Het onderhouden van de planten


Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Tetra Aqua-Art Discovery Line aquarium 60L en ik ben van plan om het volgende plantenbestand (via www.aquaplantsonline.nl) aan te schaffen:
  • Anubias Barteri var. Nana
  • Javavaren Microsorum pteropus
  • Echinodorus bleheri
  • Nymphaea lotus
  • Vesicularia dubyana dome Javamos
  • Salvinia natans
Hoe kan ik het beste deze planten onderhouden? Ik heb gelezen over de EI-methode en wilde dit ook proberen, maar valt dit aan te raden aan een beginnend aquariaan of is het misschien beter om het enkel alleen bij voedingstabletten + vloeibare plantenvoeding in de bodem te houden?

Verder ben ik nog in het bezit van een aantal producten. Al moet er wel bij gezegd worden dat ik deze producten al meer dan 6/7 jaar in bezit heb:
  • TetraAqua EasyBalance (60ml)
  • TetraAqua AquaSafe (150ml)
  • TetraAqua AlguMin (100ml)
  • TetraPlant Crypto (9 tabletten)
  • Sera Florena (500ml)
Ik gebruik het filterzand (0,4mm-0,8mm) als bodem en zal geen voedingsbodem gebruiken.
 
Op één na stond er op geen enkel product een houdbaarheidsdatum
 
Makkelijkste is idd EI, zou niet meer de tetra producten gebruiken enkel omdat je niet kan vast stellen of het niet is gaan rotten of iets..

Qua voeding in de bodem gebruik ik zelf osmocote capsules en ben er erg tevreden over
 
En hoe kan ik dan het beste de producten hiervoor aanschaffen? In poedervorm of bestaan er ook geschikte flesjes met de benodigde vloeistoffen die simpel toe te voegen zijn (zo ja, welke zijn aan te raden?)

Ik dacht zelf aan de volgende producten:
  • Easy Life Ferro 500ml
  • Easy Life Fosfo 500ml
  • Easy Life Kalium 500ml
  • Easy Life Nitro 500ml
Heb ik daarnaast ook nog Easy-Life EasyCarbo 500ml nodig, omdat ik geen CO2 toevoeg?
 
Laatst bewerkt:
All in one van planted box schijnt helemaal compleet en kant en klaar te zijn.
Zelf poeders mengen in een flesje scheelt wat euro’s en is best goed te doen

Bodem capsules heb ik kant en klaar voor je ;)
 
Heb ik daarnaast ook nog Easy-Life EasyCarbo 500ml nodig, omdat ik geen CO2 toevoeg?
Nodig is een groot woord, maar de planten kunnen wel makkelijker co2 opnemen door het toevoegen van carbo.
Je hebt tegenstanders en voorstanders, waaronder mezelf.
Ik vind Gewoon dat het goed werkt.
 
All in one van planted box schijnt helemaal compleet en kant en klaar te zijn.

Ik denk dat ik maar voor dit ga, ideaal!

maar de planten kunnen wel makkelijker co2 opnemen door het toevoegen van carbo.

Is het dubbelop als ik dit naast de All-in-one van Planted Box aanschaf? Zo niet, dan zal ik ook hier een fles van aanschaffen.
 
Nee is niet dubbelop, in AIO zit geen koolstofverbindingen ;)
 
Oke bedankt voor de reactie!

Zijn voedingstabletten voor in de bodem verder nog nodig? Ik heb geprobeerd wat makkelijkere planten uit te zoeken en ik denk dat het toevoegen van AIO en EasyCarbo wel voldoende is voor deze planten, toch?
 
Ik zou enkel wat voeding bij de Echinodorus en de lotus doen en verder helemaal niks van al die meuk! ;)
 
Ik zou enkel wat voeding bij de Echinodorus en de lotus doen en verder helemaal niks van al die meuk! ;)
Prima!


Valt er verder nog steeds een waterverversing van 50% per week aan te bevelen of kan ik dit beter anders aanpakken nu ik niet meer gebruik ga maken van de EI-Methode maar van het toevoegen van de AIO?

Misschien dat dit off-topic is, maar: moet ik naast de AIO (en EasyCarbo) nog andere middelen toevoegen om van kraanwater aquariumwater te maken? En moet dit ook al vanaf de eerste dag of pas na 4 weken wanneer de vissen erin komen?
 
Ik bedoel enkel wat voeding in de bodem bij de planten en verder niks.
Verder hoef je niks met het water te doen tijdens het indraaien,al die middeltjes zijn ook enkel maar om extra centjes aan de consument te verdienen! ;)
 
Oh op die manier. Een aantal jaar geleden ging ik hier helaas de mist mee in door niets toe te voegen. Helaas liep dit niet goed af, dus ik ben nu wat voorzichtiger en ga toch gebruik maken van de AIO en EasyCarbo, maar misschien dat ik het voor een half jaartje aankijk en dan opnieuw beslis of ik het blijf doen of niet!
 
Niks is ook niet goed idd maar je moet ook weer niet het andere uiterste doen natuurlijk.
Ik heb ook die planten gehad en groeiden de bak uit zonder allemaal poespas.
Kijk het eerst aan met wat voeding bij die 2 planten en zie je iets van tekorten ontstaan bij de planten kan je altijd nog ingrijpen.
 
Dat is wel een goede oplossing, bedankt! Daarbij blijft nog wel dat ik van kraanwater aquariumwater moet maken, toch? Is hier nog een mooi middel voor?
 
Dat is wel een goede oplossing, bedankt! Daarbij blijft nog wel dat ik van kraanwater aquariumwater moet maken, toch? Is hier nog een mooi middel voor?


Ja geduld,is lastig maar verder wel gratis! ;)

Kraanwater is prima geschikt voor de meeste vissen of je moet iets speciaals nemen dan kan je het veranderen,weet je al welke vissen je gaat nemen?
 
All in one van planted box schijnt helemaal compleet en kant en klaar te zijn.
Zelf poeders mengen in een flesje scheelt wat euro’s en is best goed te doen

Bodem capsules heb ik kant en klaar voor je ;)
Ik gebruik dit al ruim 2 jaar en ben er meer dan tevreden over. Ik maak 1 fles micro en 1 fles macro per half jaar. En ik kan uit een pakker ruim 5 liter mico en 5 liter macro maken voor 30 euro. En er zit nog een extra zakje ijzer bij waar je ev ook nog ruim 2,5 liter mee kan maken.

Als bodem bemesting gebruik ik kleibolletjes mix
 
Ik zou enkel wat voeding bij de Echinodorus en de lotus doen en verder helemaal niks van al die meuk! ;)

Ik heb standaard waar planten staan om de 15cm een kleibolletje. Het is natuurlijk materiaal dus kan geen kwaad denk ik. 1x per jaar stop ik wat nieuwe erbij waar nodig.
 
Kraanwater is prima geschikt voor de meeste vissen of je moet iets speciaals nemen dan kan je het veranderen,weet je al welke vissen je gaat nemen?

Mijn visbestand ziet er als volgt uit en is in overleg op dit forum tot stand gekomen:
  • 10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora (of: Rasbora hengeli/espei/kubotai/galaxy)
  • 8x Corydoras habrosus
  • 2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami
  • 5x Caridina Multidentata – Japonicagarnaal
 
Kunnen allemaal prima op kraanwater mits je niet een gebied woont met heel hard water.
En met die mini visjes moet je helemaal oppassen met al die vloeibare planten middeltjes want zijn daar heel gevoelig voor.
 
Kunnen allemaal prima op kraanwater mits je niet een gebied woont met heel hard water.
En met die mini visjes moet je helemaal oppassen met al die vloeibare planten middeltjes want zijn daar heel gevoelig voor.
Als je voeding geschikt is voor garnalen kun je deze ook bij minivisjes gebruiken.
Ik had vroeger wat kleinere Rasbora's en dat ging prima samen met de voeding van planted box
 
Kunnen allemaal prima op kraanwater mits je niet een gebied woont met heel hard water.
Waar ik woon hebben wij een hardheid van 8,50 dH, goed genoeg?
 

Terug
Bovenaan