Hoe amano of vuurgarnalen in aquarium plaatsen?


J

JelteM

Guest
Hi allemaal!

Mijn vriendin en ik zijn aan ons eerste aquarium begonnen en we willen graag garnaaltjes toevoegen. Momenteel zwemmen er alleen maar 3 man guppen in.

We hebben al een kokosnootje met javamos gekocht, omdat we hebben gelezen dat ze daar graag in grazen.

Nu is onze vraag of dergelijke garnalen op een bepaalde manier in het aquarium geplaatst moeten worden? Bijvoorbeeld zodat ze kunnen wennen. Of is dat niet nodig en kunnen ze gewoon direct het aquarium in zonder extra stappen?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis!
 
Zelf doe ik ze altijd in een kleine emmer vanuit het zakje en doe er dan elke 15 min wat water uit het aquarium bij gedurende een aantal uurtjes.
 
heej jeltem
je wilt de garnaal druppelend wennen met een stuk lucht slang met een knoop er in
 
Het makkelijkst is het om garnalen te kopen die in dezelfde waterwaarden zitten als wat jij hebt, of wat er dicht bij komt. De winkel waar wij ze kopen heeft ze op hetzelfde kraanwater als wij in de bak hebben. Wij hebben eigenlijk nooit uitval gehad.

Als die mogelijkheid er niet is, dan is voorzichtig overwennen de beste optie, zoals eerder aangegeven, maar heb je altijd kans op uitval.

Bij de waterwaarden gaat het dan bij japonica's en neocaridina's vooral om de gh en/of kh heb ik begrepen. Wanneer die (te) veel afwijken kan het zijn dat je de garnaal dwingt tot vervellen op een moment dat hij daar nog niet klaar voor is, wat vaakt eindigt in een dode garnaal.


Hier staat het beter uitgelegd dan ik doe :)

 
Laatst bewerkt:
vuurtjes zijn behoorlijk sterk.
gewoon even aan het water laten wennen
het belangrijkste is dat je het water van de winkel niet in je bak gooi maar de garnalen na het wennen overzet door ze uit te vangen
 
Naar mijn idee is het het belangrijkste dat je een goed ingedraaid aquarium hebt en verstopplekken omdat er vissen in zwemmen. Als de waterwaardes niet te veel afwijken zou ik zelf voor de plop en drop methode kiezen. Heb zelf nog nooit vissen of garnalen overgewend.
 
Super bedankt voor alle tips omtrent de garnaaltjes! We gaan ermee aan de slag en hopen het dankzij jullie tips zo aangenaam mogelijk voor ze te maken.
 
Ik vind de reacties wat summier hier eerlijk gezegd.. Wat je doet; is de zak waarin je ze mee naar huis vervoert een poos (halfuurtje ongv) in het aquarium leggen, zodat ze qua temperatuur wennen. Wat ik zelf doe, maar kan ook in een emmer, is het zakje bovenin openknippen en 1 rand aan de aquariumrand vastzetten met een wasknijper. Heb je dus wel een aquarium zonder deksel voor nodig en een paar cm zonder water vanaf de rand tegen het knoeien - kan dus ook in een emmer. Ik doe dan iedere 5 minuten een spuitje van 5ml aquariumwater erin gedurende 30 minuten-45minuten.
Een stukje luchtslang kan ook, een losse knoop erin leggen, 1 end in je aquarium en andere end aan zuigen zodat de waterstroom op gang komt. De knoop rustig strakker trekken tot er nog maar ongeveer 1 druppel per seconde uit komt en in je emmer loopt. Dat duurt 20 á 30 minuten ook.

Gooi NOOIT aquariumwater wat uit de dierenwinkel komt in je eigen aquarium, je weet nooit wat je voor ziektekiemen etc meeneemt dan. Pak een ruime maatbeker of (tweede) emmer, zeefje erop leggen en gooi daar je emmer/zakje in leeg zodat je alleen nog via het netje de dieren in je aquarium hoeft te doen.
 
Zelf wen ik vissen & garnalen alleen over door de zak water op temperatuur te brengen en daarna over te zetten.
Dat toevoegen van water zie ik in veel gevallen geen toegevoegde waarde in, maar daar verschillen de meningen dus in.

wat mij in jouw geval wat gevaarlijker lijkt:
Zodra jij de klep open doet, denken de guppen dat er voer komt toch?
Als je dan garnalen zo in de bak doet, gaan ze daar meteen op af.

Wat je in deze kan overwegen:
- de guppen even goed voeren van te voren.
- ervoor zorgen dat de garnalen onderaan in de bak tussen de planten terecht komen als je ze plaats.
in het verleden heb ik wel eens garnalen door een stuk pvc buis naar beneden laten glijden zo tussen de plantjes ect in.
 
Wat Rich zegt is inderdaad een dingetje (dat je guppen denken dat ze voer krijgen, daarom is het aan te raden de garnalen pas los te laten als de verlichting in de avond uit is gegaan en niet meer aangaat die avond
 
We hebben de laatste tips allemaal toegepast en ze zitten nu fijn in het aquarium. Hebben ze inderdaad maar meteen een beschut plekje gegeven tussen de plantjes, en ze doken meteen onder een mosbrugje. Erg fijn! Bedankt voor alle input!
 

Terug
Bovenaan