Hisonotus leucofrenatus (Niger otocinclus) kweek


Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2014
Berichten
313
Locatie
Horssen
Omdat het altijd leuk is om succesjes te delen en wie weet ook anderen te laten mee genieten, bij deze wat foto's en info over de succesvolle kweek van de Hisonotus leucofrenatus (in de verkoop heten ze vaak "niger otocinclus"...).

Een week geleden 2 dagen achtereen water ververst in de bak van de Corydoras Loretoensis, waar de Hisonotussen ook in zitten. Door een eerdere kweek wist ik dat de Hisonotusssen op dezelfde manier te triggeren zijn als de Corydoras, dus ik hoopte op een dubbel succes.

Helaas geen Corydoras Loretoensis eitjes, maar wel die van de Hisonotussen.
Waterwaarden waren ph van 7,5; kh van 5. Ik heb geen GH test, dus geen idee. De temperatuur in de bak is 23 graden Celsius, maar met de waterwissels is deze naar 18 graden Celsius gegaan. Bij mij is dit normaal kraanwater dat ik met de tuinslag toevoeg. Hier zit een sproeikop op, zodat het water er als een regenbui in sproeit. Deze keer heb ik de eitjes laten zitten, aangezien er geen eierrovers in de bak aanwezig zijn. Vanochtend waren er in totaal 24 kleine Hisonotussen te spotten! Altijd een mooi gezicht.

Ik heb de kleintjes in een apart bakje gedaan met daarin wat stukken van een blad van de echinodorus bleheri. In een eerdere kweek is het erg succesvol gebleken als ik ook JBL Artemia Fluid (phytoplankton) toevoeg. Dit is eigenlijk voor het opkweken van artemia, maar werkt supergoed bij de Hisonotussen.

Hierbij wat foto's van de kleintjes in de bak, daarna in het bakje van de chinees waarin ik ze opkweek en als laatste 1 van de ouderdieren....

IMG_20180401_093357.jpg
IMG_20180401_110012.jpg
IMG_20180401_112258.jpg
 
Nog nooit eerder gehoord over dit prachtige visje! Leuk dat je kweek is gelukt!

Zijn dit doorgaans net als de otocinclus, wildvang vissen?
 
Geweldig dat dit gelukt is!! Hoop dat je de jonkies groot kunt brengen, is echt heel bijzonder, ze kweken bijna nooit in gevangenschap.
 
Leuk om jullie reacties te lezen...!

De originele groep waren idd wildvang. Dit is inmiddels mijn 3e kweek. De dieren die nu hebben gekweekt waren F1, dus van mijn originele groep. Die heb ik nog steeds en daar ziet een van de dames er al weer heel erg "vol met eieren" uit...zie deze foto...

IMG_20180401_194606.jpg


Zo even het water wisselen in deze bak, zitten er samen in met een groep Corydoras atropersonatus, en hopen dat ze elkaar stimuleren tot het afzetten van eitjes... Zou me niet verbazen als deze dame dan ook eitjes af gaat zetten.

De T positie, net als bij de Corydoras soorten, heb ik een vorige keer al waar mogen nemen. Erg gaaf om te zien...!
 
Ah kijk. Kom ik je hier weer tegen. Ik ben Thomas waarmee je al even hebt gebabbeld op Facebook. Mevrouw hierboven zit indd erg vol met eitjes! Hoop dat ik er binnekort nog een aantal meer kan krijgen. Heb nu een man zo te zien. Mocht je jongen groot hebben kom ik er graag een aantal halen.:thumbs:
 
Wow, wat gaaf om te zien! De jongen hebben meteen al die kenmerkende lijfjes, mooi om te zien!
 
Nou, 5 dagen later gaat het nog steeds goed met het kleine grut. Is er 1 uitgevallen tot nu toe, de rest doet het goed tussen een paar stukken blad met alg van de echinodorus bleheri met artemia fluid als toevoeging. Groeien prima en krijgen al meer en meer de vorm van de ouder dieren.

Hierbij een fotootje...

IMG_20180406_103248.jpg
 

Terug
Bovenaan