Hoe blijven de eitjes vastzitten?


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Ik zit regelmatig met bewondering naar de zwangere garnalen te kijken en met name naar de eitjes. Ze loopt en zwemt rond met de eitjes onder de staart en schudt regelmatig om ze van zuurstof te voorzien. Maar wat ik me afvraag is hoe de eitjes vastzitten? Soms lijken ze los te zitten, maar dat kan niet want ze blijven onder de staart. Wie weet dit?
 

Bijlagen

  • PXL_20221019_065155614.jpg
    PXL_20221019_065155614.jpg
    339.3 KB · Weergaven: 58
Ik weet dit niet, maar zouden de eitjes dmv een navelstreng aan de moeder gehecht zijn.?
 
Wel een goede vraag en ik heb hier nog nooit iets over gelezen eigenlijk. Ik vermoed dat ze onder het lijf zijn "geplakt" maar het precieze weet ik ook niet.
 
Ik weet dit niet, maar zouden de eitjes dmv een navelstreng aan de moeder gehecht zijn.?
Helaas kan dat niet. Alle lagere dieren zoals de kreeft- en garnaalachtigen leggen losse eieren. Navelstrengen zijn alleen weggelegd voor de mammalia.

Ikzelf zou gokken op hele kleine weerhaakjes / haartjes onder de staart van de garnaal. Hetzelfde principe hoe spinnen / gekko's op de kop op het plafond kunnen lopen. Vaak zie je dat in de natuur dezelfde mechanismen worden toegepast voor dezelfde doeleinden(;
 
Maar soms lijkt het ook alsof een eitje wat verder van het lichaam is verwijderd zoals op de foto in mijn eerste bericht. Dat eitje zou dan wegdrijven, maar dat gebeurt niet. Houden de pleopoden ze dan tegen? Dat lijkt op de foto niet te zien.
 
De eieren van garnalen en kreeften zitten in een slijmpakket. Dit ontdekte ik toen een vrouw met eieren overleed en ik de eieren met veel pijn en moeite van haar buik moest halen.

Ze zijn dus praktisch gezien aan de moeder verlijmd.
 

Terug
Bovenaan