Hey hallo!


Rinusje

Active member
Lid geworden
5 mei 2021
Berichten
33
Leeftijd
33
Hele goede avond!

Ik zal mezelf even voorstellen zoals het hoort bij een mooi forum!
Mijn naam is Rinus en zoals me gebruikersnaam zegt bent ik niet de grootste (1.72). Niet dar het er echt toe doet of ik er last van heb.
Mijn hobby in de aquariumerij is nog redelijk vers en begonnen met een housewarming cado. Dit was een klein aquarium met teveel vissen en nul kennis. Dat liep natuurlijk niet altijd goed maar toch bleef ik het proberen. Na een verhuizing ben ik begonnen aan een grotere bak (rio 180) en ben ik steeds meer gaan upgraden. Binnen een jaar is er een extern filter, andere verlichting en een co2 systeem gekomen. Dit omdat ik super graag een mooi aquarium wilde met veel planten.
Ik moet zeggen dat het aardig gelukt is en dat ik er veel plezier aan beleef.
Helaas sta ik zelf niet stil en ben ik meer in me werk gaan groeien waardoor ik minder tijd heb. Het idee is dan ook dat het huidige aquarium vervangen moet gaan worden voor een klein aquascape bakje waar ik minder werk aan ga hebben. Of dit een sprookje is of dat het echt mogelijkheid kan worden wilde ik me graag op in gaan lezen in dit forum.
Vandaar mijn aanmelding! Ik hoop ook ten zeerste dat ik de juiste mensen ga vinden om mijn huidige bak aan toe te vertrouwen en de kleinere bak mee kan starten!
Uiteraard heb ik een foto van de bek toegevoegd en ben ik benieuwd naar de reacties!
 

Bijlagen

  • 85FA920E-773E-4D09-B4CE-7E953A61ABEA.jpeg
    85FA920E-773E-4D09-B4CE-7E953A61ABEA.jpeg
    514.5 KB · Weergaven: 87
Welkom Rinus, mooie bak zo :thumbs:
 
Welkom Rinus!
Mooie bak heb je. Zonde om die weg te doen….
Een kleine bak stabiel krijgen vind ik zelf erg lastig.
En of je daar nu echt veel minder werk aan hebt?
Ik zou tekenen voor zulke mooie alg vrije planten als jij hebt in je aquarium!
Anyway veel succes met de keuze ik ga het volgen als je een topic aan gaat maken.
 
Welkom Rinus ook namens mij. Leuk dat je je even voorstelt. Ik heb eenzelfde aquarium en ik denk dat je met deze bak je inderdaad meer tijd bespaart. En de bak ziet er
200.gif
uit.:cool:
. Maar jouw keuze is de belangrijkste. Misschien idd een topic aanmaken met een beschrijving van wat je hebt, denk bijvoorbeeld aan soort merk filter en welke filtermaterialen.

Succes met het nemen van de beslissing.
 
Welkom, kleine bakjes zijn vele malen lastiger in onderhoud en er kunnen geen vissen in want die hebben toch echt wel wat zwemlengte nodig
 
Welkom Rinus! Mooie bak heb je. Deze maat is best wel ideaal als het gaat om onderhoud. Mijn vader had destijds een 120 cm bak en later een 500 l hoekbak terwijl hij soms wel een half jaar van huis was als zeevarende. Mijn moeder deed niet meer dan het hoognodige en dat ging uiteindelijk prima. Voldoende filtering en een zuinig afgestelde voerautomaat zorgden dat het water prima in orde bleef. Zelfs in die tijd, toen er nog niet zo intensief werd gemeten. Als pa weer terugkwam van zee kreeg de bak een grote beurt. Het ligt er maar net aan wat je in de bak stopt aan planten en vissen. Grote vervuilende vissen en een drukke bezetting belasten de waterkwaliteit flink. Je kunt in deze bak ook een mooie scape maken en een leuke school kleine visjes erin houden. Starten met het bestand wat je nu hebt en geleidelijk aan veranderen. Succes!
 
Dank jullie wel voor het welkom heten! En nu al zoveel tips, heel fijn! Het (luxe) probleem is niet de waterwaardes, die blijven wel lang goed, maar meer de snelheid van het groeien van de planten. Ik heb het idee dat bij een kleiner bakje ik minder tijd in een keer hoef te besteden doordat ik minder planten hoef te snoeien en terug te plaatsen. Dat er minder vissen in komen is niet zo een probleem. Ik ga me er op in lezen en dan zien we waar het schip strand! Eerst maar eens kijken of er iemand aanwezig is überhaupt die interesse heeft in mijn aquarium😅
Nogmaals bedankt!
 
Mijn naam is Rinus en zoals me gebruikersnaam zegt bent ik niet de grootste (1.72). Niet dar het er echt toe doet of ik er last van heb.
Nee hoor hier niet, alleen sommige vrouwen maken hier een probleem van 🤣 .... Zonder gekheid je bak ziet er goed uit en het commentaar is hierboven al mooi beschreven. Er staan ook wel wat snelgroeiers in dus als het probleem het snoeien is zou je evt kunnen kijken deze te vervangen of je verlichting te minderen. Minder licht = minder voeding nodig = minder snelle groei. Houdt er wel rekening mee dat wanneer je dit gaat doen er een risico is dat je wat onbalans in je bak krijgt wat weer zonde is nu die mooi draait. Als je je bak echt weg wilt doen kun je hem aanbieden bij de 'Aangeboden' sectie op dit forum.

Ohja en welkom natuurlijk 😄.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan