Het overwennen van vissen in ons aquarium

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 1 mei 2018.

View Users: View Users
  1. michelle1

michelle1

Lid geworden:
    31 dec 2015
    Mijn quarantaine bak is een curver van action. Denk dat het voor de vis weinig uitmaakt of het plastic of glas is. Klein filtertje erbij en klaar. De curver staat op tafel naast aquarium zodat hij uitzicht heeft op zijn collega s. Makkelijk water uit aquarium erin laten lopen bij verversen Ik vang niet uit met netje maar met emmertje met water en al. Inderdaad is de curver dan al voorzien van water uit aquarium en plop met water en al in aquarium. Scheelt weer beschadigingen van netje en wat stress. Nu heb ik het over sluiers dus geen 20 nieuwe visjes. Bij mij gaat het om 1 voor 1 exemplaren.

Nickey vindt dit leuk.
  2. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Dat is dus natuurlijk overdruppelen. Je moet die zware regen bui dan wel zien in verhouding toe de hoeveelheid water waar de vissen in zitten.

3. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    In de rivieren klopt dat, maar wat te denken van de kleine poeltjes/plasjes water die binnen t uur in 1 grote stroming zijn veranderd?

MaestroCygni vindt dit leuk.
  4. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Inmiddels al 3 Jaar geleden 8 jonge Discusvissen gekocht,bij thuiskomst zijn de diverse zakken waarin de vissen zich bevonden voorzichtig in een 20 liter-emmer losgelaten.Discusvissen gaan altijd in de stress door plat op de bodem van een emmer te gaan liggen, soms ook wel in een schuine stand.
    Ik schrik daar niet van want dit is geen abnormaal gedrag,maar een vorm van stress,is niet anders.

Vervolgens is er zo'n 150-200 liter water van het aquarium door een luchtslangetje naar de emmer geheveld, dit heeft als ik terugdenk zo.n 2 uur geduurd, tegelijkertijd hing er ook een slangetje in de emmer welke het aangevoerde aquariumwater afvoerde naar een andere emmer en dit water heb ik weggegooid,simpel gezegd heb ik dus geen water toegevoegd aan mijn aquarium vanuit de verpakking ofwel de waterinhoud van de zakken waar de vissen zich in bevonden.

Ook vind ik het belangrijk om kwetsbare vissen ( zijn ze eigenlijk allemaal) niet in het volle licht in het aquarium over te zetten,ikzelf kies er dus voor,en zoals gedaan om de vissen met gedempt licht over te zetten na een gewenning aan het water waarin ze zich gaan bevinden,dus vroeg in de morgen of laat in de avond.

Dirk Bazuin vindt dit leuk.
  5. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Mijn jonge vissen heb ik allemaal op leidingwater met een temperatuur van ongeveer 25 graden en een PH van rond de 7,5. Als ik liefhebbers krijg die vissen komen halen voer ik de vissen in dat aquarium vanaf de dag voor de afspraak niet en zorg ervoor dat het water 1 of 2 dagen oud is. Dat zorgt voor zo weinig mogelijk vervuiling van het water. Ik adviseer om een koelbox of tempexbox mee te nemen. Als het bouten koud is leg ik daar vaak een zak warm water bij in. Zodra de liefhebber naar huis is voer ik de vissen.
    Als ik vissen naar een winkel moet brengen pak ik een viszak, doe daar schoon leidingwater in en laat die zak een aantal uren staan bij het aquarium waar de betreffende vissen inzitten. Op deze manier krijg ik water van dezelfde temperatuur. De vissen worden vanaf twee dagen voor transport niet gevoerd en de dag ervoor wordt het water ververst. Op de aquaria staat het aantal vissen dat er inzit.
    De vissen worden gevangen en in viszakken met zuivere zuurstof in tempexboxen gedaan en z.s.m weggebracht. Ik geef gegevens over het water door op het adres van bestemming zodat zij er rekening mee kunnen houden.

Hobbygroet Jos Hut

Dirk Bazuin vindt dit leuk.
  6. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Mooi antwoord Jos , maar nu de omgekeerde vraagstelling .
    Wat doe jij als je nieuwe wildvang manen ontvangt .
    Hoe wen je deze over ?

7. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Goede aanvulling op deze discussie Jos.

Maar wat adviseer jij de kopers drop en plop of druppelen?

8. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Donderdag komen hier waarschijnlijk vissen binnen die komen in de zak recht streeks bij Ruinemans vandaan. Dus niet eerst overwennen bij de lfs en dan weer overwennen hier.

Ik zal eerst de temperatuur, ph en ec meten maar verwacht toch wel een redelijk verschil.

Ik moet nog even goed nadenken over de te volgen strategie.
    Punt is hoe langer je druppelt het effect op het water verschil minder wordt.

9. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Reken maar na.

10. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Is dus weer een open discussie Dirk .
    Deze vissen zitten nu misschien op een pH7 en jij wil die overdruppelen naar een pH van 6 , maar anderen zeggen dat de aanpassing hier een week duurt .
    Overdruppelen in 3 of 4 uur tijd is dus ( zinloos ) ?

11. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Vanmorgen wat info gekregen van iemand die met succes deze vissen heeft gekweekt.

Blijkbaar heeft hij meegemaakt dat er een per ongeluk uit een zak de bak insprong en van een ph van 8.5 in 6.5 kwam en dit overleeft heeft.
    Blijkbaar kunnen deze ze vissen het verschil in ph prima aan.

12. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik vraag aan de verkoper op welke waterwaarden deze vissen zitten. Thuis komen ze dan in een beplant aquarium die ik voor ze klaar heb staan. Ik geef de vissen direct in het aquarium een kuur Baktopur, zet er een luchtpomp op en ververs na drie dagen 50%, een week later weer 50%. Ik observeer deze vissen grondig en kijk hoe ze het doen.

13. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Pas je dan jou waterwaardes aan voor de komst of ... ?

NicoleE vindt dit leuk.
  14. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Indien noodzakelijk doe ik dat. Meestal worden ze echter al op leidingwater gehouden en geeft dat geen probleem. Het belangrijkste vind ik de geleidbaarheid. Die mag niet al te veel afwijken. Ik koop trouwens maar heel erg zelden vissen meestal verkoop ik ze.....

Hobbygroet Jos Hut

15. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Nee, het verlaagt de shock. Bij grote verschillen, en zulke gevoelige vissen is het dus heel belangrijk. Maar, in de meeste gevallen is de shock zo klein dat het overdruppelen zelf meer stress veroorzaakt.

16. vliegvis 1

vliegvis 1

Lid geworden:
    10 mei 2018
    Ik heb een zestal jaar geleden een aquarium (350 l) laten maken bij iemand die dat beroepsmatig deed als enige activiteit. Hij lijmde enkel aquaria, maakte geen meubels erbij, ook geen lichtkappen.

Toen ik het aquarium ging afhalen vertelde de man mij dat hij vroeger ook invoerder/groothandelaar (geen winkel) van tropische vissen is geweest. Op een bepaald moment had hij echt geen tijd om het overwennen te doen van een de nieuwe lading, waaronder ook discussen, die was aangekomen. Ging echt niet dus nam hij de, voor hem pijnlijke, beslissing om de dieren dan maar snel, zonder gewenning over te zetten.

Hij vertelde mij dat hij heel verbaasd was dat toen hij later de vissen zag moest constateren dat er duidelijk minder of zelfs geen uitval was. Hij probeerde dat nog eens met hetzelfde resultaat en sindsdien deed hij altijd zo. Zijn conclusie was: de schok is niet goed maar het is de minst erge en de langzame gewenning geeft veel stress en dat is een groter kwaad. Ook voor discussen.

Zelf doe ik het nog steeds door overwennen.

groeten
    Vliegvis 1

MaestroCygni, Jos Hut en RichD1011 vinden dit leuk.
  17. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Tja, je kan je zelf de vraag stellen wat is dan wijsheid in deze.

18. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Hmm.. Nu haalde ik mijn zeewater vissen direct bij de groothandel, en wist ik wat waar vandaan kwam en hoe het vervoerd is. Maar is deze stelling/vraag niet hevig ondervonden aan de afkomst van je vis. (en hoe de LFS ermee is omgegaan)

Afhankelijk van waar mijn leven vandaan komt handteer ik andere methodes. Ook de manier waarop ik het vervoer van inbreng transportcontainer tot huis bepaald wel wat. Als ik het om de hoek ophaal, of 2 uur moet rijden... verschilt dat nogal. Soms is heel snel overzetten juist de beste methode.

19. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Dat is toch anders dan de info die ik kreeg, het ammonia die gemaakt wordt in de nieren zou zijn uitweg via de kieuwe vinden.

Ik gebruikte trouwens ammonia, de verzamelnaam van ammoniak en ammonium. Ik zei dus niet ammoniak.

20. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    af en toe ga ik hier echt wel mee akkoord

21. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018

Ik denk dat dit een hele hele hele goeie, korte en bondige samenvatting is van wat ik er van denk

Nickey vindt dit leuk.
  22. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Zoals ik al zei, als ze via de kieuwen ammonia zouden uitademen, zouden de kieuwen binnen een tijd helemaal wegbranden. Nou leven mijn vissen nog, dus volgens mij gebeurt dat niet...

Ammonia (NH3 (aq)) is trouwens ammoniak (NH3) opgelost in water.
    Ammonium (NH4+) is echter iets anders.

NH4+ is relatief ongevaarlijk, NH3 is heel erg giftig.

Dirk Bazuin en NicoleE vinden dit leuk.
  23. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Laatst bewerkt: 19 mei 2018 om 17:33
  24. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Behalve dat dat stukje van het artikel over lucht ademende vissen gaat (=/= Labyrintvissen)...

Voor de rest kan ik alleen vinden dat NH3 in NH4+ wordt omgezet voordat het door de kieuwen gaat. NH4+ die, zoals ik al zei, niet giftig is.

25. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    om zuivere NH4+ te hebben zitten we aan veel te hoge PH voor onze vissen.

26. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    De pH van het water waar ze inzitten heeft geen effect op het omzetten van NH3 IN de vis. Daar produceren zij zuren voor.

NicoleE vindt dit leuk.
  27. Sunshine's Valley

Sunshine's Valley

Lid geworden:
    23 apr 2018
    Daar ging het ook niet over, ging over de ammonia in het TRANSPORTWATER. De NH4+ komt in water terecht met een PH die de boel kan doen swingen naar NH3

28. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    De vissen ademen co2 uit, die niet uit de zak kan ontsnappen, wat de ph verlaagt. Daarnaast is de hoeveelheid NH4+ die wordt uitgeademd zo klein dat het een compleet onbelangrijke factor is.

29. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Afgelopen woensdag heb ik met succes 8 Sphaerichthys vaillanti's over gedruppeld van 17:30 tot 22:15.
    Tussendoor heb ik twee keer de helft van het water bij de vissen afgeheveld.

Vooralsnog is dit voor mij de methode als je niet van kraanwater naar kraanwater gaat.

MaestroCygni vindt dit leuk.
  30. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Off-topic , maar: schitterende vissen!

31. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik druppel niet echt, maar doe wel iets vergelijkbaars.
    Ik hang de zak met de vissen in hun "eigen" water in de bak en elk kwartier schep ik een medicijnbekertje (50 ml.) van dat water eruit en eenzelfde bekertje aquariumwater erin. Dit totdat ik ongeveer de inhoud van de zak vervangen heb (nou ja, niet echt natuurlijk omdat ik er natuurlijk ook een steeds groter deel aquariumwater uit haal).
    Dan duw ik de zak langzaam omlaag, zodat het water redelijk langzaam met het aquariumwater mengt.

32. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Nogmaals het hang af van wat het verschil is.

33. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Okee, misschien druppel ik dan tòch .....