Herstart garnalen aquarium


riannevl

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 maart 2024
Berichten
17
Leeftijd
24
Hoi allemaal!
Ik ben Rianne, en een aantal jaar geleden heb ik met veel plezier een aquarium gehad maar door een aantal problemen weggedaan. Ik had dus wel het aquarium virus opgelopen wat nu toch weer begon te kriebelen;). Vandaar dat ik toch weer een kleine 35 liter aquarium heb gekocht. Hier hoop ik wat garnalen in te houden en misschien een mooie betta.
Al mijn kennis is helaas wel wat weggezakt, dus vroeg ik me af of er nog dingen zijn voor het opstarten van een klein aquarium die ik echt niet moet vergeten. Andere tips zijn ook zeker welkom!
 
Hallo Rianne, ik heb wel een tip voor je ;)

Als je planten in de winkel koopt ( die niet in vitro geteeld zijn ) kan je deze beter in een emmer met water doen en een weekje in de emmer laten staan terwijl je dagelijks het water ververst.

Op planten zit dikwijls slakken gif en daar kunnen garnalen niet zo goed tegen.
 
heel weinig voeren in het begin
en voor de kweek 1mm bodem en fijne spons filter
 
Hoi @riannevl - Rianne.

Welkom terug in de hobby en welkom op het forum.
Ik zou water in het aquarium doen. :D:)
En rustig de tijd nemen om in te laten draaien. Een sponsfilter is perfect als optie.
 
Rianne welkom, garnalen zijn leuk :) met welke wil je weer beginnen ?
 
Dankjewel voor alle tips!
Rianne welkom, garnalen zijn leuk :) met welke wil je weer beginnen ?
Ik heb voorheen vuurgarnalen gehad. Ik denk dat ik deze keer voor blue velvet garaneln kies. Ik heb een zwarte achtergrond en licht zand, dus ik denk dat dat wel een mooi contrast geeft met die kleur blauw.
 
Ik heb de Blue Dream garnalen is zo'n beetje hetzelfde, heb ze nu op zwarte soil zitten maar ook gehad op licht zand, vindt ze op t zwarte net wat mooier overkomen maar dat is misschien persoonlijk.
Als je in m'n topic kijkt kun je het verschil zien.;)
 
Potjes met geduld... Waar zijn jullie als ik je nodig heb... :6:juggle:




:D:D
IMG_1901.jpeg
 
Ik heb de Blue Dream garnalen is zo'n beetje hetzelfde, heb ze nu op zwarte soil zitten maar ook gehad op licht zand, vindt ze op t zwarte net wat mooier overkomen maar dat is misschien persoonlijk.
Als je in m'n topic kijkt kun je het verschil zien.;)
Wat een mooi bakje heb jij! Erg mooi met die donkere bodem! Misschien ga ik dan toch ook voor een donkere bodem, deze heb ik nog niet open gemaakt dus die kan nog terug.
 
Dank je, de bodem die ik heb is Glasgarten soil, dus geen gewoon zwart grind dit kan misschien wat te zwart zijn de soil is wat matter van kleur.;)
 
Ik ben toch voor de lichte bodem gegaan, de zak scheurde:oopss:nu nog een lichtschema instellen en dan lekker laten indraaien:DD
 
Dank je, de bodem die ik heb is Glasgarten soil, dus geen gewoon zwart grind dit kan misschien wat te zwart zijn de soil is wat matter van kleur.;)
Die gebruik ik ook bij de caridina s maar deze heeft een lage kh en ph en voor neo s dus niet echt geschikt denk ik.
 
Is het trouwens ook normaal dat na een week de ammoniak en nitriet beide nog op 0 staan? De rest heb ik nog niet getest, dat leek me nog wat vroeg
 
Dat kan en vaak zie je in week 2-3 een piek maar soms komt die ook niet of mis je die. Ik verkruimel altijd tijdens de opstart 1-2x per week een beetje vlokvoer waardoor de bacterien te eten hebben.
 
We zijn nu ongeveer een week verder, ondertussen zijn de plantjes lekker aan het groeien en zien er goed uit. De waardes zijn begin van de week gaan stijgen en ondertussen bijna weer op 0.
1000004746.jpg
 
Mooi ingericht met de planten zo!
Persoonlijk vind ik je bodem wel heel erg dik, ik zou hem 1/3 doen van wat jij hebt, zeker vooraan. Of dat kwaad kan zo durf ik niet te zeggen.
De plant rechts voor (javavaren) gaat dood als hij zo met z’n wortels in het zand staat, die kan je het beste vastmaken aan hout of steen met de wortels lekker in het water. Dat geldt ook voor de anubias, die zie ik denk ik in het midden (rond/ovaal helder groen blad)
 
Mooi ingericht met de planten zo!
Persoonlijk vind ik je bodem wel heel erg dik, ik zou hem 1/3 doen van wat jij hebt, zeker vooraan. Of dat kwaad kan zo durf ik niet te zeggen.
De plant rechts voor (javavaren) gaat dood als hij zo met z’n wortels in het zand staat, die kan je het beste vastmaken aan hout of steen met de wortels lekker in het water. Dat geldt ook voor de anubias, die zie ik denk ik in het midden (rond/ovaal helder groen blad)
Bedankt voor de tips! Gelukkig heb ik nog geen bewoners en kan ik nog even knutselen met de inrichting:DD
 
1000004827.jpg

Ik heb de planten op hout gebonden, en ondertussen zitten we op lichtbruin water:oopss: Ik heb gelezen dat dit erg lang zo kan blijven dus afwachten maar. Ik heb ook 9 garnalenvrienden gekocht( spot hem op de foto:DD) ik heb ook dringend plantenvoeding nodig, zelfs de cabomba word bruin, heeft iemand daar nog tips voor?
 
Als voeding kun je voor sporen prima Profito gebruiken. Hoelang het hout blijft afgeven is inderdaad niet te zeggen vooraf.
 

Terug
Bovenaan