Het voeren van ei-geel


G

Gerjan90

Guest
Allen,

Ik ben regelmatig tegen gekomen dat ei-geel goed te voeren is. Nu heb ik dat geprobeerd en zowel de volwassen guppen, platy's, brigittae's, galaxy's als de baby guppen eten het graag en ik denk dat het een mooie aanvulling op hun voeding is.

Nu is mijn vraag: kan ik kleine porties hard gekookte ei-geel in de vriezer bewaren of moeten mijn visjes geduld hebben tot ik zelf een gekookt eitje bij het ontbijt neem en ze er van mee mogen snoepen?

Graag jullie kennis. Het gaat dus om het invriezen van een al gekookt ei(geel).
 
Ik wist zelfs niet dat je het eigeel kunt voeren aan je vissen.

Het moest dus hardgekookt zijn,h�.

Kan je ook het eiwit geven?

Naargelang ik niet wist dat je dit kon voeren,kan ik ook je vraag niet beantwoorden,maar ik kijk graag graag de antwoorden van de anderen om te zien wat er gebleken is.
 
Gerjan90 zei:
Allen,

Ik ben regelmatig tegen gekomen dat ei-geel goed te voeren is. Nu heb ik dat geprobeerd en zowel de volwassen guppen, platy's, brigittae's, galaxy's als de baby guppen eten het graag en ik denk dat het een mooie aanvulling op hun voeding is.

Nu is mijn vraag: kan ik kleine porties hard gekookte ei-geel in de vriezer bewaren of moeten mijn visjes geduld hebben tot ik zelf een gekookt eitje bij het ontbijt neem en ze er van mee mogen snoepen?

Graag jullie kennis. Het gaat dus om het invriezen van een al gekookt ei(geel).

Het enige wat ik hiervan weet is dat eigeel enorm watervervuilend is en dat ik het enkel aan mijn jonge vogels voedert ;)
 
Is goed voer voor jonge vis,maar idd vervuilt enorm.
 
Eitje voeren aan vissen - Visaquarium



https://www.visaquarium.nl/weetje/eitje-voeren



Hard gekookt eitje om vissen te voeren. Maak van eigeel iets ... Neem een rauw ei van de kip en meng een beetje eiwit en eierdooier goed door elkaar. Zet een ...

Neem anders die van piet Heijn. hou je nog kwartelkuikens over.
 
In de vriezer zal het eigeel niet slechter worden, maar dit is eigenlijk een kwestie van eigeelbolletjes bevriezen, en weer ontdooien. als de textuur erg veranderd dan is het misschien niet het beste idee, kan je het gewoon nog voeren, dan blijkt het een goed idee.
 
Ik las inderdaad voor jongen vissen, toen ben ik dat gaan proberen en bleken alle vissen erop af te schieten. Ik doe echt maar een klein beetje en dat gaat dan al door de hele bak, doe het vaak vlak voor de verversing. Als ik bolletjes ga invriezen en dan laat ontdooien zou ik het daarna dus kunnen voeren?
Andere optie is 2x per week een eitje eten:p.

Hebben jullie verder nog leuke tips wat makkelijk te voeren is? Komkommer lusten de fijnproevers bij mij niet...ze kijken er niet eens naar. Verder voer ik ze veel gedroogd voer(vlokken,rode muggenlarven,daphnia,korrels). Maar wil ze graag wat afwisselends geven..
 
Allemaal wel mooi, leuk en schattig en ja ze zullen ervan eten. Maar is dit wel gezond?

Dat eigeel is sowieso h��l vettig en de meeste mensen geven hun vissen al te veel voer.

Maar het is wel fijn als je toch al Billie Turf visjes wou kweken.

Maar er is meer... Eigeel bevat een enzym dat er voor zorgt dat veel dieren Vitamine B niet kunnen opnemen. Geen idee of dit bij vissen of bepaalde vissen zo is.

Het is niet omdat 1000 mensen op websites getuigen hoe tof, plezant en guitig de visjes reageren dat het daarom ook �cht tof en plezant is.

Het is een beetje zoals broodkruimels voederen aan de eendjes. Dat vinden we ook allemaal schattig en plezant. Zie die kwakers eens eten zeg! Maar het is wel ongezond voor die beesten.
 
Wel goed dat je �berhaupt het voeren van eigeel in twijfel trekt.

Ik heb dit nu 2x gevoerd(totaal) denk ik, de afgelopen 4 / 5 weken. Ik ben er vanuit gegaan, dat wanneer veel mensen op fora dit aan hun jonge vis geven, het in ieder geval geen groot kwaad doet. (daar ik via fora vaak verneem dat daar de mensen met de meeste ervaring met vissen zitten). Bovendien ben ik weinig tegenstanders tegengekomen in mijn zoektocht of dit �berhaupt geschikt was.

Coulibaly zei:
Allemaal wel mooi, leuk en schattig en ja ze zullen ervan eten. Maar is dit wel gezond?

Dat eigeel is sowieso h��l vettig en de meeste mensen geven hun vissen al te veel voer.

Maar het is wel fijn als je toch al Billie Turf visjes wou kweken.

Maar er is meer... Eigeel bevat een enzym dat er voor zorgt dat veel dieren Vitamine B niet kunnen opnemen. Geen idee of dit bij vissen of bepaalde vissen zo is.

Het is niet omdat 1000 mensen op websites getuigen hoe tof, plezant en guitig de visjes reageren dat het daarom ook �cht tof en plezant is.

Het is een beetje zoals broodkruimels voederen aan de eendjes. Dat vinden we ook allemaal schattig en plezant. Zie die kwakers eens eten zeg! Maar het is wel ongezond voor die beesten.

-Ik voer mijn vissen iedere ochtend, zoals aangegeven gedroogde muggenlarven, gedroogde daphnia, vlokvoer en korrels(uiteraard om en om). Is dit in jouw ogen teveel? De vervuiling die eigeel in het water geeft kan ik snel oplossen omdat ik het vlak voor een verversing doe, in mijn ogen een plausibele oplossing tegen de vervuiling.

-Het enzym waar je het waarschijnlijk over hebt is avidine, dit zit in rauw ei en bindt zich met biotine(de vitamine B8 waar je het waarschijnlijk over hebt), waardoor biotine(vitamine B8) niet kan worden opgenomen en uiteindelijk een tekort kan opleveren(zowel bij mensen als bij honden, ook ik weet niet of dit dus ook voor vissen geldt). Echter, avidine kan niet tegen hitte, dus als een ei gekookt is lost dat het probleem van dit enzym op.

-Als 1000 mensen op fora iets zeggen, en er geen tegenbewijzen of vraagtekens bij staan wil ik het zelf ook wel uitproberen. Ik probeer eerst altijd te kijken of het �berhaupt schadelijk is en of het een toegevoegde waarde heeft. Als veel mensen dit aan hun jonge vissen voeren om ze goed op te laten groeien ga ik er vanuit dat het voedzaam is en ik het dus wel kan proberen of mijn vissen het �berhaupt eten. Daar stond verder overigens niet bij dat ze het tof, plezant of guitig vonden maar vooral dat ze het gebruikten om jonge vissen mee groot te brengen.(m.n. de eerste paar dagen i.v.m. kleine mondjes)

-Wat betreft de eenden heb je gelijk dat brood ongezond voor hen is, dit zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld herten. Toch eten dieren, ook in het wild, vaak dingen die eigenlijk niet zo gezond zijn maar die ze dus wel binnen krijgen. Dieren zijn op zich goed bestand tegen dingen die niet goed voor ze zijn (wellliswaar kleine hoeveelheden, bij grote hoeveelheden kan je dit altijd in twijfel trekken).
Maar om de vergelijking dan weer gelijk te trekken denk ik niet dat men brood gebruikt om kuikentjes groot te brengen.

Nogmaals als iets giftig zou zijn voor mijn vissen zou het sowieso niet voeren, nu is dus alleen de vraag of het een toegevoegde waarde heeft. Waarbij ik op dit moment veronderstel dat alleen al door de afwisseling het een gunstig effect heeft.

Overigens is voor mensen patat(i.v.m. vetten) e.d. ook niet gezond, toch wordt in een gezond dieet ook geadviseerd om dit als afwisseling af en toe tot je te nemen.
 
Coulibaly zei:
Allemaal wel mooi, leuk en schattig en ja ze zullen ervan eten. Maar is dit wel gezond?

Dat eigeel is sowieso h��l vettig en de meeste mensen geven hun vissen al te veel voer.

Maar het is wel fijn als je toch al Billie Turf visjes wou kweken.

Maar er is meer... Eigeel bevat een enzym dat er voor zorgt dat veel dieren Vitamine B niet kunnen opnemen. Geen idee of dit bij vissen of bepaalde vissen zo is.

Het is niet omdat 1000 mensen op websites getuigen hoe tof, plezant en guitig de visjes reageren dat het daarom ook �cht tof en plezant is.

Het is een beetje zoals broodkruimels voederen aan de eendjes. Dat vinden we ook allemaal schattig en plezant. Zie die kwakers eens eten zeg! Maar het is wel ongezond voor die beesten.

Tjonge zeg.

Eigeel geef je met Mate, staat er ook.

Maar ja, alles wat er neer gezet wordt ,wordt gelijk met de grond gelijk gemaakt, he.

Teveel drinken is niet goed, op belgisch bier dan, zit niks in.
teveel hamburgers wordt je ook dik van.


Gaat meer om het eiwit.

En groenten blenderen ,moet je mee oppassen, zit ijzer in spinazie, worden het popey vissen.

En ga zo maar door,
Dat doen we al een tijd ,hoor.
.ER zijn er die dat al jaren doen, ook voor discus.

Dus die doen het ook al jaren verkeerd.
 
Gerjan90 zei:
Wel goed dat je �berhaupt het voeren van eigeel in twijfel trekt.

Ik heb dit nu 2x gevoerd(totaal) denk ik, de afgelopen 4 / 5 weken. Ik ben er vanuit gegaan, dat wanneer veel mensen op fora dit aan hun jonge vis geven, het in ieder geval geen groot kwaad doet. (daar ik via fora vaak verneem dat daar de mensen met de meeste ervaring met vissen zitten). Bovendien ben ik weinig tegenstanders tegengekomen in mijn zoektocht of dit �berhaupt geschikt was.

-Ik voer mijn vissen iedere ochtend, zoals aangegeven gedroogde muggenlarven, gedroogde daphnia, vlokvoer en korrels(uiteraard om en om). Is dit in jouw ogen teveel? De vervuiling die eigeel in het water geeft kan ik snel oplossen omdat ik het vlak voor een verversing doe, in mijn ogen een plausibele oplossing tegen de vervuiling.

-Het enzym waar je het waarschijnlijk over hebt is avidine, dit zit in rauw ei en bindt zich met biotine(de vitamine B8 waar je het waarschijnlijk over hebt), waardoor biotine(vitamine B8) niet kan worden opgenomen en uiteindelijk een tekort kan opleveren(zowel bij mensen als bij honden, ook ik weet niet of dit dus ook voor vissen geldt). Echter, avidine kan niet tegen hitte, dus als een ei gekookt is lost dat het probleem van dit enzym op.

-Als 1000 mensen op fora iets zeggen, en er geen tegenbewijzen of vraagtekens bij staan wil ik het zelf ook wel uitproberen. Ik probeer eerst altijd te kijken of het �berhaupt schadelijk is en of het een toegevoegde waarde heeft. Als veel mensen dit aan hun jonge vissen voeren om ze goed op te laten groeien ga ik er vanuit dat het voedzaam is en ik het dus wel kan proberen of mijn vissen het �berhaupt eten. Daar stond verder overigens niet bij dat ze het tof, plezant of guitig vonden maar vooral dat ze het gebruikten om jonge vissen mee groot te brengen.(m.n. de eerste paar dagen i.v.m. kleine mondjes)

-Wat betreft de eenden heb je gelijk dat brood ongezond voor hen is, dit zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld herten. Toch eten dieren, ook in het wild, vaak dingen die eigenlijk niet zo gezond zijn maar die ze dus wel binnen krijgen. Dieren zijn op zich goed bestand tegen dingen die niet goed voor ze zijn (wellliswaar kleine hoeveelheden, bij grote hoeveelheden kan je dit altijd in twijfel trekken).
Maar om de vergelijking dan weer gelijk te trekken denk ik niet dat men brood gebruikt om kuikentjes groot te brengen.

Nogmaals als iets giftig zou zijn voor mijn vissen zou het sowieso niet voeren, nu is dus alleen de vraag of het een toegevoegde waarde heeft. Waarbij ik op dit moment veronderstel dat alleen al door de afwisseling het een gunstig effect heeft.

Overigens is voor mensen patat(i.v.m. vetten) e.d. ook niet gezond, toch wordt in een gezond dieet ook geadviseerd om dit als afwisseling af en toe tot je te nemen.

Nogmaals, het heeft weinig waarde dat veel mensen dit wel cool vinden.

Dat vinden ze over die brood-eenden ook.

Je doet wat je wil, maar ik ga het niet doen. In regulier vissenvoeder zit alles in wat ze nodig hebben. En daar kan je naar hartenlust met vari�ren.

Ik zie weinig toegevoegde waarde aan het supplementair geven van eigeel. En ik heb meer dan een vermoeden dat het eigenlijk voor een heleboel vissen eigenlijk niet goed is.

Het zijn prote�ne bommen. Wij mensen mogen er ook niet te veel van eten. 1 1/2 ei is zo'n beetje de limiet. Zo'n visje heeft een v��l kleinere massa en heeft dus 2 keer niks nodig om over de limiet te gaan.

Ja, in de natuur eten ze ook wel eens iets wat ze niet mogen eten. Maar da's niet de norm en bij de meeste niet regelmatig.

Onze bak, dat is niet de natuur. Daar spelen wij god en bepalen wij wat goed voor hen is.
 
Ik zou m gewoon zelf opeten.. roerei, spiegelei
 
BettaFish96 zei:
Ik zou m gewoon zelf opeten.. roerei, spiegelei

Ik ook, anders krijg je Couli achter je aan.
Ik zeg nog zo... Geen ei Bommetje.

Nou, dan laat hij het toch.
Hij speelt voor God???
Kom nou toch?

Maak jij je nou druk om je eigen bak.
Doen wij de onze.

Betta, linksom geklutst? :D
 
Coulibaly zei:
Het zijn prote�ne bommen. Wij mensen mogen er ook niet te veel van eten. 1 1/2 ei is zo'n beetje de limiet. Zo'n visje heeft een v��l kleinere massa en heeft dus 2 keer niks nodig om over de limiet te gaan.

En dat is dus precies de reden om kleine hoeveelheden aan jonge vissen te geven. Over het algemeen kan je ze sneller groot krijgen met rijk voedsel.
 
Weet niet of het bij vissen ook zo is maar bij mijn opleiding heb ik geleerd dat bij een te veel aan eiwitten, de lever eiwitten gaat omzetten met als bijproduct ammoniak en dit wordt door de nieren tot ureum omgezet en uitgescheiden...
 
Jelle Touwen zei:
En dat is dus precies de reden om kleine hoeveelheden aan jonge vissen te geven. Over het algemeen kan je ze sneller groot krijgen met rijk voedsel.

Dat zou kunnen, maar TS zit het ook te geven aan volwassen vissen en dit lijkt me iets uit de categorie "Don't try this at home".

Gerjan90 zei:
Allen,

Ik ben regelmatig tegen gekomen dat ei-geel goed te voeren is. Nu heb ik dat geprobeerd en zowel de volwassen guppen, platy's, brigittae's, galaxy's als de baby guppen eten het graag en ik denk dat het een mooie aanvulling op hun voeding is.
 
BettaFish96 zei:
Weet niet of het bij vissen ook zo is maar bij mijn opleiding heb ik geleerd dat bij een te veel aan eiwitten, de lever eiwitten gaat omzetten met als bijproduct ammoniak en dit wordt door de nieren tot ureum omgezet en uitgescheiden...

Heb je wel eens op de verpakking gekeken ,wat ze in vlokvoer stoppen?

vis,en bij producten,granen,ei en eiproducten,plantaardige eiproducten, schal en weekdieren,incl. ktilmeel,vlees en dierlijke bij producten,gist, plantaardige bijproducten, garnalenschalen,algen, spirulina,1%, olie en vetten,mineralen.
vitamine a. vit.. d 3.. vit. e. L.cantine. beta-caroteen..gekleurt met axathine..en lechitine.
gekleurd met toegestane stoffen.
ruw eiwit, 49 %.ruw vet 8,5%. ruwe vezel 3.0 %. vocht 6%.
 
BettaFish96 zei:
Weet niet of het bij vissen ook zo is maar bij mijn opleiding heb ik geleerd dat bij een te veel aan eiwitten, de lever eiwitten gaat omzetten met als bijproduct ammoniak en dit wordt door de nieren tot ureum omgezet en uitgescheiden...

Je moet het ook ergens mee mengen he, niet puur,, of wel.
Ligt ook aan de vissen,die je hebt.
 
Bertus zei:
Heb je wel eens op de verpakking gekeken ,wat ze in vlokvoer stoppen?

vis,en bij producten,granen,ei en eiproducten,plantaardige eiproducten, schal en weekdieren,incl. ktilmeel,vlees en dierlijke bij producten,gist, plantaardige bijproducten, garnalenschalen,algen, spirulina,1%, olie en vetten,mineralen.
vitamine a. vit.. d 3.. vit. e. L.cantine. beta-caroteen..gekleurt met axathine..en lechitine.
gekleurd met toegestane stoffen.
ruw eiwit, 49 %.ruw vet 8,5%. ruwe vezel 3.0 %. vocht 6%.

Je begrijpt vast wel dat een miniem kleine hoeveelheid eiproducten nog iets anders is dan een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel?

Een volwassen vis heeft ongeveer de helft prote�ne nodig dan een jong beestje. En die krijgt hij al binnen via zijn regulier voer.

Heb je een idee wat een overdosis prote�nen met zo'n vis doet?
 
Stom he, pas nog een grote kluit ancistrus eieren bij de Malawi,s gegooit, was in een mum op gegeten.
 
Coulibaly zei:
Bertus zei:
Heb je wel eens op de verpakking gekeken ,wat ze in vlokvoer stoppen?

vis,en bij producten,granen,ei en eiproducten,plantaardige eiproducten, schal en weekdieren,incl. ktilmeel,vlees en dierlijke bij producten,gist, plantaardige bijproducten, garnalenschalen,algen, spirulina,1%, olie en vetten,mineralen.
vitamine a. vit.. d 3.. vit. e. L.cantine. beta-caroteen..gekleurt met axathine..en lechitine.
gekleurd met toegestane stoffen.
ruw eiwit, 49 %.ruw vet 8,5%. ruwe vezel 3.0 %. vocht 6%.

Je begrijpt vast wel dat een miniem kleine hoeveelheid eiproducten nog iets anders is dan een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel?

Een volwassen vis heeft ongeveer de helft prote�ne nodig dan een jong beestje. En die krijgt hij al binnen via zijn regulier voer.

Heb je een idee wat een overdosis prote�nen met zo'n vis doet?

Over een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel heb ik het niet gehad. Als je met de punt van een theelepel in het eigeel gaat en dan iets schept maar aait, dan zit er al voldoende aan. Dat is wat ik ze geef.

Maar is elke dag voeren al te veel?

Het is niet mijn bedoeling een onderwerp te cre�ren waarin verwijten over en weer gaan, 't is meer dat er ook een 'andere' manier van vissen houden is waarbij ze net zo tot hun recht komen als op een 'normale' manier. Wat dat dan allemaal ook mag wezen.

Zelfde als geen filter in een aquarium hebben, zeggen de meesten direct; niet doen. Terwijl er hier op het forum ook mensen zijn met bakken zonder filter en waarbij het prima gaat.(je moet alleen zorgen voor een goede balans)
Betekent niet dat ik direct mijn filter overal uithaal, maar ben wel benieuwd hoe de andere wegen naar Rome eruit zien ;).

In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen, heb weer wat geleerd. En voortaan eet ik zelf maximaal 1 ei per week i.p.v. 2 :D
 
Gerjan90 zei:
Over een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel heb ik het niet gehad. Als je met de punt van een theelepel in het eigeel gaat en dan iets schept maar aait, dan zit er al voldoende aan. Dat is wat ik ze geef.

Maar is elke dag voeren al te veel?

Het is niet mijn bedoeling een onderwerp te cre�ren waarin verwijten over en weer gaan, 't is meer dat er ook een 'andere' manier van vissen houden is waarbij ze net zo tot hun recht komen als op een 'normale' manier. Wat dat dan allemaal ook mag wezen.

Zelfde als geen filter in een aquarium hebben, zeggen de meesten direct; niet doen. Terwijl er hier op het forum ook mensen zijn met bakken zonder filter en waarbij het prima gaat.(je moet alleen zorgen voor een goede balans)
Betekent niet dat ik direct mijn filter overal uithaal, maar ben wel benieuwd hoe de andere wegen naar Rome eruit zien ;).

In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen, heb weer wat geleerd. En voortaan eet ik zelf maximaal 1 ei per week i.p.v. 2 :D

Dat zou best kunnen dat het puntje theelepel elke dag te veel is.

Dat hangt er vanaf hoeveel prote�ne ze al binnen krijgen via hun ander voer.

Anders doen om anders te doen, lijkt me niet wijs. Kan geen kwaad om te experimenteren, dat doen we allemaal. Maar met vissenvoeder ben ik zelf voorzichtig. Ik ken daar niks van, net zoals de meeste mensen.
  • Wie kent de lange termijn effecten?
  • Wie weet wat te veel is?
  • Mag je dit combineren met ander voeder?
  • Wat is het effect op je waterkwaliteit?
  • Mogen alle vissen dit �berhaupt wel krijgen?
  • ...
Geen hond die het weet. En daarom vertrouw ik op de expert die het allemaal heeft uitgezocht, uitgetest en geprepareerd zoals het moet.
 
Gerjan90 zei:
Coulibaly zei:
Bertus zei:
Heb je wel eens op de verpakking gekeken ,wat ze in vlokvoer stoppen?

vis,en bij producten,granen,ei en eiproducten,plantaardige eiproducten, schal en weekdieren,incl. ktilmeel,vlees en dierlijke bij producten,gist, plantaardige bijproducten, garnalenschalen,algen, spirulina,1%, olie en vetten,mineralen.
vitamine a. vit.. d 3.. vit. e. L.cantine. beta-caroteen..gekleurt met axathine..en lechitine.
gekleurd met toegestane stoffen.
ruw eiwit, 49 %.ruw vet 8,5%. ruwe vezel 3.0 %. vocht 6%.

Je begrijpt vast wel dat een miniem kleine hoeveelheid eiproducten nog iets anders is dan een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel?

Een volwassen vis heeft ongeveer de helft prote�ne nodig dan een jong beestje. En die krijgt hij al binnen via zijn regulier voer.

Heb je een idee wat een overdosis prote�nen met zo'n vis doet?

Over een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel heb ik het niet gehad. Als je met de punt van een theelepel in het eigeel gaat en dan iets schept maar aait, dan zit er al voldoende aan. Dat is wat ik ze geef.

Maar is elke dag voeren al te veel?

Het is niet mijn bedoeling een onderwerp te cre�ren waarin verwijten over en weer gaan, 't is meer dat er ook een 'andere' manier van vissen houden is waarbij ze net zo tot hun recht komen als op een 'normale' manier. Wat dat dan allemaal ook mag wezen.

Zelfde als geen filter in een aquarium hebben, zeggen de meesten direct; niet doen. Terwijl er hier op het forum ook mensen zijn met bakken zonder filter en waarbij het prima gaat.(je moet alleen zorgen voor een goede balans)
Betekent niet dat ik direct mijn filter overal uithaal, maar ben wel benieuwd hoe de andere wegen naar Rome eruit zien ;).

In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen, heb weer wat geleerd. En voortaan eet ik zelf maximaal 1 ei per week i.p.v. 2 :D

1 maar? ik gooi er altijd gelijk 3 in de pan, maak er een boerenomelet van.
 
Coulibaly zei:
Gerjan90 zei:
Over een ongecontroleerde veel grotere hoeveelheid kwak eigeel heb ik het niet gehad. Als je met de punt van een theelepel in het eigeel gaat en dan iets schept maar aait, dan zit er al voldoende aan. Dat is wat ik ze geef.

Maar is elke dag voeren al te veel?

Het is niet mijn bedoeling een onderwerp te cre�ren waarin verwijten over en weer gaan, 't is meer dat er ook een 'andere' manier van vissen houden is waarbij ze net zo tot hun recht komen als op een 'normale' manier. Wat dat dan allemaal ook mag wezen.

Zelfde als geen filter in een aquarium hebben, zeggen de meesten direct; niet doen. Terwijl er hier op het forum ook mensen zijn met bakken zonder filter en waarbij het prima gaat.(je moet alleen zorgen voor een goede balans)
Betekent niet dat ik direct mijn filter overal uithaal, maar ben wel benieuwd hoe de andere wegen naar Rome eruit zien ;).

In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen, heb weer wat geleerd. En voortaan eet ik zelf maximaal 1 ei per week i.p.v. 2 :D

Dat zou best kunnen dat het puntje theelepel elke dag te veel is.

Dat hangt er vanaf hoeveel prote�ne ze al binnen krijgen via hun ander voer.

Anders doen om anders te doen, lijkt me niet wijs. Kan geen kwaad om te experimenteren, dat doen we allemaal. Maar met vissenvoeder ben ik zelf voorzichtig. Ik ken daar niks van, net zoals de meeste mensen.
  • Wie kent de lange termijn effecten?
  • Wie weet wat te veel is?
  • Mag je dit combineren met ander voeder?
  • Wat is het effect op je waterkwaliteit?
  • Mogen alle vissen dit �berhaupt wel krijgen?
  • ...
Geen hond die het weet. En daarom vertrouw ik op de expert die het allemaal heeft uitgezocht, uitgetest en geprepareerd zoals het moet.

Ik voer ze niet iedere dag met ei. Heb dit de afgelopen 6 weken nu 3x gedaan, dus 1x per 2 weken.
Lange termijn e.d. is mij ook niet bekend. Maar dat blijkt natuurlijk lastig, zelfde als ; voeren wat de vissen in 5 minuten op kunnen: dat is bij mij een hoop kan ik je zeggen, het zijn snelle eters..

@Bertus, ik neem vaak gekookt en af en toe gebakken eitje. Zal ik gebakken ei ook eens proberen te voeren? Met peper en zout enzo..

Grapje natuurlijk.
 
Gerjan90 zei:
Ik voer ze niet iedere dag met ei. Heb dit de afgelopen 6 weken nu 3x gedaan, dus 1x per 2 weken.
Lange termijn e.d. is mij ook niet bekend. Maar dat blijkt natuurlijk lastig, zelfde als ; voeren wat de vissen in 5 minuten op kunnen: dat is bij mij een hoop kan ik je zeggen, het zijn snelle eters..

@Bertus, ik neem vaak gekookt en af en toe gebakken eitje. Zal ik gebakken ei ook eens proberen te voeren? Met peper en zout enzo..

Grapje natuurlijk.

Ik heb Boesemani en Denisonii.

Die eten alles op in enkele seconden. Ik dacht dat ik 'safe' zat.

Tot er ��n op de operatietafel van de dokter lag. "Uw vis zit zeer goed in het vet mijnheer, te goed". Sindsdien krijgen ze nog maar de helft van wat ze kregen en dat was, dacht ik, al niet veel.

Een vis heeft niet veel nodig om overvoed te zijn.

In je regulier voer zit alles al. Tenzij je bijzondere redenen hebt, is er geen nood aan om ze prote�ne en caloriebommen te bezorgen.

Je zou dat bv. wel eens kunnen doen na ziekte bv. Om ze wat aan te sterken. Of na een medicatie kuur. Of misschien na een korte vakantie waar ze wat minder voer dan anders hebben gekregen. En zo zijn er nog wel goede redenen om volwassen dieren iets extra te geven.

Maar gewoon omdat het kan? Neen, dat lijkt mij geen goed idee.

Het lijkt allemaal bio gezond en tralala en het zal allemaal wel goed bedoeld zijn, maar ik denk dat je meer kwaad dan goed doet.
 
Iedereen vergeet denk ik dat vissen in de natuur niet altijd eten vinden, zij hebben ook periodes dat er bijna geen eten te vinden is.

Mijn vissen kregen ongeveer 15 verschillende voeders per maand en dat moet genoeg zijn, eigeel verontreinigd het water teveel, ik zie daarom meer nadelen dan dat er voordelen zijn.
 
Daarom kook ik het eiwit ook. En scheid het eigeel van het eiwit.

eiwit blender ik mee met het andere groenvoer.
Dat doen we niet voor de eerste keer, en ook niet de laatste keer,hoor.

Iets opblazen kan ook.he.
 
luc zei:
Gerjan90 zei:
Allen,

Ik ben regelmatig tegen gekomen dat ei-geel goed te voeren is. Nu heb ik dat geprobeerd en zowel de volwassen guppen, platy's, brigittae's, galaxy's als de baby guppen eten het graag en ik denk dat het een mooie aanvulling op hun voeding is.

Nu is mijn vraag: kan ik kleine porties hard gekookte ei-geel in de vriezer bewaren of moeten mijn visjes geduld hebben tot ik zelf een gekookt eitje bij het ontbijt neem en ze er van mee mogen snoepen?

Graag jullie kennis. Het gaat dus om het invriezen van een al gekookt ei(geel).

Het enige wat ik hiervan weet is dat eigeel enorm watervervuilend is en dat ik het enkel aan mijn jonge vogels voedert ;)

Mondeo zei:
Is goed voer voor jonge vis,maar idd vervuilt enorm.

Dan is het dus niet direct aan te raden als je niet van troebel water houd. ;)
 
Dat eigeel doe ik in een glaasje, 1 minuut in de de magniet.dan blob. lekker hoor, he, BORIS.?
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
Dat eigeel doe ik in een glaasje, 1 minuut in de de magniet.dan blob. lekker hoor, he, BORIS.?

Haha, moet ik ook eens proberen ;)

Wie is Boris,als ik vragen mag?

Boris is dacht ik bertus zijn hond.
 
dschaap zei:
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
Dat eigeel doe ik in een glaasje, 1 minuut in de de magniet.dan blob. lekker hoor, he, BORIS.?

Haha, moet ik ook eens proberen ;)

Wie is Boris,als ik vragen mag?

Boris is dacht ik bertus zijn hond.

Ow, ok�, wist ik nog niet ;)
 

Terug
Bovenaan