Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Afgelopen jaar hebben we met ons tweetjes hier 400 kuub water gebruikt. Ongeveer 325 kuub voor de hobby geloof ik, de rest huishoudelijk etc. Per week dus ongeveer 6000 liter.

Hobbygroet Jos Hut
 
zo Jos das een behoorlijke plas water zeg :D
zag je bericht in aangeboden staan dacht even wat nou Jos gaat minderen maar nee gelukkig niets is minder waar
was even bang dat je stopte met kweken van die mooie maanvissen hoop in de toekomst eens een mooi groep te kunnen scoren

succes met de rit en verbouwing

groet
jaap
 
Dat is een hele plons.. maarja je moet wat over hebben voor kwaliteit :thumbs:
 
Ik had destijds last van condens"lek" door de kap bij mijn Akvastabil... jij geen last van?? Was een erg mooie bak, gelukkig vond mijn vrouw het op de kist van Sneeuwwitje lijken, daarom mocht ik een grotere maken ;-)
 
Eigenlijk zet ik een van de laatste puntjes op de i voor mijn kweekruimtes met de kleine herinrichting daarvan. Kweekkoppels krijgen meer ruimte en ik heb in die kweekruimte straks 8 mooie aquaria staan van hetzelfde type op bijpassende meubels.

Ik heb nu tien halfwas Santa Isabels en tien jong volwassen Redbacks die ik ook mooi wil huisvesten als er koppels ontstaan.
Ook fris ik gelijk de inrichting van de aquaria op. Soms is dat nodig om even weer de puntjes op de i te zetten.


Hobbygroet Jos Hut
 
Eigenlijk zet ik een van de laatste puntjes op de i voor mijn kweekruimtes met de kleine herinrichting daarvan. Kweekkoppels krijgen meer ruimte en ik heb in die kweekruimte straks 8 mooie aquaria staan van hetzelfde type op bijpassende meubels.

Ik heb nu tien halfwas Santa Isabels en tien jong volwassen Redbacks die ik ook mooi wil huisvesten als er koppels ontstaan.
Ook fris ik gelijk de inrichting van de aquaria op. Soms is dat nodig om even weer de puntjes op de i te zetten.


Hobbygroet Jos Hut
Dan is het daarna weer tijd voor wat foto's....
 
Een bak staat inmiddels klaar om afgehaald te worden,en twee andere staan nu op hun nieuwe plaats. Het heeft al flink wat tijd gekost maar ik ben nog niet op de helft. Bij het verplaatsen van de aquaria moet er tegelijk flink wat grind gewassen worden, potfilters schoongemaakt en opnieuw geplaatst en verlichting schoon worden gemaakt. Als je toch eenmaal aan de gang bent moet het gelijk goed. Tegelijk probeer ik zo weinig mogelijk vissen te vangen en te verhuizen.
Een deurtje dat toegang gaf tot de ruimte achter de knieschotten op mijn zolder was al jaren niet open geweest omdat er aquaria voor stonden. Samen met mijn vrouw heb ik vanmiddag enkele dozen bekeken die daar lang onaangeroerd hebben gestaan. Verzilverde theelepeltjes, trouwkaarten, onze eerste kampeerspullen, teee hele oude kruiken, leuk om eens weer te zien.

Hobbygroet Jos Hut
 
Wil de 'verbouwing' een beetje lukken Jos?
 
Ik lig op schema. Vier beplante meterbakken heb ik leeggehaald. Twee verplaatst en alles erin schoongespoeld. Vooral het grind was pikzwart. Een meterbak is met het stellinkje rond 19.00 uur opgehaald. Staat nu niet meer in de weg. Een Akvastabil aquarium staat nu inmiddels op een nieuwe plaats en is schoon en beplant. Morgen verzet ik een ander Akvastabil aquarium naast de net ingerichte bak. Het meubel staat er al klaar. Deze bak heeft een 3 d achterwand en daarom verplaats ik hem. In het midden van mijn kweekruimte staan dan vier kale Akvastabil aquaria waar jonge vissen in opgroeien. De verlichting hoeft maar weinig aan en dat scheelt weer in stroomverbruik. Aan de zijkanten staan er vier die beplant zijn en waar kweekkoppels in zitten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Lekker bezig Jos! Is altijd meer werk dan je van te voren denkt he.
 
Ik had gerekend op een dag of vier. Al met al gaat het dat ook worden. Uitspoelen van veel vervuild grind duurt nu eenmaal lang. Ook uitzoeken en opnieuw beplanten van een aquarium kost ook wel wat tijd. De aquaria staan op hun plek, nog een paar kleine dingetjes qua verlichting en dan maar flink filteren. Nadat ik een bak heb neergezet ga ik altijd een dag filteren, dan komt de beplanting er pas in en na weer een dag maak ik het filter schoon. De vissen doe ik er dan ook in. Als laatste maak ik de ruiten en meubels van de aquaria aan de buitenkant schoon.

Hobbygroet Jos Hut
 
Alle aquaria staan nu op hun plek. Beplanting zit erin, alle verlichting werkt zoals het moet en de juiste kleur lampen zit nu boven de aquaria, potfilters zijn aangesloten en het meeste werk is dus achter de rug. In de loop van de week gaan de vissen er in. Twee tijdelijke aquaria waar de vissen in zitten kunnen dan vervolgens weer schoongemaakt worden. Het was vandaag in ieder geval prachtig aquariumweer. Foto's volgen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Regen en wind buiten, aquaria schoonmaken binnen. Het was er prachtig weer voor. Nu nog een hoge luchtdruk buiten en mooi weer dan gaan de maanvissen weer eitjes afzetten. Elf van de dertig grotere aquaria staan nu leeg en wachten op nieuwe bewoners.

Hobbygroet Jos Hut
 
Goed gewerkt Jos, ben ik toch een paar maanden te vroeg langsgekomen ;-)

Zou je een keer wat recente foto's van jouw kweekkoppels kunnen maken (en afmetingen erbij). Kan ik deze laten zien aan mijn vissen, ze groeien goed.... maar dan weet ik ook of ze "mooi" opgroeien
 
Ik laat het fotograferen liever aan anderen over... het is niet mijn ding. Op YouTube staan filmpjes van mijn vissen op mijn kanaal. Het filmpje Jong volwassen Peru Altums laat een groepje Nanays zien dat tien maanden oud is.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik laat het fotograferen liever aan anderen over... het is niet mijn ding. Op YouTube staan filmpjes van mijn vissen op mijn kanaal. Het filmpje Jong volwassen Peru Altums laat een groepje Nanays zien dat tien maanden oud is.

Hobbygroet Jos Hut
Kende ik al... was een beetje nieuwsgierig naar de Santa Isabel.. want die heb ik namelijk hier zwemmen ;-) Zag wel wat oudere filmpjes, maar was nieuwsgierig naar jouw grootste kweekkoppel om te vergelijken.... ;-) Die van mij zijn nu (van punt naar punt) ongeveer 20 cm, moeten dus nog een stukje...
 
De Santa Isabels staan ook op YouTube.
 
Verschillende aquaria in de afgelopen dagen goed schoon gemaakt, inclusief de sponsfilters. Er staan er nu een aantal leeg te wachten op nieuwe bewoners. Het regenachtige en gure weer stimuleert de maanvissen niet om eitjes te gaan afzetten. Eerst moet de zon eens lekker gaan schijnen.
Vandaag heb ik ook een achterwand uit een aquarium gehaald. Kitresten heb ik schoongemaakt met.......ovenreiniger. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. Het aquarium staat nu vol met water en voordat er iets in gaat zwemmen heb ik hem al een aantal keren flink doorgespoeld.
In een ander aquarium heb ik twee jonge Redbacks bij hebt groepje van vier dat er al in zat ongedaan. Twee aquaria van 130x50x50 met daarin zes redbacks en een zelfde bak met een koppel redbacks staan nu op zolder. Ik hoop dat er in de beide bakken met zes redbacks een paar goede koppels ontstaan.

hobbygroet Jos Hut
 
In mijn huiskamer aquarium heb ik het visbestand uitgebreid met vier Herotilapia multispinosa. Twee mannetjes en twee vrouwtjes. Rustige vissen die flink pronken tegen elkaar en prachtig door de bak heen scharrelen. Ik heb ze nog nooit gehad, wel verschillende artikelen over gelezen en was benieuwd naar deze vissen.
Ze leven ook bij houtstronken, onder gedempt licht in een vergelijkbare situatie als maanvissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ben benieuwd Jos... is leuk om zo te kijken welke vissen goed samen gaan met maanvissen (ook over langere periode)
 
Ze hebben voldoende ruimte en schuilplaatsen en dat scheelt een stuk.
 
Net een half uur voor het aquarium zitten kijken. Het lijkt erop dat een koppeltje Herotilapia s naar een mooi plekje op zoek is om eitjes te gaan afzetten. Ze zijn prachtig op kleur en zwemmen druk door de bak heen en weer tussen de planten, stenen en kienhout. Af en toe wordt er kort ergens gepoetst. Jammer dat ze zo veel achterin het aquarium zwemmen. Door hun kleuren vallen ze ook nauwelijks op en moet ik af en toe even heel goed zoeken om ze te traceren.

Hobbygroet Jos Hut
 
Er zitten twee koppeltjes Herotilapia in mijn huiskameraquarium. Een van de koppels had larfjes. Vanavond zag ik ze bij elkaar hangen in een Eikenbladvaren. Een paar zwommen al. Om te voorkomen dat beide ouders morgen met een school jongen door het aquarium zwemmen, de maanvissen gestresst raken omdat pa en moe de jonkies verdedigen heb ik de jongen op zolder in een apart aquarium gedaan. Daarin kunnen ze opgroeien zonder het risico dat ze worden opgegeten. Jonge visjes uit mijn huiskameraquarium vangen is geen doen als ze al goed kunnen zwemmen. Planten en kienhout zijn dan flinke hindernissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
En het koppeltje Herotilapia heeft weer eitjes gelegd. Nu op een blad van een Amazonezwaardplant. Het lijkt erop dat dit fokt als de konijnen.....

Hobbygroet Jos Hut
 
Deze jonkies zwemmen inmiddels in een eigen opfokbak in mijn kweekruimte. Het volgende nest is ook alweer een feit, ik schat drie tot vierhonderd larfjes op een blad van een Amazone zwaardplant. Prachtig om te zien hoe de ouders hun jonkies verzorgen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Er zitten twee koppeltjes Herotilapia in mijn huiskameraquarium. Een van de koppels had larfjes. Vanavond zag ik ze bij elkaar hangen in een Eikenbladvaren. Een paar zwommen al. Om te voorkomen dat beide ouders morgen met een school jongen door het aquarium zwemmen, de maanvissen gestresst raken omdat pa en moe de jonkies verdedigen heb ik de jongen op zolder in een apart aquarium gedaan. Daarin kunnen ze opgroeien zonder het risico dat ze worden opgegeten. Jonge visjes uit mijn huiskameraquarium vangen is geen doen als ze al goed kunnen zwemmen. Planten en kienhout zijn dan flinke hindernissen.

Hobbygroet Jos Hut

Vang je ze dan uit met een fijn netje of zuig je ze "af" met een brede slang? (of nog een andere manier???)

Tja, mbt het "fokken als konijnen".... moet je ze niet zo netjes verzorgen ;-)
 
Ik gebruik een slang om ze af te zuigen. Dan heb je namelijk gelijk water waar ze aan gewend zijn. Het aquarium waar ik ze uithaal vul ik naderhand wel weer bij.

Hobbygroet Jos Hut
 
De jongste Herotilapia's zwemmen vandaag ook voor het eerst. Morgen krijgen ze hun eerste Artemia.
In een aquarium met zes jonge Redbacks Rio Manucapuru blijken in ieder geval twee koppeltjes te zitten. Bij een van de vrouwtjes is de legbuis al zichtbaar en ze geeft aan dat ze eitjes wil gaan leggen. Haar partner lijkt niet te weten wat er verwacht wordt..... Ik laat de beide tortelduifjes maar even met rust. Vannacht blijft er in ieder geval een lampje branden. Het andere koppel in het aquarium is ook gaan poetsen op een Amazone zwaardplant. Het mooie weer buiten zorgt ervoor dat de vissen gaan paren. Ik ben er blij mee.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hier hetzelfde Jos, weer één koppeltje met eitjes en één koppeltje met larfjes.
 
Ik heb net bij de Redbacks twee vrijgezellen er uit gevangen zodat er nog twee koppels in het aquarium zitten. Gelukkig is het een ruime bak van 130x50x50 met flink wat schuilplaatsen. In een ander aquarium zitten nu acht Redbacks. Het aquarium daarnaast wordt bewoond door een koppel Redbacks en een koppel Discrossus maculatus. Die hadden hun eigen legsel na een paar dagen opgegeten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag mijn huiskamer aquarium half leeg gehaald. De zes Santa Isabels gaan in mijn kweekruimte van hun oude dag genieten. Er zijn twee koppels bij die ik ieder een aparte bak geef. In mijn huiskameraquarium zwemmen nu 10 jonge Santa Isabels van een jaar oud. Ze zijn nu ongeveer 20 cm hoog en kunnen in de 900 liter water mooi verder uitgroeien. Ik ben benieuwd hoe het met het vormen van koppels gaat.
De Herotilapia 's hebben ook een eigen aquarium gekregen. Daar kunnen ze hun jonkies goed in verzorgen zonder dat ze last hebben van andere vissen.


Hobbygroet Jos Hut
 
Lekker thuiskomen na een wandeling in de omgeving van Schipborg: zowel het koppel Nanays als een koppel Redbacks hebben eitjes afgezet . Prachtige waterwaarden in deze aquaria zodat er minder kans is op vervelende schimmels die de eitjes aantasten.
De jonge Santa Isabels voelen zich op hun gemak in mijn huiskameraquarium. Ze hebben alle ruimte om flink uit te groeien. Komende week vervang ik de oude led-verlichting. Daar waren al verschillende ledlampjes van stuk. Er komen twee rijen wit in van 7000 Kelvin, en twee rijen rgb. Samen 8 ledstrips van 96 cm. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Hobbygroet Jos Hut
 
Boven op zolder heb ik twee koppels Santa Isabel apart gezet na de verhuizing uit mijn huiskamer aquarium. Bij een van de twee vrouwtjes is de legbuis al zichtbaar. Voor de zekerheid heb ik alvast alle Appelslakken uit het aquarium gehaald omdat het geduchte eierrovers zijn. Straks ververs ik 50 liter water en zorg ervoor dat de geleidbaarheid naar beneden gaat richting de 375 Microsiemens. Ze krijgen dan flink wat Artemia uit de diepvries en morgen vroeg ververs ik 50 liter water en zal de geleidbaarheid richting de 300 Microsiemens gaat. Afwachten of het gaat lukken!

Hobbygroet Jos Hut
 
Gisteren heb ik een stukje kienhout in het aquarium van de Santa Isabels opgehangen. Ze hebben daar twee of drie keer op afgezet. Meestal zetten ze hun eitjes 's middags af. Vanmorgen scheen de zon al flink toen ik mijn vissen ging voeren. Ik zag toen dat er op het stukje kienhout inmiddels 400 tot 500 eitjes waren afgezet. Beide ouders verzorgen om de beurt de eitjes. Ik ben er blij mee!

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan