Hillstream bak


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,142
Locatie
Rotterdam
Ik zat te denken om misschien een hillstream biotoop maken.
Nou had ik dus een paar vragen en daarom heb ik dit topic aangemaakt.
Ik zat te denken aan een bak van 80x40x40 omdat hier de meeste hillstream vissen wel in kunnen.
 
Dus mijn eerste vraag hoeveel keer moet de pomp de literinhoud van de bak laten stromen per uur voor een hillstream?
 
Doel je dan op het filter? Op ben je van plan naast het filter ook nog een stromingspomp te gaan gebruiken? Of ga je wellicht zelf een Manifold opzet in elkaar zetten?

In al deze gevallen kan het antwoord op je vraag anders zijn. Geef dus even precies aan hoe je zou gaan filteren en wat er aan techniek nog bij zou komen. Dan kunnen de antwoorden op die situatie gericht worden.
 
Oke. ik heb het net door gelezen en ik denk dat ik het ongeveer snap.(manifold desing)

Wat is aan te raden?
 
Naar manifold is een linkje geplaatst en voor de rest zou je ook een kunnen Googlen, bijvoorbeeld 'stromingspomp' of 'stromingspomp hillstream' ;)
 
Ivo wat is aan te raden als je moet kiezen tussen een manifold of stromingspomp?
 
Geen ervaring met ��n van beiden. Dat zijn beide systemen die wel eens worden gebruikt in een hillstream aquarium. Wat er beter is kan hopelijk iemand anders iets over zeggen.

Dat Manifold is kort gezegd filtering van het water en stroming in ��n.
Stromingspomp is alleen voor de stroming. Gebruik je dus naast het filter dat voor de filtering van het water zorgt.
Met stromingspomp + filter heb je waarschijnlijk meer 'bewegingsvrijheid' om later nog de finetunen.
 
Van het Manifoldsysteem had ik nog niet eerder gehoord, bedankt :thumbs:
 
Als je naar de foto kijkt op de link die je stuurt dan zie je twee pompen. Maar zou dat ook kunnen met een?
 
Zijn er trouwens geen pompen die een stromingspomp + filter in een zijn?
 
Ik zat wat foto's te bekijken en wat mij opvalt is dat de meeste mensen 1 pomp hebben en dat is dan een stromingspomp. Hoe doen ze het dan met vissenpoep?
(sry voor zoveel vragen in een keer te vragen.)
 
Nekko zei:
Ik zat wat foto's te bekijken en wat mij opvalt is dat de meeste mensen 1 pomp hebben en dat is dan een stromingspomp. Hoe doen ze het dan met vissenpoep?
(sry voor zoveel vragen in een keer te vragen.)

Vraag maar raak hoor maar snap alleen je conclusie niet na het bekijken van wat foto's...
De meeste mensen zullen juist wel filtratie in de bak hebben,eigenlijk heeft Ivo over dat stuk alles al gezegd.

Manifold is rondstroming en filtratie tegelijk,meestal met 2 units maar met 1 kan ook enkel is de aanzuiging van vuil en de rondstroming dan wat beperkter.

De hoeveelheid rondstroming kan je bv tussen de 10 en 20 keer de inhoud van de bak houden.
 
Het voordeel van het manifold systeem is dat je meer een eenrichtingsstroom hebt, dus van links naar rechts in je bak (of andersom), meer zoals het in de natuur ook is.
Met een stromings(circulatie) pomp circuleert het water.

Het manifold systeem vergt wat knutselwerk en de in - en uitlaat springen erg in het oog. (zeker in kleine bakjes).

De hoeveelheid rondstroming vind ik altijd moeilijk aan te geven.
Ik heb al veel verschillende merken stromingspompen gebruikt de laatste jaren en er zit best wel wat verschil in. De ��n heeft een grote diameter uitlaat, de ander een kleine wat toch weer een ander effect geeft.
Ook is het effect wat beter in wat langere bakken; bij kortere bakken krijg je al snel het wasmachine effect.

Ik gebruik zelf in m'n hillstreambakken(1 meter breed, maar ongeveer netto 120-130 liter water door de enorme hoeveelheid stenen. ) naast een filter (700l/u volgens fabrikant, maar wanneer in gebruik, veel minder) een stromingspomp van 4000l/u.
Dit geeft voor mij precies het gewenste effect.
 
Beide bedankt voor de informatie.
Ik denk dat ik ga voor een stromingspomp en een filterpomp.
Zijn er pompen die aan zijn te raden?
 
Misschien eerst slim om een bestand te maken voor dat ik een pomp kies. wegens stroomsterkte voor de vissen bedenk ik nu.

Ik wou in ieder geval graag :

waaierhandgarnaal
Stiphodons (weet nog niet welke soort. Is er een soort aan te raden?)
Sewellia lineolata
RHINOGOBIUS WUI
Gastromyzon viriosus

Kan dit bestand en wat zijn de hoeveelheden aan vissen die aan zijn te raden?
Bak wordt iets rond de 80x40x50 (dus rond de 130l-160l)
 
Kan dit bestand

Niet allemaal samen in ieder geval.
Je hebt maar een beperkte oppervlakte en die beestjes gebruiken allemaal ongeveer dezelfde ruimte in de bak.(onderin op de stenen)
In deze beperkte ruimte zou ik voor maximaal 2 soorten gaan en dan moet je rekening houden dat niet alle soorten goed samen gaan (Sewellia en Gastromyzon bijvoorbeeld)

80x40x50 (dus rond de 130l-160l

Het ligt eraan hoeveel stenen in in de bak plonst/legt.
Doe je er in verhouding net zoveel in als ik, dan kom je niet aan netto 130 l.

Voor een echte hillstreambak met veel stroming is een 80x40x50 niet de ideale maat. Beter is dan 100x40x40 of 120x40x40. De hoogte gebruik je toch niet en meer oppervlakte is meer ruimte voor de visjes.(en meer gasuitwisseling). Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om te veranderen, maar ik wilde het toch even meegeven.
 
Na overleg is het besloten dat het een bak van 1m wordt
Met het volgende bestand :
8 Gastromyzon
8 Stiphodon
3 Rhinogobius
3 waaierhandgarnalen

Het wordt een bak met een filter- en een stromingspomp.
Nou is het beste met de vissencombi een stroming tussen 10-15x de bakinhoud per uur. Maar moet ik dan kijken naar de bruto inhoud of naar de normale inhoud? En moet alleen de stromingspomp 10-15x de bakinhoud per uur doen of moet de filterpomp dat ook doen?

Ik heb hier helaas pas tijd voor na de vakantie en ik ga deze week zaterdag weg dus ik reageer een tijdje niet meer. (tenzij ik goed internet heb in indonesie)
 
Morgen ,dus?
PB.
 
Nekko, heb je al nagedacht hoe het dieet van al die soorten geregeld gaat worden?
 
Mascha&Ivo zei:
Nekko, heb je al nagedacht hoe het dieet van al die soorten geregeld gaat worden?
Nee nog geen flauw idee. Ik weet wat ze eten. Zat er misschien aan te denken om de Rhinogobius weg te laten zodat er wat minder rivaliteit is en het ook makkelijker is.
 
Ik wil deze bak heel rustig aan gaan doen. Zodat de algen goed kunnen groeien en zodat er niks fout gaat sinds deze visjes blijkbaar heel lastig te houden te zijn.
Ook heb ik geen haast en zijn in de vissenwinkels er in de buurt bijna nooit hillstream vissen dus moet ik ziezo lang wachten.
 
Nekko zei:
Mascha&Ivo zei:
Nekko, heb je al nagedacht hoe het dieet van al die soorten geregeld gaat worden?
Nee nog geen flauw idee. Ik weet wat ze eten. Zat er misschien aan te denken om de Rhinogobius weg te laten zodat er wat minder rivaliteit is en het ook makkelijker is.
Voordeel van de Rhinogobius weglaten is dat je dan niet meer zit met soorten met een erg uiteenlopend dieet: veel dierlijk voedsel (Rhinogobius) vs. veel plantaardig voedsel (Gastromyzon, Stiphodon en de Atya/Atyopsis). Maakt het leven een stuk makkelijker en verkleint de risico op verkeerde voedingspatroon aanzienlijk.
 
Mascha&Ivo zei:
Nekko zei:
Mascha&Ivo zei:
Nekko, heb je al nagedacht hoe het dieet van al die soorten geregeld gaat worden?
Nee nog geen flauw idee. Ik weet wat ze eten. Zat er misschien aan te denken om de Rhinogobius weg te laten zodat er wat minder rivaliteit is en het ook makkelijker is.
Voordeel van de Rhinogobius weglaten is dat je dan niet meer zit met soorten met een erg uiteenlopend dieet: veel dierlijk voedsel (Rhinogobius) vs. veel plantaardig voedsel (Gastromyzon, Stiphodon en de Atya/Atyopsis). Maakt het leven een stuk makkelijker en verkleint de risico op verkeerde voedingspatroon aanzienlijk.

Ja dat was ook de voornaamste reden maar dan is er ook minder ruzie om territorium.

Is het trouwens mogelijk om Stiphodon soorten te combineren?
 

Terug
Bovenaan