Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Super leuk dat het zo goed gaat Jos!
900 liter kunnen ze aardig wat baantjes in zwemmen :D
 
En vandaag nog een legsel van een ander koppel Redbacks. Gelukkig kwam gisteren een nieuwe voorraad Artemia eitjes. Ik heb straks meer dan 1000 jonge maanvisjes te voeren, dus dan heb ik wel wat nodig. De eerste twee legsels zijn uitgekomen. Gelukkig zijn er maar heel weinig eitjes ten prooi gevallen aan schimmels.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mooi om te horen Jos :thumbs:

mag je ik vragen hoeveel je er gemiddeld overhoud van die 1000stuks? neem aan dat er wel een x aantal sterft of afwijkingen hebben.
 
Ik heb meestal een uitval bij de vissen van 1 tot 2 %.

Hobbygroet Jos Hut
 
Valt me alleszins mee. Had wel een uitval van 20% verwacht
 
Fotografen zijn altijd van harte welkom. Mijn talenten liggen op een ander vlak.

Hobbygroet Jos Hut
 
Een van de twee koppels van de Santa Isabels hebben vanmorgen eitjes afgezet. Een mooie aanvulling op de jonge Santa Isabels van het andere koppel. Die zijn nu twee weken oud en zwemmen in een aquarium van 130x50x50.
Vandaag weer alle aquaria schoongemaakt. Was niet overbodig na een week op de camping vertoefd te hebben.

Hobbygroet Jos Hut
 
De jongen van het laatste nest Santa Isabels zwemmen inmiddels drie dagen en eten al flink wat Artemia. Het laatste nest was tussen de vier en vijfhonderd Santa Isabels. Een enorm legsel. Mijn drie kweekcilinders draaien Nu op maximum capaciteit. Iedere dag gaat er anderhalve cilinder leeg om de inmiddels meer dan duizend jonge maanvissen meerdere keren per dag te voeren. Ze krijgen naast levende Artemia ook Artemia vervanger, gezeefde Artemia pulp en ontkapselde Artemia. Ook de Redbacks laten zich qua voortplanting niet onbetuigd alleen zijn hun nesten flink kleiner. Op dit moment zijn er weer een honderdvijftig bezig om uit het ei te kruipen. Ik heb nu vier goede koppels van de Redbacks. Al die eitjes zijn ook te danken aan het mooie weer.
Morgen of overmorgen verwacht ik weer eitjes van een van de twee koppels Santa Isabel. Een vrouwtje zwemt al met de legbuis uit en het water is perfect qua waterwaarden. Het is volop genieten van de vissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Wees er zuinig op Jos...in juli/augustus kom ik eens langs.
 
Welkom!

Hobbygroet Jos Hut
 
Maandagavond 19 juni om 20.00 uur lezing over het kweken van maanvissen bij Aquariumvereniging Natuur in Huis te Rijssen.

Waar gaan we het over hebben: 35 aquaria, 8000 liter water en maar liefst 2000 jonge maanvissen.
U bent van harte welkom. Info op de website van de vereniging.

Hobbygroet Jos Hut
 
Morgen gaan de oudste Santa Isabels met zijn allen naar een nieuw adres. Ze krijgen een megagroot verblijf bij een oud dierverzorger van het Noorder dierenpark. Ze gaan daar van hun oude dag genieten en ik krijg weer wat ruimte voor hun nakomelingen. De tien oudsten zijn al 20 cm hoog en zwemmen in mijn huiskameraquarium. De andere achthonderd zijn nog erg klein en zwemmen in diverse aquaria in mijn kweekruimtes. Eind september zullen ze rond de tien centimeter hoog zijn.

Hobbygroet Jos Hut
 
Mooi Jos, het zal een prima adres zijn naar ik aanneem.
 
Ze komen op een goede plek terecht. Volgend jaar zijn de tien oudste Santa Isabels volwassen en hebben er zich hopelijk koppels gevormd waar ik dan mee kan kweken.

Hobbygroet Jos Hut
 
zo jos de andere achthonderd zijn nog piepklein das maar goed ook anders wordt het wel erg vol bij je
trouwens de koppels hebben da wel erg hen best gedaan:thumbs::D:D
de naam Santa Isabels kom je niet zo vaak tegen dacht ik is dat een nieuwe benaming of een soort wat je niet zo vaak ziet
 
Deze maanvissen waren altijd verkrijgbaar onder de naam Pterophyllum eimekei. Deze naam blijkt niet te kloppen maar moet zijn Pterophyllum sp. Santa Isabel. Op YouTube staan verschillende filmpjes van deze vissen. De een noemt ze Pterophyllum sp Santa Isabel, de ander Pterophyllum scalare Santa Isabel en nummer drie Pterophyllum altum Santa Isabel. Erg gemakkelijk dus.... ik noem ze Santa Isabel.
De naam Eimekei blijkt eigenlijk een groepsnaam te zijn binnen de maanvissoorten. Er vallen verschillende groter wordende maanvissoorten onder. Ook de Santa Isabels horen daar bij.

hobbygroet Jos Hut
 
Morgen gaan de oudste Santa Isabels met zijn allen naar een nieuw adres. Ze krijgen een megagroot verblijf bij een oud dierverzorger van het Noorder dierenpark. Ze gaan daar van hun oude dag genieten en ik krijg weer wat ruimte voor hun nakomelingen. De tien oudsten zijn al 20 cm hoog en zwemmen in mijn huiskameraquarium. De andere achthonderd zijn nog erg klein en zwemmen in diverse aquaria in mijn kweekruimtes. Eind september zullen ze rond de tien centimeter hoog zijn.

Hobbygroet Jos Hut

Hoe groot waren die "oudjes"? Heb ik die zwemmen in het aquarium beneden in de woonkamer? De mijne zijn ook al flink aan de maar (grootste) ong. 25 cm
 
Die " oudjes " zijn opgegroeid in een aquarium van 60 cm hoog en zijn ongeveer 27 tot 30 cm hoog. De tien die ik nu heb zijn een jaar oud en 20 cm hoog. Die groeien op in een flink groter aquarium en ik ben dan ook benieuwd hoe groot ze gaan worden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Die " oudjes " zijn opgegroeid in een aquarium van 60 cm hoog en zijn ongeveer 27 tot 30 cm hoog. De tien die ik nu heb zijn een jaar oud en 20 cm hoog. Die groeien op in een flink groter aquarium en ik ben dan ook benieuwd hoe groot ze gaan worden.

Hobbygroet Jos Hut
Zaten die in de bak links-achter in jouw kweekkamer (eind december??)
 
Dat zou best kunnen, als we het tenminste over dezelfde kweekkamer hebben. De tien Santa Isabels zaten in een Akvastabil aquarium van 130x50x50 in de kweekruimte op zolder aan de voorzijde van mijn huis. Later heb ik ze verdeeld over twee aquaria van dezelfde afmetingen.

Hobbygroet Jos Hut
 
hallo jos..
ik heb begin juni een 8 tal redbacks gekocht in nijmegen (de maanvis)
en zouden een kweek van jou zijn?..als dat zo is kan jij mij vertellen van welke periode deze zijn.
ik kocht ze op een groote van ongeveer 8cm, en de meeste doen het prima al zijn er 2 die ietsje pietsje minder hard gaan.
voeren doe ik zo vaak en gevarieerd als ik kan, maar wat is nu echt power voer voor ze?
suc6 en vooral veel plezier met alle vissen en jongen..
groet mike..
 
Ik lever af en toe maanvissen aan de Maanvis, ook Redbacks. De vissen zijn van het begin van dit jaar.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Hoe oud kunnen de maanvissen ongeveer worden Jos?
 
De maanvissen die je koopt onder de naam Maanvismix worden meestal 3 tot 4 jaar. De oudste raszuivere maanvis die ik gehad heb was 14 jaar oud. Mijn ervaring is dat die meestal tussen de 10 en 13 jaar worden. Ze kunnen tot op hoge leeftijd zorgen voor nakomelingen. Zeker tot een leeftijd van een jaar of tien. Nestjes worden dan wel kleiner in aantal.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het blijven fascinerende vissen...
Ooit zal ik een groep houden, maar voorlopig blijft het een droom...
En, achthonderd? Hoeveel zullen daarvan overleven? Allemaal?
 
De maanvissen die je koopt onder de naam Maanvismix worden meestal 3 tot 4 jaar. De oudste raszuivere maanvis die ik gehad heb was 14 jaar oud. Mijn ervaring is dat die meestal tussen de 10 en 13 jaar worden. Ze kunnen tot op hoge leeftijd zorgen voor nakomelingen. Zeker tot een leeftijd van een jaar of tien. Nestjes worden dan wel kleiner in aantal.

Hobbygroet Jos Hut

Oke, heel leuk om te weten!
Dat is veel ouder dan dat ik dacht!
 
De Santa Isabels die vorige week zijn weggegaan waren van 2008, dus ook al 9 jaar. Een goede plek was voor mij het belangrijkste, de vissen waren gratis. Gisteravond zag ik op een steen in mijn huiskamer aquarium een legsel van mijn Altospinosa's. Gauw de appelslakken er uit gehaald om te voorkomen dat die de eitjes gaan opeten.
Een vrouwtje van een Redback Rio Manucapuru zwom al met de legbuis uit dus die zal vandaag wel eitjes gaan leggen.

Hobbygroet Jos Hut
 
En dat is gebeurd. Het legsel wordt goed verzorgd door de beide ouders.

Hobbygroet Jos Hut
 
Geweldig!
Heel veel succes met alle kraamkamers
 
Je zou eens moeten komen kijken. Prachtig om te zien hoe alles groeit. Gisteravond heb ik genoten van een koppeltje Redbacks. Heel zorgvuldig waren ze bezig om hun net uitgekomen jongen te verhuizen naar een ander blad. In dit geval een blad van een Anubias barteri. Zo meteen weer verder met het verversen van water. Nog zes aquaria te van en dan is alles weer schoon en fris. Veel vis betekent ook veel onderhoud.....

Tijd om de vissen te gaan voeren.


Hobbygroet Jos Hut
 
En vandaag weer eens blij verrast: in de uitstroombuizen van mijn doorstroomfilter van de vijver blijken enorm veel levende muggenlarven te zitten. Een waar feestmaal voor de Santa Isabels. Ik zal deze buizen even wat vaker gaan controleren.ik heb namelijk liever dat de Santa Isabels de muggenlarven opeten dat dat ik straks wordt lekgeprikt door deze ettertjes.

Hobbygroet Jos Hut
 
doe je deze nog behandelen jos?
of gaan ze zo hupp de bak in?
have funn, er gebeuren mooie dingen bij jou daar :thumbs:
 
Even onder de kraan afgespoeld en toen hup de bak in. De Santa Isabels hadden ze snel op, ik kon er niet tegen knipogen.

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan