Heterandria formosa


D

Dargine

Guest
  • Wetenschappelijke naam
    Heterandria formosa
  • Nederlandse naam
    Dwergtandkarper
  • Hardheid: zacht, neutraal, hard
    neutraal
  • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
    subtropisch - tropisch
  • School, koppel, harem of solitair
    School (groep)
  • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
    boven (m.n. de vrouwtjes)/midden (m.n. de mannen)
  • Herkomst
    Florida, Verenigde Staten



362724_0_82_p1060226.jpg



  • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
    leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

    Ik houd ze in een Trofis colisa 1500 (150cm). Onverwarmd ('subtropisch') op kamertermperatuur.
    Bak is ingericht met veel planten, wat hout, wat stenen en filterzand als bodem.
    Techniek: T5 verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
    Medebewoners: vissen: Epiplatys annulatus, Heterandria formosa, Pethia aurea, Celestichthys margaritatus, Dario dario, Otocinclus vittatus, Corydoras habrosus, Hara jerdoni, Boraras maculatus, Boraras brigittae.
    overige bewoners: Neocaridina davidii, grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
  • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Zijn altijd met elkaar bezig. Mannetjes pronken veel naar elkaar, en ook vrouwtjes doen dit heel af en toe (zie foto's in mijn foto album), de kleur veranderd dan. Ze zwemmen niet echt in een school maar er zijn er meestal wel meerdere bij elkaar in de buurt te vinden.
  • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
    Ze eten heel af en toe een stukje tentakel van een slak, maar doen dit niet regelmatig. Laten verder alle bewoners met rust.
  • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
    Erg leuke visjes, ze laten afhankelijk van hun stemming verschillende kleuren en vooral patronen zien, van geheel licht met een vage streep, tot helemaal donker. De volwassen vrouwen hangen vooral tussen de drijfplanten terwijl de kleine (vroege) mannen altijd druk zijn met elkaar en ze proberen indruk te maken op de vrouwtjes. Ik heb na ongeveer 2,5 jaar pas 1x een grote (late) man gehad, deze is een kop groter dan "normale" vroege mannen en heeft meer de bouw van een vrouw, dat wil zeggen, deze is een stuk forser dan andere mannen. Ze eten graag plantaardig materiaal (ook wel wat algen) maar laten levende planten met rust. Verder lusten ze graag spirulina tabletten, maar eten ook droog-, levend- en diepvriesvoer. Opvallend is dat de vrouwen meestal in de bovenste laag tussen de planten hangen, terwijl de mannen veel actiever zijn en door de gehele bak te vinden zijn, maar vooral in de (onderste helft van de) middenlaag.
  • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
    Makkelijk. Het zijn eierlevendbarende en vrouwtjes baren bij mij in periodes meerdere jongen, dit gebeurd ongeveer 2x per jaar over een periode van 1 a 2 maanden. In die tijd worden er meerdere keren jongen geboren en deze overleven in de gezelschapsbak. Er zal er af en toe wel eens 1 gegeten worden maar de populatie blijft op deze manier in stand en groeit zelfs langzaam maar zeker iets.
 
Mooi stukje!!
Ik zou toch nog graag toevoegen dat dit schitterende visje ook voor de kleinere bakken geschikt is. Ik zie dat jij ze op 150 cm houd maar in een 60 cm kan je van deze vis ook heel veel plezier hebben... :stars:
 

Terug
Bovenaan