Het water neemt geen Co2 op lijkt het wel


computerbug

Member
Lid geworden
6 november 2023
Berichten
8
Leeftijd
58
Hoi, jongens

Voor de kenners.
Vroeger had je betreft doseren van Co2, (velda meen ik) een klok met zuignap voor tegen de achterwand, druk op de knop van de weg gooi bus en vulde je de klok en het water nam het duidelijk op.

Nu heb ik een Co2 Ladder (flipper) ,en instalatie met meters en is er mij verteld 1 belletje in 4 seconden op 100 Liter water. (in Juwel 180L)
Boven de Co2 flipper zit een bakje na je de belletjes kleiner ziet worden en de restant opvangt, en ging ik er van uit dat deze ook vandaar opgenomen wordt in het water.

Dat is het geval dus niet, wat gaat er fout en hoe kan dit?, is er een kenner die mij hier wat over kan informeren.

Groetjes
 
Ik heb de flipper ook gehad en op een 180 liter had ik al snel 120 bellen nodig. Wat niet oplost komt in dat bakje en een deel daarvan lost ook niet op en ontsnap op den duur onder het bakje vandaan naar het oppervlak. Dat is normaal maar het is even spelen met de werkdruk en het aantal bellen en mijn ervaring is dat dan erg weinig niet oplost.
Ik denk dat 90% oplost en wat er boven komt zijn hele kleine belletjes.
Dus ik zou spelen met de werkdruk en het aantal bellen. Als je teveel werkdruk hebt dan stijgen ze erg snel op in de flipper en zullen dus minder oplossen.
 
Hoi @computerbug .
Wat ik ervan weet is dat bij een flipper de rest co2 opgevangen wordt bovenin. Zodra er meer bovenin zit wordt dit vrijgegeven.

Misschien is dit een optie om aan te denken. Dan heb je vrijwel direct kleine belletjes en deze wordt geplaatst dichtbij de bodem..
 
Laatst bewerkt:
Zodra er meer bovenin zit wordt dit vrijgegeven.
Werkt een beetje als het omgekeerde bakje met bio co2 maar het is een beperkt bakje dus als het niet goed oplost dan is die zo vol dus je moet echt spelen met de werkdruk waardoor de bellen niet als een raket omhoog gaan.
 
Dit is een passieve vorm van van co2 toediening zeer eficient 0,0 verlies zolang je geen bellen co2 ziet ontsnappen uit het kleine opvang(omgekeerd)bakje.
Met actieve co2 (atomizer,reactor,mixer,...)kun je veel meer co2 in het water brengen maar ook veel grotere verliezen aan co2 hebben.
Afhankelijk van co2 verbruik en verliezen stel je best (controle) via een co2 continu-test af
- blauw teweinig co2
-Groen-blauw voldoende voor trage gemakkelijk groeiers(crypto's, varens,mos,anubias,..)
-Groen voldoende voor 90% van alle planten
Ik werk met een diy bakje op een groter beplant aquarium
 
Hoi, allen

Ik heb aan allen wat gehad, nu is het even uitvogelen.
Maar een ding triple?, wat is een diy bakje? ik geloof dat het geen type fout is, dat daar drinkers bakje hoort te staan.:cool:

Maar ik heb een foto van de Dennerle flessen en hoe de meters staan. En welke meter is wat? De onderste Bar en bovenste Co2, of andersom?
Ik heb er nog een fles bij gekregen, maar of daar nog wat in zit geen idee, hoort er bij een volle fles een zegel op te zitten of niet?
IMG_20231107_133531.jpg



Bedankt allen tot zo ver.
 
wat is een diy bakje

Dat is het bakje waar de bio co2 je bak in komt en waaruit de co2 wordt opgenomen.
 
Hoi, allen

Ik heb aan allen wat gehad, nu is het even uitvogelen.
Maar een ding triple?, wat is een diy bakje? ik geloof dat het geen type fout is, dat daar drinkers bakje hoort te staan.:cool:

Maar ik heb een foto van de Dennerle flessen en hoe de meters staan. En welke meter is wat? De onderste Bar en bovenste Co2, of andersom?
Ik heb er nog een fles bij gekregen, maar of daar nog wat in zit geen idee, hoort er bij een volle fles een zegel op te zitten of niet?
IMG_20231107_133531.jpg



Bedankt allen tot zo ver.
Meter rechts - flesdruk, 50 bar is vol.
Meter links - werkdruk, zo te zien 0.6 bar.

Zegel? Voor zover ik weet niet.
 
Maar een ding triple?, wat is een diy bakje? ik geloof dat het geen type fout is
Heb net nog zo een diy omgekeerd bakje gemaakt.
20231107_151717.jpg

Het is passieve vorm van co2 toediening je brengt onder het bakje co2 gas binnen en deze maakt een grote co2 bel en door gasuitwisseling met het water komt er zo co2 in het water.
Je huidig co2 flippertje werkt deels op zelfde principe en je vorige co2 toediening met zo een klokje is dit ook.
Als je(oud) klokje een groter oppervlakte geeft dan je huidige flippertje is er grote kans dat deze zelfs beter werkt .
Meestal staat zo bakje lelijk in het zicht maar je kunt dit bakje evengoed dieper zetten zolang het eventuele teveel aan co2 bellen vrij kan ontsnappen naar het water oppervlak.
 
Je huidig co2 flippertje werkt deels op zelfde principe
Inderdaad deels want als je de flipper goed gebruikt dan lost 90% op bij het opstijgen van de belletjes en een klein deel zal via het bakje oplossen of ontsnappen als het bakje vol is.
 
Heb net nog zo een diy omgekeerd bakje gemaakt.
Bekijk bijlage 368093
Het is passieve vorm van co2 toediening je brengt onder het bakje co2 gas binnen en deze maakt een grote co2 bel en door gasuitwisseling met het water komt er zo co2 in het water.
Je huidig co2 flippertje werkt deels op zelfde principe en je vorige co2 toediening met zo een klokje is dit ook.
Als je(oud) klokje een groter oppervlakte geeft dan je huidige flippertje is er grote kans dat deze zelfs beter werkt .
Meestal staat zo bakje lelijk in het zicht maar je kunt dit bakje evengoed dieper zetten zolang het eventuele teveel aan co2 bellen vrij kan ontsnappen naar het water oppervlak.
Dat is voor mij misschien de oplossing op dit moment. Ik heb weer eens wat.
Ik kom voor bij de bak en zag ineens een grote Co2 bel wat zie ik tot mijn grote verbazing!, een slak in de Co2 flipper.

Sta ik hier met de Co2 flipper te schudden, je bent nu toch niet aan het doen wat ik nu denk toch hé. vroeg mijn vrouw die net binnen komt.
Ik leg het uit! Ow oké.

Iemand een idee hoe ik die slak er uit krijg?

Groetjes
 
Leuk tijdverdrijf , veel van in de handel zijnde co2 systemen zijn budget maar ook de duurdere onderhouds intensief (moeilijk te reinigen ,moet je in bleek of citroenzuur leggen ,verstoppen, breken gemakkelijk , veel co2 verlies ,moeilijk af te regelen ,enz...) Zelf blijf ik pasieve vorm co2 toe te dienen en het zo onderhoudsarm te houden .
Als je een buitenfilter hebt is een co2 reactor de beste oplossing om co2 op te lossen met zeer weinig tot geen verlies.
Je hebt er wel extra ruimte voor nodig , wat krachtverlies van je pomp en is wel een duurder oplossing.
 
Dat is voor mij misschien de oplossing op dit moment. Ik heb weer eens wat.
Ik kom voor bij de bak en zag ineens een grote Co2 bel wat zie ik tot mijn grote verbazing!, een slak in de Co2 flipper.

Sta ik hier met de Co2 flipper te schudden, je bent nu toch niet aan het doen wat ik nu denk toch hé. vroeg mijn vrouw die net binnen komt.
Ik leg het uit! Ow oké.

Iemand een idee hoe ik die slak er uit krijg?

Groetjes
Met een flipper kun je toch beide delen van elkaar afschuiven om hem te reinigen? Zo zou je ook de slak eruit moeten kunnen halen.
 
Met een flipper kun je toch beide delen van elkaar afschuiven om hem te reinigen? Zo zou je ook de slak eruit moeten kunnen halen.
Dat klinkt wel heel gemakkelijk. zo dadelijk eens proberen.
Ik was zo juist voor een nieuwe aan het kijken, en wordt toch wel verdrietig van wat ze er voor vragen.
 

Terug
Bovenaan