Het loopt niet goed


B

Bart87120

Guest
In mijn garnalenbakje loopt iets grondig mis. Elke dag vind ik een of meerdere dode garnalen. Het heeft eigenlijk nooit super gelopen. Bakje is 12 liter netto er zitten citroentjes in. Water is kraanwater gemengd met osmose ik meet geen nitriet of andere rare stoffen ph 7,5 gh16 kh4

Oorspronkelijk zaten er 30 garnalen in. In de zomer zijn er enkele jonkies geweest, maar ik schat dat er nu nog maar een 10 tal overschieten.

Wat kan ik nog doen. Garnalen scharrelen wat rond. Plots merk ik een passief exemplzar op een uur of 2 later zit die er nog al een beetje wit.( het lijkt of ie gaat vervellen) en de volgende dag is ie dood.
Zo gaat het ongeveer
1515505627937-1453648098.jpg
 
Dat is echt niet tof als zoiets gebeurt.

Kun je wat meer vertellen over je bak?

Waarom ververs je met osmose water?

Je Kh zit aan de ondergrens
Je Gh is veeeeeeeeeeeeeels te hoog.

Wat voor bodem heb je?
Wat zijn de waterwaarden van je kraanwater?
 
Ik meet met sera druppels

Water uit de kraan is hier ph8,5 gh20 kh8 geen nitraat of fosfaat

De bodem is een grind van superfish
De orginele filter is vervangen door een aquelle versamax ( superfish maakte teveel lawaai) er zit een bonsaiboompje in van dennerle begroeid met javamos verder nog wat spiderwood ( kan dit beginnen rotten, ligt er ook al een jaar in)? De bodem is wel vrij dik 3 cm oplopend tot 5 ik voeg al geruime tijd geen plantenvoeding toe.

Sinds een dikke week heb ik kool in de filter gestoken ( baat het niet dan schaad het niet)
Ik voer slechts 2 keer per week enkele korreltjes va'n sera, er ligt ook nog een catappablad in.
 
Dus je ververst met osmose maar hebt een KH van 4 en GH van 16?
Die GH is echt veeel te hoog, KH mag ook wel 2 punten omhoog.
je kan beter met een KH/GH+ middel gaan werken ipv mengen met kraanwater.

denk er ook om dat je kleine hoeveelheden ververst, dus niet 50% per keer maar een 10-20%.
reageren doorgaans niet heel goed op grote waterwissels.

toevallig ook niet nieuwe plantjes in de bak gestoken onlangs?
 

Terug
Bovenaan