Hobbeldino en een Juwel Rio 180


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Onze Rio 180 staat nu vier en een halve week. Na lang wikken en wegen kwam er na verhuizing een groter aquarium en dat werd deze. Van een Superfish Aqua 30 Tropical Kit naar een 180 liter bak, dat is nogal een overgang. Maar zeker leuk!

We hadden in de eerste weken wat gedoe met de filter, deze werkte niet naar behoren en is inmiddels vervangen voor een Eheim Classic 2213 die wel naar behoren werkt.

Het geplande visbestand dat in deze bak komt is:
- 12x Desmopuntius pentazona / vijfstreepbarbeel
- 6-8x Pristella Maxillaris / Stervlekzalm
- 8x Corydoras Panda
- 2x Trichogaster Leeri / Diamantgoerami
- 2x Anatome Helana / Slaketende slak
- x-aantal poelslakjes

Aangezien we beide vrijwel onervaren zijn met een groot aquarium, gaan we nog veel leren de komende tijd.

Na het ophalen van het (tweede hands) aquarium, was het even wachten op een nieuw onderkastje (deze was kapot en werd door de aquariumzaak vergoed). Toen deze geleverd was, konden we snel aan de slag gaan. Plantjes gehaald en nog wat spulletjes die we hadden liggen gebruikt. Na een avondje zwoegen, waarbij ook de leerzame ervaring werd opgedaan om nooit zomaar een slang van de filter af te trekken..., waren we toch stiekem een beetje tevreden over onze eerste poging met de materialen die we tot onze beschikking hadden. Het zag er als volgt uit:

YxWjDPa.jpg


8IBhclo.jpg


2vn7mp7.jpg


Aan planten zit er in:
- 3x Valisneria Gigantea

- Wat stengels Belgisch groen
- Lobelia Cardinalis
- Volgens mij de Lilaeopsis Novea-Zelandiae (die grasvormige)
- Wat verdwaalde, kleine stengeltjes waterpest en cabomba
- Limnobium laevigatum drijfplantjes

Al gauw wat extra snelgroeiers erbij gestopt, ook deels fungerend als drijfplanten. Dit om de algengroei tegen te werken en te zorgen dat de plantjes aan de winnende hand blijven. Inmiddels had ik ook een groepje van vier poelslakjes uitgezet in de bak. Tevens was na ruim ��n week al enige groei zichtbaar

ZHJoiTR.jpg


0G5mNeS.jpg


gy8etc8.jpg


Na een goede twee weken bleek dat we in de nitrietpiek terecht waren gekomen. De nitriet was flink gestegen en dat is op zich natuurlijk mooi. Met name de drijfplantjes groeiden in week 2 en 3 erg snel. Na een goede drie weken was de nitriet gezakt naar vrijwel 0 en dat was goed nieuws. Dit betekende dus dat we na vier weken inderdaad de eerste vissen konden overzetten, namelijk de acht vijfstreepbarbelen die we al hadden en vier nieuwe soortgenootjes.

Na vier weken was het dan ook zover, de visjes gevangen en in een emmer gezet met het 'oude' aquarium water. De nieuwe visjes opgehaald in de aquariumzaak en deze thuis ook in een emmertje met deels 'nieuw' aquarium water gezet en deels aquariumwater van de zaak. Eerst de kleine visjes langzaam laten wennen door tweemaal na een kwartier water toe te voegen uit de Rio 180. Daarna ze uit het emmertje gevangen en ze in de grote bak losgelaten. Voor de acht barbeeltjes die we hadden werd dezelfde procedure gevolgd en ook zij konden snel in de bak.

Op dit moment ziet de bak er als volgt uit:

tsCFymi.jpg


ARvCj50.jpg

De drie kleinste vijfstrepen zeggen hallo

Ik had in de tussentijd nog wat extra waterpest in de grond gestopt (tijdelijk), maar ben van plan (een deel van de) snelgroeiers langzaam uit de bak te halen. Dit laat dus weer open ruimtes vallen die opgevuld kan / dient te worden. De stroming staat gericht op het wateroppervlak momenteel, waardoor de drijfplanten links zitten. Is het voor de Diamantgoerami's misschien beter om de stroming anders te richten (bijv. omdraaien zodat het tegen de raam komt) of vinden ze dit prima. Ze worden niet de bak uitgeblazen om het maar zo te zeggen. He De Valisneria lijken het allemaal goed te doen, de twee linkse hebben zelfs al uitlopers gehad. De bedoeling is dat ze een flink deel van de achterkant gaan vormen. De rest groeit ook gestaag lijkt het.

De visjes zijn wisselend actief. Het ene moment zijn ze lekker actief aan het zwemmen en racen ze van de ene kant naar de andere kant op hoge snelheid (lekker fanatiek zwemmen, dat konden ze nooit op deze manier). De nieuwe visjes zijn vrij actief, maar drie ervan zijn nog wel erg klein. De grote visjes lijken meer moeite te hebben met aanpassen. Zoals gezegd zijn ze soms erg actief en laten ze zich goed zien, andere momenten verstoppen ze zich onder de brug of links bij de instroom van de filter en de Valisneria. Als het licht uit is durven ze zich over het algemeen wat beter te laten zien. Waar zou dit aan kunnen liggen? Is de bak te licht, moeten ze meer schuilplekken hebben of meer middelhoge planten? Of is het gewoon dat ze nog moeten wennen; ze zitten er pas drie dagen in.

Tips en opmerkingen zijn altijd welkom. Zoals gezegd, we zijn beide nog beginners, zeker met een grote bak. Het zal dus ook niet allemaal in ��n keer goed gaan, maar we doen ons best. En we willen het de visjes natuurlijk zoveel mogelijk naar hun zin maken :)
 
Gisteren acht Coryodras Panda en zes Pristella Maxillaris toegevoegd. Daarnaast een stuk hout meegenomen en wat steentjes die we nog hadden liggen erbij gelegd. Daarnaast weer wat snelgroeiers verwijderd, wat plantjes verzet. Bedoeling is dat de Valisneria nog wat uitbreidt over de achterwand, onder andere dat de aansluiting van het ene naar het andere stuk achterwand niet meer zichtbaar is. Verder een klein beetje mos op de stenen en het hout gedaan (hebben nog meer mos liggen, maar weten er zo geen plek voor).

zVZhgos.jpg

s5ogxu6.jpg

aNQDSR5.jpg
 
Inmiddels zijn we al even verder en hebben we de bak nog meer ingericht en nog twee diamantgoerami's toegevoegd. En nog een mooie rode plant vandaag toegevoegd. Wat vinden jullie ervan?

bgKlvKizr4FITDkYseWTGB2sfPZu6uk7.jpeg


bgKlvKizr4FITDkYseWTGB2sfPZu6uk7.jpeg


bgKlvKizr4FITDkYseWTGB2sfPZu6uk7.jpeg
 
C�dric Vleminckx zei:
De vallisneria gaat mooi.

Die groeien allemaal vrij goed ja. Had voor de zekerheid een stukje sepia bij de wortels gestopt.
 
De bak ziet er momenteel als volgt uit (heeft wel een schoonmaakbeurtje nodig momenteel). Het frisse groene is er wel wat vanaf, maar binnenkort gaan we samenwonen en kan er ook meer aandacht worden besteedt aan het aquarium (als in goede dagelijkse / wekelijkse verzorging wat betreft planten). Dit gebeurt nu niet optimaal, waardoor algen af en toe de kans kregen, de eendenkroos teveel licht wegnam en plantjes langzaam afstierven. Welke wel fier overeind bleef, was de Vallisneria.

We hebben deze week een nieuwe pomp (JBL e701) aangeschaft omdat de oude pomp Eheim 2213 kapot was gegaan. De twee kleine pompjes aan de rechterkant draaien tijdelijk mee, daar zit wel iets van filtermateriaal in, net als in de nieuwe pomp, maar voor de zekerheid / ons eigen gevoel. Verder heeft het visbestand helaas flink wat wijzigingen ondergaan. De Corydoras Panda wilden aanvankelijk niet goed aarden in de bak en van de acht (+ twee vervangende exemplaren) zijn er nog maar drie over helaas. Eentje daarvan heeft een verlamd rechtervinnetje, maar is wel de meest bedrijvige van het stel en is verder kerngezond. De Pristella Maxillaris zijn helaas van zes naar vier gegaan. Omdat we iets meer kleur bij de visjes wilden, besloten we het aan te vullen met zes stuks Rode Minors (erg mooi rood!). Van enige agressiviteit hebben we weinig gemerkt. Ze zitten alleen elkaar soms na, maar dat is niet erg en gebeurt met mate. Ze zwemmen ook vriendelijk samen grotendeels. Eentje ervan was wel zo brutaal om onze mannetjesgoerami (genaamd Kiko :D) te irriteren / aanvallen. Die heeft het dan ook niet overleeft :(

Nadien werd er op het werk een bak weggedaan, waarbij de visjes die erin zaten een niet al te rooskleurig vooruitzicht werd gesteld. We hebben de drie of vier vijfstreepbarbelen die in de bak zaten mee naar huis genomen en ze werden direct goed opgenomen. Eentje ervan kampte een week na aankomst echter met een zwemblaasprobleem en heeft het niet gered. Het leuke is dat de vijfstrepen van het werk géén rood op de vinnetjes hebben en die van onszelf wel allemaal. Tevens hebben - zeker gezien de plek die er op de bodem is door sterfte van panda's - drie Botia Sidthimunki uit die bak geadopteerd. De cherrybarbeeltjes hebben we naar de aquariumzaak gebracht waar we onze spulletjes halen, dus die zijn ook goed terecht gekomen hopelijk.

Dus wat we nu in de bak hebben zitten is een beetje een mengelmoesje, maar toch valt het mee en is het totaal niet druk ogend. Dit komt mede doordat de Pristella's erg rustig en door hun uiterlijk ook onopvallende visjes zijn. Het bestand is nu als het goed is:
- 14x Desmopuntius pentazona / vijfstreepbarbeel
- 4x Pristella Maxillaris / Stervlekzalm
- 3x Corydoras Panda
- 2x Trichogaster Leeri / Diamantgoerami
- 5x Hyphessobrycon Eques / Rode minor
- 3x Botia Sidthimunki / Dwergbotia
- ca. 20-30 Anatome Helana / Slaketende slak (hier hebben we er al zeker 80 van verkocht voor 0.50 euro per stuk).
- Vast nog wel een verdwaald poelslakje.. die kom ik soms nog tegen








 
Als we gaan echt gaan samenwonen is het de bedoeling dat we de bak flink gaan veranderen. Gisteren heb ik wel even de Vallisneria's anders gezet, zodat die met de lange slierten ook het eerst geraakt worden door de stroming. Verder heb ik ze maar allemaal in een rijtje gezet bij de achterwand, ik had er zoveel :D De bedoeling voor nu is om het rechts tijdelijk wat meer verwilderd te laten zijn o.a. door wat wortels van de drijfplantjes, dit om de visjes weer wat meer schuilplekken te geven.

Iemand goede tips voor de inrichting? We dachten zelf aan iets als een leuk stuk (groot) hout erin of een hoge rots. En hoe kunnen we de voorfilter het beste wegwerken? Is het verstandig daar dan dat stuk hout / rots voor te zetten? Of is het beter om juist een stevige plant net voor de voorfilter te plaatsen. Denk tevens dat het beter is de verwarming te verplaatsen naar links (daar zit zowel de uit- als instroom), toch?. Welke planten kunnen goed met minder licht voor op de voorgrond (die dus onder de drijvers komt).
 
Misschien kun je voor die voorfilter een mooie grote Echino plaatsen:). Ook zou ik er inderdaad nog wat leuke voorgrondplanten indoen.
 
Misschien kun je voor die voorfilter een mooie grote Echino plaatsen:). Ook zou ik er inderdaad nog wat leuke voorgrondplanten indoen.

Heeft een plant een groot negatief effect op de aanzuiging van de filtering denk je?






Blijkt in de praktijk toch verdomd lastig om visjes te fotograferen :D
 




Vandaag dit stuk hout gekregen, we vinden het beide mooi. Gaan we binnenkort een keer bij de verbouwing van de bak erin zetten. Zal een goeie ~40 cm zijn :)

Weet iemand wat voor soort hout dit is en hoe we dit het beste kunnen voorbehandelen?
 
We hebben nu een stuk hout dat we hadden liggen rechts toegevoegd, zal hier binnenkort een foto van maken. Deze gaat waarschijnlijk bij de 'verbouwing' van het aquarium naar de linkerkant, waar die de techniek ietwat moet wegwerken. Dan zal ook het stuk hout dat we hebben gekregen worden toegevoegd, deze staat nu in een emmer te weken en kleur af te geven. Het gekregen stuk hout zinkt overigens wel direct, dus daarmee hebben we gelukkig geen 'probleem' :)
 




Zoals beloofd, een foto met het stuk hout.

De planning voor nu is dus dat deze naar links gaat bij de 'verbouwing' waarbij ook het grote 'nieuwe' stuk hout erin komt.
 
Mooi zeg! Komt er nog iets om de apparatuur links weg te werken?
 
Mooi zeg! Komt er nog iets om de apparatuur links weg te werken?

De bedoeling is vooralsnog om het stuk hout dat nu rechts staat naar links te verplaatsen. Dan komt aan de rechterkant een nieuw stuk hout (die grote met dat gat in), maar dit zal nog zeker enkele weken duren voordat we eraan beginnen. Er komen dan ook nieuwe plantjes in :)
Mocht het met dat stuk hout niet lukken om de apparatuur weg te werken, dan kan altijd nog een grote Echinodorus o.i.d. worden overwogen.

Ik merk wel dat de visjes het op prijs stellen dat er een stuk hout bij is gekomen. Geeft toch iets meer hoogte in de bak, waardoor ze iets vaker wat hoger in de bakken durven te zitten. Zeker aan de rechterkant bij het hout en het wat verwilderde stuk met (wortels van) drijfplanten en Vallisneria's.
 
Nog steeds niks kunnen doen met het nieuwe stuk hout, daardoor nog geen grote veranderingen.. Wel alvast één nieuwe TL erin gehangen, een Philips 840. Komt bij de 'verbouwing' nog een 865 bij.

Verder wat Vallisneria met algen gesnoeid en drijfplantjes even goed uitgezocht op kwaliteit afgelopen weekend. Als de Vallisneria direct in de stroming staat, vergroot dit de kans op (baard?)alg dan? We hebben namelijk meestal bij die planten last van de algen, maar vinden het zo mooi als de blaadjes 'uitwaaieren' over het wateroppervlak. Maar door de algen is dat mooie en vooral leuke er ook snel vanaf..

EEHs5TO3YRdKNfFNRwFtKTUThEmtqt4Z.jpeg
 
Ik heb de vallisneria vol in de stroming hangen. Slechts enkele bladeren krijgen wat alg en die knip ik weg
 
Ze zitten direct onder het oppervlak dus krijgen meer licht en zullen vaak dan meer voeding vragen. Dat is denk ik mede de reden dat je daar sneller algen op kunt krijgen dan meer richting de bodem.
 
Ze zitten direct onder het oppervlak dus krijgen meer licht en zullen vaak dan meer voeding vragen. Dat is denk ik mede de reden dat je daar sneller algen op kunt krijgen dan meer richting de bodem.

Dat zou inderdaad kunnen ja. Welke voeding is eigenlijk aan te raden voor een Vallisneria. Ik heb er Easy Life root sticks in de buurt zitten en sepia, daarnaast voeg ik twee keer per week plantenvoeding toe..
Nog niet optimaal dat weet ik, dat kom binnenkort na de 'verbouwing' :D

Neemt een Vallisneria eigenlijk veel via de wortels op (toch een aardig wortelgebeuren heeft die altijd) of is het juist eentje die vooral via de blaadjes voeding opneemt?
 
Ik heb gelezen dat de moerasplanten hun voeding vooral opnemen via de wortels en de echte waterplanten dit doen via het blad.
Het verschil tussen moerasplanten en waterplanten kun je vinden door de plant uit het water te halen.
Behoud deze zijn vorm, dan is het een moerasplant, valt de plant om en is hij slap (zoals vallisneria), dan is het een echte waterplant.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar met deze regel houd je de meeste wel uit elkaar :)
 
Ik heb hem al een hele tijd zonder bodemvoeding, en hij groeit als een gek:D
 
Krijg je op de vallisneria op de punten alg van de goede bladeren of zijn dat bladeren die de top missen? Bij afgeknakte bladeren zie dan vaak wel snel algen omdat ze daar ook suikers lekken.
 
Idd veralgen die afgeknakte bladeren snel. Sommige goede ook wel, maar dat zijn vaak ook vervormde bladeren.
 

Terug
Bovenaan