Hoe bloedwormen en muggenblarven bewaren


Chayenne12

Well-known member
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
128
Leeftijd
23
De titel zegt t eigenlijk al. Ik heb een bestelling gedaan van levend voer (nergens in de winkels hier te verkrijgen) maar hoe enbwaar bewaar ik dit? De zakjes zelf voelen koud aan.
 
Enkele dagen kan in de koelkast lees ik maar ik geef artemia en die bewaar ik in het keukenkastje omdat de lfs vertelde dat die buiten de koelkast langer houdbaar zijn maar ja of dat klop weet ik niet. In de regel kan ik ze een week goedhouden buiten de koelkast.

 
Enkele dagen kan in de koelkast lees ik maar ik geef artemia en die bewaar ik in het keukenkastje omdat de lfs vertelde dat die buiten de koelkast langer houdbaar zijn maar ja of dat klop weet ik niet. In de regel kan ik ze een week goedhouden buiten de koelkast.

Oooohh dan heb ij er veelste veel...
 
Nou zelf koop ik er elke week een stuk of 9 maar ja ik ben 1 per dag kwijt voor de manen en een halve voor de zeewaterbak en dan kom ik eigenlijk nog tekort dus.
Oo dan zal ik t denk ik net op kunnen maken. Ik heb 7 aquariums waarvan 5 betta mannen. (Die zijn dus alleen) maar ik kan ze denk ik wel wat meer voeren van levend voer deze week denk ik? Of zou dat kwaad kunnen
 
Nou ja teveel is nooit goed denk ik want ook in je bak zal het niet altijd overleven. Volgens mij overleeft artemia niet zo heel lang in zoet en als het niet wordt opgegeten dan zal het doodgaan.
 
Ik doe rode en witte muggenlarven in een open bakje in een klein laagje water in de koelkast. Bij rode muggenlarven doe ik er dagelijks wat nieuw water in. Bij de witte muggenlarven ongeveer om de dag.

Watervlooien bewaar ik op kamertemperatuur in wat ruimer water (in mijn geval 3L bakjes omdat ik daar nu eenmaal veel van heb). En doe ik dagelijks een klein beetje spirulina bij (klein puntje poeder in water, goed schudden en dan erbij). Op die manier verhoog je de voedingswaarde. Nog beter is levend "groen water" voeren, maar spirulinapoeder werkt ook.
 
witte muggen larven kun je in een fles water (met gaatjes in de dop) weken lang goed houden in de koelkast, bij voeren alle levende muggenlarven in een netje gieten (doden hopen zich vaak op op de bodem) voeren wat je nodig hebt en de rest met schoon koud water terug in de fles.

rode mug is lastiger(blijft minder lang leven), hier gaat het het best in de koelkast in een plastic bakje met voldoende luchtgaten en zonder extra water. bij het voeren het hele zootje in water kieperen, voeren wat je nodig hebt en de rest uitlaten lekken en terug het bakje in.
 
Idd, ik hou ze ook koel. M.u.v. watervlooien. Maar goed, ik haal de watervlooien gewoon uit mijn buitenbak.
Ik haal ook wel rode en witte muggenlarven bij Pierre Ooms (killivissenencorydoras.nl). Een krantje aan muggenlarven kost mij dan €5,00. Daar krijg ik meer muggenlarven voor die prijs dan elders. Ik heb al weer wat gereserveerd voor a.s. zaterdag.
 
Voor wat betreft rode muggelarven, deze worden vaak verkocht per liter, ofwel het volume van wat er in een natte en opvouwbare krant wordt verkocht, je kan deze krant uitvouwen en de benodigde voeren of eruit halen.
Het bewaren van rode muggelarven blijft gehandhaaft in een natte krant en op een koele plaats.
 

Terug
Bovenaan