je soil
en die zakken zijn goed stapelbaar. Daaroverheen zou je wellicht Powersand kunnen aanbrengen en tot slot de soil.

Okee bedankt :D
Ik zal ze in een filterzak doen, dat is inderdaad wat properder.
 
Gewoon de standaard die je in elk tuincentrum koopt. Ikzelf gebruik liever lava rock omdat bij kleikorrels het niet vaak duidelijk is of de klei van kalkrijk of kalkarm klei is gebakken.

Heeft dat hetzelfde effect misschien?
Ik doe het vooral voor de ijzer , om nog rodere kleuren te krijgen.
 
Als de kleikorrels zijn opgebouwd uit kalkrijke klei kan dat een nadeel zijn voor de KH in het water.
En hoe hoger de KH hoe meer CO2 je moet toevoegen om aan de gewenste ppm te komen.

Maar ik begrijp je opmerking niet helemaal.Wat hebben kleikorrels en Fe met elkaar te maken?
Heeft dat hetzelfde effect misschien?
Ik doe het vooral voor de ijzer , om nog rodere kleuren te krijgen.
 
Als de kleikorrels zijn opgebouwd uit kalkrijke klei kan dat een nadeel zijn voor de KH in het water.
En hoe hoger de KH hoe meer CO2 je moet toevoegen om aan de gewenste ppm te komen.

Maar ik begrijp je opmerking niet helemaal.Wat hebben kleikorrels en Fe met elkaar te maken?

In klei zitten toch veel mineralen zoals onder andere ijzer ?
 
Moet ik eerst de kleikorrels doen, dan het power sand , en dan de aquasoil ?
Of eerst het power sand, dan de kleikorrles en dan de aquasoil?

Eérst die kleikorrels dan powersand en dan de soil. Want powersand biedt extra voeding in de wortels en anders dan zouden die wortels dwars door de kleikorrels heen moeten om erbij te komen:Dk
 
Zou ik geen jbl Manado gebruiken ipv kleikorrels?
Blijkbaar heeft het veel ijzer in zicht en een poreuze structuur.
Het is eigenlijk hetzelfde als kleikorrels , alleen is het wel nog rijk in ijzer :p.

Deze zou dan onder de aquasoil gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan