Hobby weer opgepakt, keuze visbestand


P

papegaai01

Guest
Ik heb na jaren geen aquarium gehad te hebben mijn hobby weer opgepakt, Ik heb een aquarium van 81cm. Ik ben er een hele tijd uit geweest dus zoek een makkelijk bestand om mee te beginnen. Hoe lijkt het onderstaande bestand?

Corydoras 6x
BijlZalmen 6x
Kardinalen 10x

Als je jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik dat graag
 
mij lijkt het een prima aquarium als er een kap op zit want bijlzalmen springen graag
corydorassen houden van een aquarium van niet meer dan 30 cm hoog
 
Dank voor je snelle reactie, De bak is bak is 81 breed, 35 diep en 46 hoog met kap. Dus te hoog voor de Corydoras? Is er een alternatief?
 
tip zet er zuurstofplanten zoals: cabomba ambulia vallisneria en waterpest in
of een zuurstofpompje
 
Ik heb een bak van 50 cm hoog, er zijn leden met een bak van 60 cm hoog met Corydoras. Dit vormt voor de Corydoras een enkel probleem. Ik heb eerlijk gezegd de 30 cm regel nooit gehoord, al wil ik niet betwisten dat die die bestaat.

En bak van 35 cm hoog en Corydoras moet prima kunnen, zeker als je daar de bodemlaag nog van af moet trekken.

Een zuurstofpompje moet ik je afraden. Zuurstof breng je ook in het water door oppervlakte stroming te creëren. Met een zuurstofpompje doe je in wezen hetzelfde, echter verwijder je ook het broodnodige CO2 uit de waterkolom.
De luchtbellen van een luchtpompje zijn te groot om het water van extra zuurstof te voorzien omdat deze bellen niet oplossen het het water. Een luchtpompje werkt doordat het oppervlakte beweging creëert.
 
Corydoras kan prima in een bak van 50/60 hoog. Het ding is wel dat zodra je babytjes hebt het voor hun vaak te hoog is om lucht te gaan happen, maar voor volwassenen of adolescenten is er helemaal geen probleem met een hoge bak.
 
tip zet er zuurstofplanten zoals: cabomba ambulia vallisneria en waterpest in
of een zuurstofpompje
Dat is absoluut niet nodig. Zuurstof wordt verkregen doordat de oppervlakte in beweging blijft, en daar zorgt get filter al voor. Zuurstofplanten geven zo weinig zuurstof af dat je vissen daar eigenlijk niks aan hebben.

corydorassen houden van een aquarium van niet meer dan 30 cm hoog
Dit is ook niet waar. De hoogte maakt absoluut niks uit.
 
Dit baseer ik op wat ik zelf heb gemerkt met mijn Corydoras. In mijn aquarium probeerden ze naar boven te zwemmen maar het lukte hun niet dit te halen, of het nu door de hoogte kwam of de stroming weet ik niet 100%. Na dus een eerste leg te verliezen en hierna een 2de heb ik ze overgezet in een ander aquarium en hier konden ze zonder problemen naar water happen.
Fabel of feit? Voor mij feit, heb het met mijn eigen ogen kunnen aanschouwen, meermaals zelfs. Vanaf 1 à 2 cm lukte het hun wel om naar lucht te happen.
 
Dank voor je snelle reactie, De bak is bak is 81 breed, 35 diep en 46 hoog met kap. Dus te hoog voor de Corydoras? Is er een alternatief?
Welnee dat gaat prima met corys.
30 cm is hoog genoeg voor ze maar een water hoogte van 50 cm gaat nog steeds goed hoor.
 
Dank voor alle reacties. Ik ga dat visbestand aanhouden. Nu even naar het planten topic en advies vragen over welke planten :)
 
Jouw vissenbestand wat je wil gaan houden is een perfect bestandje en de hoogte van je bak maakt idd niks uit want hier bij mij schoten de cory's altijd pijlsnel naar de oppervlakte zonder problemen.
 
Ik had nog een JBL e701 buitenfilter liggen. Die ga ik gebruiken
 
Heel mooi!

Je bestand kan nog wel wat groter als je dat leuk lijkt (grotere groepen).
Ligt er ook wel weer een beetje aan welke soort cory je neemt (de een word beduidend groter dan de ander)
 
Wat zou jij aanraden qua grote? Wil niet te grote cory
 
Nouja goed ik ben iemand die graag vis ziet zwemmen (je moet ook weer niet de hele bak vol gaan plempen natuurlijk)

6x bijlzalm

12-15x kardinaal

8x corydora's van de kleinere soort (panda ect)
 
Leuk bestand en eens met Rich! Dat filter heb ik ook en bevalt echt prima. Ben benieuwd naar de foto’s straks :D
 
Ik heb nog een vraag :

Ik neem aan dat je niet de 3 vissoorten in 1 keer in de bak doet. Is er nog een bepaalde volgorde?
 
Ik heb nog een vraag :

Ik neem aan dat je niet de 3 vissoorten in 1 keer in de bak doet. Is er nog een bepaalde volgorde?

Beter van niet nee.

Volgorde van toevoegen maakt in dit geval niet veel uit. Maar zou er telkens 1 a 2 weekjes tussen laten zitten.

Dus bijvoorbeeld eerst de kardinalen, 1-2 weekjes later de bijlen en weer 1-2 weekjes later de cory's.

Verwacht ook niet veel problemen als je:
Eerst de kardinalen en 2 weken later zowel de cory's als bijlen tegelijk toevoegd.
 
Ik denk dat de Panda een mooie soort is qua formaat voor deze bak en het zijn best actieve beestjes.
 

Terug
Bovenaan