Het wil maar niet opschieten met co2 toevoegen


R

RonG

Guest
Ik heb nu 3 aquariums 2 had ik al 2 jaar en 1 was een beetje uit noot opgezet omdat ik weer eens iets had gekocht wat al mijn planten op ad. Afijn dat is nu ook een bak waar ik maar een paar vissen in heb gedaan en volgeplant.
Afijn on topic ik heb nu 3 atomizers 2 up atomizers die heel erg fijne co2 spuiten, 1 jbl.
Het gaat me nu om de 2 bakken die ik al 2 jaren heb en heb moeten herinrichten vanwege die bodem..
Op mijn 112 ltr bak heb ik een jbl proflora difusor 16/22mm, die belletjes zijn echt zichtbaar en groter en komen halverwege mijn bak terwijl hij met dezelfde prefeilter en aantal manden met zelfde media is ingericht. Pomp eheim Pro 250+ 2 mandjes met bio media substr pro en bio mech van eheim 1050ltr/h. Prefilter sunsun hw602.
Fimpje van bak 1 en setup, beetje aan het einde kun je zien dat er grote bellen co2 uit komen en dat ze niet ver komen terwijl ik net nog mijn pomp, prefilter en de in en uit laat heb schoongemaakt.



Andere bak is een 60 ltr bak (licht brak water) met upatomizer. Bij deze heb ik net een nieuwe pomp geinstaleerd JBL greenline profi 701 700 ltr/h (vanwege aanbieding € 60,-) en die spuit het water bjina naar de andere kant van mijn aquarium wanneer ik een water wissel doe. Prefilter sunsun hw602. Filmpje bak 2 met setup, hier kun je aan het einde weer zien dat de co2 overal komt zoals het hoort.


Als continu test heb ik er 1 van Dennlere en van JBL dat eitje.
In mijn grootte bak hangt die van jbl vlak bij de uitstroom (weet dat i juist aan de andere kant hoort maar dan meet i helemaal niks meer) en die wil maar niet mooi groen kleuren, doe ik die andere dennerle eitje er in gaat het wel goed (beide met nieuwe test vloeistof).

Maar voor heen als ik co2 toevoegde zag ik die belletjes aan de planten hechten zoals het hoort (dacht ik) dat krijg ik nu maar niet voor elkaar. Ook dat jbl eitje kleurt niet zoals het moet. Ik zit met die grote bak nu op 100 bpm met een kh van 5/6 (weet nog niet welke kh waarde nu het beste is afijn..) Co2 maar langzaam op blijven voeren en naar de 110/120/130 enz gaan tot in ieder geval het eitje goed groen kleurt?
En welke KH waarde kan ik nou beter voor gaan? Want als i 4 is is het eitje nog niet groen bij 100 bpm terwijl ik dacht hoe lager de kh (minstens 4) des te minder co2.
 
De diffuser eerst een dag laten weken voordat je hem aangesloten had? ik had dit probleem destijds ook met die van JBL.
 
nou de co2 bellen horen niet aan je planten het hechten...
dat is o2, dat kan komen door een snelle fotosynthese waardoor het niet snel genoeg word opgenomen in het water word en dus zichtbaar is.

lagere KH betekent enkel dat je PH (en dus CO2) minder word gebufferd en je dus minder CO2 nodig hebt voor een bepaalde concentratie

wat betreft je dropchecker... "a man with a watch knows what time it is, a man with 2 watches is never sure"
kies er 1 die voor jou werkt en blijf daarbij.
 
Oke dus een kh van 6 is prima of zou je voor 4 of 5 gaan?
Verder vind ik het raar dat die jbl pomp met zelfde setup veel krachtiger is en de co2 veel verder komt.
Of kan dat liggen aan het formaat slang 16/22 vs 12/16, dat die van jbl door een dunere slang loopt en zo beter druk op bouwt?
Bedoel bij die grote bak zie je dat de co2 niet voorbij de helft komt, met een veel krachtigere pomp en zelfde setup. Of komt er wel co2 uit maar is dat volledig opgelost/niet zichtbaar?

Wat de eitjes betreft is lastig, de ene kleurt wel heel erg snel groen en de andere is weer precies het andere uiterste.
 
Hoe kan dit nou weer, zet hier gister een reply neer en weer weg, is nu al de 3e keer, vaag... :S
nou de co2 bellen horen niet aan je planten het hechten...

Oke dat dacht ik altijd maar dan heb ik bij deze weer wat geleerd, bedankt, en zo gaan we maar door maar ja als je zo'n lange tijd met die rot substraat hebt gewerkt kun je weer helemaal opnieuw beginnen met dingen leren. 1 voordeel, weety nu hoe ik een hoop probs kan voorkomen.

Maar goed ik heb altijd een ph van 6.8/9 welke kh zou hier dan bij moeten passen want die kaart in mijn test kit van jbl komt niet echt overeen met wat ik online zie.
Dan stel ik het water in op die KH, de ph blijft toch wel 6,8 dat is al 2 jaar zo. En dan dus maar langzaam de co2 opschroeven naar 120 bpm?

lagere KH betekent enkel dat je PH (en dus CO2) minder word gebufferd en je dus minder CO2 nodig hebt voor een bepaalde concentratie

Ja die heb ik zo vaak gehoord maar heb een beetje een overload aan info, je leest en je leest maar, af en toe probeer je wat.

Maar denk dat het misschien ook aan de pomp licht (eheim pro 250+) waar een lullig straaltje uit komt terwijl ik gister alles heb schoongemaakt (prefilters en de de eheim pomp)

Die van jbl die 700 liter doet (JBL greenline profi 701) 700 ltr/h gaat veeeel harder en zit bijna te twijfellen ze om te zetten.
De reden dat die van jbl harder gaat komt omdat ik alleen die 2 zijsponsjes erin heb zitten, dus die hoeft niet door al die schuimzooi die je erbij krijgt omdat er een prefilter voor zit, dezelfde. Je zou zeggen dat er een redelijke stroom uit komt uit de eheim, die zal toch wel redlijk eerlijk zijn over het vermogen (dat de uitflow lager word snap ik maar die is vergelijkbaar met die jbl pomp van 6 tientjes). Of licht het aan de diameter van de slang 16/22 vs 16/12, is het de uitflow pijp, is de pomp gewoon minder geworden...:juggle:
 
Het probleem van de uitlaat stroming is opgelost, de uitlaat had behoorlijke gaten er in..
Heb hier een berg aan bochtjes pijpjes en uitlaat onderdelen en heb een kleiner buisje gepakt met kleinere gaatjes een bocht, en eindelijk klaar na 1 uur puzzelen met bochtjes en verlengstukjes.. wat van die pvc tape eromheen zodat alles goed dicht zit. En had een mooi onderdeel die ik op de uitlaat (aan het einde) kon zetten met een gaatje er in, die kan ik los verstellen (makkelijk voor het water oppervlak in beweging te houden b.v). Maar daar ging i co2 gaat tot het einde en gaat echt goed hard alle plantjes bewegen eindelijk. Heb alleen het idee dat de diffusor niet goed werkt je ziet amper belletjes uit de uitlaat komen, of is dat dan al opgelost in water en zie je dat grotendeels niet?
Nu dat eitje maar achterin plaatsen even wachten en dan e.v.t. meer co2 toevoegen, maar zit al op 110 bpm met een kh van 6 en ph 6,8.
Welke kh past het beste bij een ph van 6.8, want die ph is het enige (samen met no2 enz) wat stabiel blijft. De kh nu ook wel, maar als de ph al 2 jaar op de 6.8 zit kan ik denk ik daar het beste de kh op afstemmen.
 
Ok dus die kh van 4 vergeten dus en naar 6 brengen, maar dan zit ik alleen met de ph, die gaat altijd terug naar de 6,8 zodra het gas er op gaat.
En las in dit topic dat een KH van 4 perfect zou zijn voor bij deze ph 6,8:
https://www.aquaforum.nl/threads/co2-tabel-en-ph-kh-gh.2979/
In die grafiek zie ik ook dat als jhe ph 6,8 is dat je KH dan niet hoger mag zijn dan 5,25, of is dit een achterhaalde/oude grafiek?
Ph stabiel houden is voor mij velen malen makkelijker dan de kh. Of brengt zo'n lage kh ook weer andere problemen mee?
 
Wat is de KH van het water waarmee je ververst?
 
Ik lees hier allemaal rare kronkels.

De pH wordt bepaald door de KH! Punt.

Bij een lagere KH, zal je pH ook makkelijker dalen door toevoegen van CO2.
Tevens heb je met een lagere KH ook minder buffer werking met CO2, dus hou je meer CO2 beschikbaar voor de planten.

Ph stabiel houden is voor mij velen malen makkelijker dan de kh. Of brengt zo'n lage kh ook weer andere problemen mee?

Ben benieuwd naar die supercomputer die jij hebt?

Want pH is bij niemand stabiel. Wel kunnen we de pH binnen bepaalde marges houden.

Dag en nacht pH zit altijd een schommeling in.

De KH is wel stabiel. In kraanwater is deze jaarrond hetzelfde. In osmose altijd 0.
En door altijd hetzelfde te mengen, blijft deze ook stabiel.

Door de KH te veranderen, kun je ook je pH makkelijker veranderen.
 
Zover ik nu ook heb kunnen merken zakt je PH niet binnen een uur als je Co2 toevoegt. Ik heb zelf eigenlijk niet helemaal goed meegetest, maar nadat ik een % over ben gegaan naar osmose water en dus van KH 8 naar 6 ben gegaan heeft het wel even geduurd voor mijn PH weer een "stabiel" punt heeft bereikt.

Hebben we daar een stelregel voor? Of een tijd indicatie hoelang het duurt om een agressieve waterwissel met lager KH helemaal uit te laten balanceren naar je PH?

@biljoenblik
Kun jij eens in jouw woorden uitleggen wat @RonG aan dit tabel zou kunnen hebben?

Thanks

co2_graph_zps9c124ef0-gif.gif
 
@biljoenblik
Kun jij eens in jouw woorden uitleggen wat @RonG aan dit tabel zou kunnen hebben?

Thanks

Bekijk bijlage 254280

Helemaal niets. Kort genoeg?

Oke, enige uitleg hierbij.

De tabel laat de relatie zien tussen CO2 gehalte in het water. De pH en de KH.

Echter deze tabel gaat uit van een ideale situatie. Namelijk puur osmosewater. Waarin CO2 en Carbonaat zijn opgelost.
Verder dus niets!! Dus geen reeële situatie!!

De tabel kan je alleen van een indicatie (een startpunt) voorzien.

In een aquarium heb je veel meer stoffen in het water die van invloed zijn op de pH.

De pH in een aquarium is eigenlijk altijd LAGER!! dan wat er aan CO2 in het water zit.

Dit komt door huminezuren (humus, bladeren) en een verzurende reactie uit het nitrificatie proces.

Dus heb jij een KH van 6 en een pH van 6,8. Dan wil dat niet zeggen dat je voldoende CO2 hebt.

Immers het water is van zichzelf al zuurder. Dus zul je eerder richting de pH 6,6 moeten gaan.

Daarom kun je beter de kleur van een dropchecker als basis nemen. Deze meet het echte CO2 gehalte in de bak (een gemiddelde van ongeveer 2 uur) Dus hou je deze overdag groen (limegroen) dan zit je goed.

Je zult daarom ook zien, dat je met een KH van 6 heel veel CO2 moet toevoegen voor een pH van 6,6.
Bij KH van 4, zal je met minder CO2 toevoegen eerder op de pH 6,6 komen.


Disclaimer.

Deze voorbeeld waardes zijn voor iedere bak anders. Omdat iedere bak een andere zuurbelasting heeft.
 
Daarbij zijn er ook andere stoffen die bufferen zoals fosfaat al is dat minder dan de kh volgens mij. Ik heb hier een kh van 7 en moet flink wat co2 in de bak pompen dus.

Maar voor eventuele chemische reacties en uitleg verwijs ik graag naar Marcel;)
 
Als de co2 uit gaat gaat de ph iets omhoog natuurlijk maar zodra de lampen aan gaan is de ph 6,8, tot het licht uit gaat, Co2 gaat 45 min voor het licht aan. Licht uit klimt i naar de 7/7,1.
En die ph is toch echt altijd 6,8 wanneer alles aan staat, (test zo *** vaak het water dat ik wel aandeelhouder kan worden van jbl..) en dat zonder pc, maar als iemand dat vaak getest heeft dan ben ik dat wel. Ook na een water wissel, weet zo langzamerhand aan de hand van al die testen wel wat ik ong toe moet voegen om mijn water snel "goed" te krijgen. Bedoel goed/perfect is het iig nog niet.
Ben benieuwd naar die supercomputer die jij hebt?

Nou daar heb ik geen computer voor nodig, gebeuren hier wel meer rare dingen he, Zoals de grote hoeveelheid co2 die ik steeds moet toedienen. Heb er nu 2 jaar ellende op zitten dus moet nu weer een beetje opnieuw dingen leren omdat alles wat ik er in spoot in de bodem ging zitten..Was alleen maar bezig met bestrijden van algen de hoge kh bodem... Maar zal zo eens 40 ltr osmose erin gooien (aangemaakt zonder kh verhoging) kijken of i met dezelfde hoeveelheid het eitje wel groen laat kleuren.

Ben ook benieuwt of mijn fosfaat en nitraat eens op pijl te houden, meeste hebben last van overschot, ik kom het te kort terwijl er redelijk wat rond zwemt nu.

Maar goed dan moet ik dus voor een kh van 4/5 gaan volgens die tabel, dat past het beste bij die 6,8 ph toch?

Daar loop ik vast, heb zo'n kaart van jbl gehad bij testlab, was niet goed, andere gepakt was ook niet goed, maar welke is dan wel goed?
 
Ho beetje traag met dit weer..
Dus dan maak ik hier uit op dat de ph naar de 6,6 moet, ik gooi (in verbant met hoog silicaat gehalte) alleen puur osmose water in mijn bak.
Afh van welke kh ik wil maak ik het aan met reosmose van dennerle, maar nu omdat de kh weer omlaag moet doe ik het er puur bij.
Voeg dan wel No3 po4 spoorelementen, kalium, fe, en wat filtermedium voor bacterien toe.

Maar oke is duidelijk ph 6,6 dus en de kh op4 of is 5 ook nog goed?

Wel lekker dat ze overal met die grafiekjes komen terwijl je er dus niks aan hebt..
 
O ja kan ik dat niet met hs aqua Oak bark extract doen (kh en ph verlagen)? Staat zelfs op dat het goed is voor de vissen, maar dat betwijfel ik..
 
Als je constant aan je waterwaardes sleutelt en foefelt krijg je de co2 (eigenlijk de hele bak) nooit stabiel.
Je kan ook teveel testen en te hard bijsturen op basis van die testresultaten.
Het lijkt wel alsof jij graag wekelijks de KH eens verandert?

Waarom start je niet vanuit de waardes van je "basis-water"?

En zoals eerder gezegd (dacht ik toch): Neem eens een waterstaal (een groot glas of maatbeker vol) en laat dat 24u staan. Meet dan eens de PH. Dat is je start ph, na 24u zal alle aanwezige co2 ontgast zijn. Je weet namelijk niet hoeveel co2 er al dan niet 'ontlucht' tijdens de nachturen (hangt af van de situatie, de stroming, ...) dus de ph die je meet net voor start Co2 is geen juiste referentie (toch niet perse).
Pas wanneer je weet wat de ph is zonder opgelost gas kan je de 'ph drop' beginnen sturen ...

Je maakt het zo moeilijk door al die toevoegingen, aanpassingen en bijsturingen.
Zoals ik eerder las: "eerst het baasje stabiel, dan het bakje stabiel",
je moet niet spartelen maar rustig zwemmen als het ware... ;):D
 
Dat komt omdat ik 2 jaar ellende heb gehad met een bodem die alles op zoog wat ik erin spoot.
Ik heb dus nooit kunnen werken naar een goede waarde/schema want immers alles wat ik er in deed was na 1 a 2 dagen weg, kh van 5 naar 8 in een dag of 3.

Eigenlijk is het enige wat ik nu wil weten is welke kh ik het beste kan hanteren.
Dan ga je googelen en kom je bij info links met tabellen enz enz.
Eigenlijk is bijna alle info op de meeste sites dan nutteloos hele uitleg erbij enz enz maar ja als dat niet klopt dan werkt dat idd erg verwarrend voor mij.

GH wil ik tussen de 5 tot 9
PH ca 6,5 dus (denk dat ik die ph verlager er maar in gooi anders zit ik op 7)
KH ?
No3 20 ppm schommelt dus heb ik HS aqua ballance po4+ voor gekocht
Po4 20 ppm schommelt dus heb ik HS aqua ballance pNO3+ voor gekocht
FE 0,5 tot 1
MG 8
Kalium zit altijd op de max dus hoef ik niet echt toe te voegen, zit ook in fosfo waar je een hoop van nodig hebt om het maar een klein beetje omhoog te krijgen.

Overige waardes zijn goed en veranderen niet geen silicaat/cu2 nitriet enz
 
En het liefst kom ik er helemaal niet aan, maar ja daar ga je weer als je 50% van je water moet verversen dan zul je toch moeten meten/weten hoeveel je erin terug doet.
Dat weet ik nu wel een beetje, probeer gewoon door reg te meten dat ik de waarde's goed op pijl houd en heb een schema, althans die probeer ik te maken maar de enige waarde's waar ik over zit te twijfelen dankzij al die info en tabellen is de ph en de kh, ph zit al op 6.8 en als ik het goed begrijp moet je meer co2 toevoegen om de ph te doen dalen, dus als ik er nu 40 ltr puur osmose in doe zit ik ong op die kh van 4. Dan voeg ik dus ook automatisch meer en beter co2 toe waardoor de ph naar die 6.5 kan gaan.

Iemand overgens een link naar een betaalbare betrouwbare ph meter electro.?

Zometeen tijdens de water wissel maar eens kijken wat die ph/kh verlager doet. 6,5 ph om 4 kh, en omdat de kh lager is hoef ik weinig met de co2 te doen denk ik als het nu al goed is.
 
Hoeveel bpm moet ik ongeveer aan denken om de ph naar de 6,6 te krijgen? zit nu al bijna op 120 bpm en ga zo de kh verlagen omdat het toch water wissel en schoonmaak dag is
 
Waarom een pH, KH verlager?????

Osmose is een pH en KH verlager.

Als weer met chemische zooi gaat werken wordt het nooit wat.

Dan stopt je er dus pH KH verlager (zwavelzuur) bij. Dan heb je een lage pH. Dat klopt.

Maar dan heb je nog steeds geen hogere CO2 waarde. Want de pH is niet verlaagd door CO2, maar door zwavelzuur.

En daarom moet je die tabellen in de kliko gooien. Want mensen denken dat ze door in het juiste vakje te komen in de tabel, dat je vanzelf genoeg CO2 hebt.
Dat is dom.

Je hoeft eigenlijk helemaal niks te doen. Gewoon iedere dag meer CO2 geven tot de dropchecker de hele dag groen is.

Het aansturen via de KH en pH is voor gevorderden en mensen die efficienter met CO2 om willen gaan.
 
Waarom een pH, KH verlager?????

Nou gelukig dan maar het was na 3 druppels na op dus zit er niet in.
Maar zat ff niet op te letten, valt die pomp die ik voor water wissels gebruik, ding met 1024 ltr/h waar je ook mee kan spuiten schoonmaken enz enz je zo klaar.
Afijn toen ik ff niet oplette was die pomp op de bodem gevallen... Gelukkig had ik nog een laag van 20 cm over...
En de rest stond allemaal klaar ben nu even de kh aan het afstellen en de rest zit er ook allemaal in (No3,Po4, filtermedium, kalium, FE, MG, en edta/sporen mix + wat reosmose om de kh iets te verhogen. Nu alles maar testen.
Had een bruis steentje 20 uur in het water liggen maar komen wel erg grote bellen uit of niet?



Is jbl pro a50 licht luchtpompje of zou die blauwe bol betere zuurstof geven?


Neem aan dat die dingen ook 12/24 uur in het water moeten liggen voor je ze kunt gebruiken (die bal heb ik net in water gelegd), die bruis steentjes. Niet dat ik dit nu ook ineens allemaal ga toevoegen maar dacht vanwege de grote water wissel kunnen ze wel wat extra zuurstof gebruiken (tijdelijk)
 
Nou ja lijkt goed te gaan na al mijn toevoeginen, waarde's zijn zoals ik ze ongeveer wilde, dat eitje echter word nog steeds niet mooi groen van jbl, heb er ong 1 (eitje van jbl + 1 uit een andere bak van dennerle) denk dat ik die wat dichter bij de uitlaat zet.
Afijn water waardes 2 uur na alle handelingen en rond pompen:
KH = 4
PH = 6.6
GH = 9 (wat aan de hoge kant)

No2 sio cu enz enz heb ik vrijwel 0 last van

NO3 = 10+ (is die nieuwe hs aqua ballance dus voorzichtig ingezet, en nu aangevuld tot 20 ppm)
PO4 = 0,6 (Ook nieuw van hs aqua zoals hierboven maar nu voor PO4, ook dat is aangevuld tot aan de ca 1.7/8
FE = 1 (misschien wat hoog maar heb veel rode planten in mijn bak.)
MG = 8 prima (voor zover die test koffer klopt dan...)

Dus dan ben ik iig met die kh en ph klaar hoop, nu dat eitje nog mooi groen zien te krijgen, denk dat ik ze er gewoon alle 3 in hang om eens te kijken.
 
En hatse eitje is nu ook mooi groen, visjes zwemen ook vrolijk rond.
Nu eens kijken hoe lang het goed blijft gaan, verbaast me dat die ph zo makkelijk omlaag ging, afijn het mag nu ook wel eens een keertje meezitten.
 
Bruissteen moet je niet samen met CO2 gebruiken!

Dan gaat alle CO2 eruit.
 
Huh oke, was ook maar voor heel even omdat ik schrok van de hoeveelheid water die er uit was.
Staat verder voor geen meter dus als het niets toevoegt ok, weer wat geleerd. Maar ben blij dat het zo gemakkelijk ging met al die troep doseren, en de ph zo snel naar 6,6, kh4 en het eitje eindelijk mooi groen. Dus bedankt voor je tips houd hem nu vast op de 4 als dat beter is voor de co2 opname. Nu maar hopen dat de ph en kh hetzelfde blijven wanneer alles draait morgen. Nog 1 ding, ik ververs nu iedere week ca 40/50% van het water wat heel veel mensen doen, maar er zijn er ook die gerust 1 maand wachten.
Is gewoon de boel op pijl houden en om de 2 weken 50% verversen niet voldoende?
 
Pffff...
Gaat het 1 dagje goed is er weer ander ge***..
NO3 po4 fe alle waarde's worden zo snel veel minder, denk dat die bio media het meeste er gewoon uit filtert zodra ik het er in spuit.
Zo veel tijd energie en geld in gestoken, ben er vrijwel iedere middag mee bezig, en niet omdat ik het zo leuk vind.
Gister flink wat no3 en po4 erbij gedaan en de waarde's nemen niks toe. Nieuw eitje met vloeistof er in gedaan omdat ik twijfelde hoe oud de testvloeistof was.
Nieuwe jbl eitje/vloeistof is bijna zwart, die van dennerle is wel groen, maar dat is i al gouw.
Iedere keer als je 1 probleem verhelpt krijg je er 2 voor terug, bodemloze put
 
Je doet niets anders dan bijsturen waardoor de bak geen kans krijgt te stabiliseren. Je reageert als een paniek kip :sorry:. Geen wonder dat je problemen blijft houden.
 
Pffff...
Gaat het 1 dagje goed is er weer ander ge***..
NO3 po4 fe alle waarde's worden zo snel veel minder, denk dat die bio media het meeste er gewoon uit filtert zodra ik het er in spuit.
Zo veel tijd energie en geld in gestoken, ben er vrijwel iedere middag mee bezig, en niet omdat ik het zo leuk vind.
Gister flink wat no3 en po4 erbij gedaan en de waarde's nemen niks toe. Nieuw eitje met vloeistof er in gedaan omdat ik twijfelde hoe oud de testvloeistof was.
Nieuwe jbl eitje/vloeistof is bijna zwart, die van dennerle is wel groen, maar dat is i al gouw.
Iedere keer als je 1 probleem verhelpt krijg je er 2 voor terug, bodemloze put
Wel als je zo bezig blijft...
Zal je niet gwn eens ff een maandje met rust laten?
Enkel wekelijk 25-50% wisselen en 50% EI dosering.
En over een maand weer kijken?

Weet trouwens niet Watvoor verlichting je er boven hebt hangen?
 
Je reageert als een paniek kip

Nou is meer frustratie hoor, dat je eerst 2 jaar met een bodem hebt gewerkt waar je letterlijk niks mee kon van de "specialist".
En nu heb ik een dure bodem maar nog steeds is er geen logica. Als ik no3 10 meet doe ik er 10 ml hs aqua of easylife bij maar de volgende dag lijkt wel of i alle waardes reset (denk dus die bio media). Kan het aantal bpm niet eens meer bijhouden en nog is i donker zwart/groen, en die andere is altijd groen, is weer het andere uiterste.
Ben dus niet iedere keer van alles aan het aanvullen maar wil wel weten waarom het zo laag blijft en ik niet op een po4 met 2 ppm kan komen, zelfde geld voor nitraat FE, en als het op is na 2/3 dagen moet het er toch echt weer in. Meeste hebben er last van (hoge no3, Po4) ik kom altijd te kort (en er zwemt genoeg rond). Zou ook de difusor kunnen zijn zie er amper belletjes uit komen bij die jbl atomizer, bij die up versie zie je dat wel, en niet behoorlijk ook.
Misschien die morgen eens proberen, als i dan niet groen word zijn die eitjes van jbl gewoon ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet trouwens niet Watvoor verlichting je er boven hebt hangen?

Chichiros brief style full spectrum 58 watt lamp 80 cm, als hoogste stand dan, zijn 6 standen en hij staat nu op standje 2 van 6, kan dus veeel meer bij maar is denk ik prima zo.
Mocht het ooit gaan lopen kan ik hem wat hoger zetten mocht dat nodig zijn
 
Je dure bodem kan al buffer werken en nitraat, ijzer en fosfaat bufferen. Op termijn is deze verzadigd. Iets soortgelijks heb ik ook gehad met JBL Manado. Geef het gewoon de tijd.
 
Wel als je zo bezig blijft...
Zal je niet gwn eens ff een maandje met rust laten?
Helemaal mee eens, soms zijn we zo bezig om alles perfect te krijgen dat we het natuurlijk verloop vergeten, elke aanpassing en verandering heeft tijd nodig om te settelen, vaak zijn kleine veranderingen pas na 2/3 weken goed zichtbaar.
 
Nou ja ben nu toch al 2 maanden verder, weet dat het veeeel langer duurt voor het echt stabiel is.
Maar ja ik begrijp gewoon niet waar al die NO3 PO4 FE enz heen gaan, al gooi ik er een dubbele dosis in is het de volgende dag weg.

Verder die eitjes vint ik maar vreemd en onbetrouwbaar. Of zou het membraam van de diffusor na ca 18 maanden aan vervanging toe zijn?.
 
Wel als je zo bezig blijft...
Zal je niet gwn eens ff een maandje met rust laten?
Je doet niets anders dan bijsturen waardoor de bak geen kans krijgt te stabiliseren. Je reageert als een paniek kip :sorry:. Geen wonder dat je problemen blijft houden.

elke aanpassing en verandering heeft tijd nodig om te settelen, vaak zijn kleine veranderingen pas na 2/3 weken goed zichtbaar.

@RonG Het is ook niet leuk om je te zien klooien, dus ik zal het nog directer doen

BLIJFT VAN JE BAK AF EN DOE EENS EEN HELE MAAND NIKS!!!!

Dit is niet slecht bedoeld!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan