Herinrichting aanpak


R

RvanWijk

Guest
Hey!

Ten eerste allemaal fijne feestdagen! Ik zat zelf te malen dat het stuk kienhout van mijn bak me zwaar in de weg zit (zie album) deze is echter zo groot dat ik het water eruit moet halen wil ik dat stuk kienhout er fatsoenlijk uit krijgen.

Nu zat ik direct met het idee als ik nu toch met spiderwood ga werken hoe ga ik dan om met de vis en het filter. In principe haal ik alles eruit op de bodem na en ga ik weer lekker opnieuw beginnen. Plantjes terugsnoeien en weer lekker opnieuw.

Hoe kan ik dan het beste omgaan met het vis en het filter. Vis eruit neem ik aan ik heb 2 reserve bakjes maar hoe kan ik het filter intact houden?
 
Toevallig heb ik dit een paar dagen geleden gedaan, mijn grote aquarium wordt vervangen door een nieuwe binnenkort, de vissen en wat planten heb ik nu ook tijdelijk in klein bakje zitten.

1, klein aquarium vullen tot ong. de helft met het water uit je draaiende bak
2, De rest aanvullen met kraanwater
3, Filter en verwarming overzetten
4, Planten overzetten, zo heb je meteen ruimte om de vissen goed te kunnen vangen
5, En als laatste vang je de vissen en plaatst ze over, wennen hoeven ze niet omdat je hetzelfde water hebt gebruikt, let wel op de temperatuur

Ik zelf heb ook nog een deel van de bodem uit de oude bak gezogen, goed uitgespoeld en in het kleine bakje gedaan, dit was bij mij nodig omdat de planten ook zijn meeverhuisd
Deze stap heb ik als eerste uitgevoerd.

In jou geval laat je de bodem zitten en kun je de planten in een grote emmer doen.

Alles gaat tot nu toe goed, totaal geen problemen gehad die je normaal zou hebben met opstarten, geen kaamlaag / bruinalg / bacteriebloei en ga maar door
 
Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik dit een paar dagen geleden gedaan, mijn grote aquarium wordt vervangen door een nieuwe binnenkort, de vissen en wat planten heb ik nu ook tijdelijk in klein bakje zitten.

1, klein aquarium vullen tot ong. de helft met het water uit je draaiende bak
2, De rest aanvullen met kraanwater
3, Filter en verwarming overzetten
4, Planten overzetten, zo heb je meteen ruimte om de vissen goed te kunnen vangen
5, En als laatste vang je de vissen en plaatst ze over, wennen hoeven ze niet omdat je hetzelfde water hebt gebruikt, let wel op de temperatuur

Ik zelf heb ook nog een deel van de bodem uit de oude bak gezogen, goed uitgespoeld en in het kleine bakje gedaan, dit was bij mij nodig omdat de planten ook zijn meeverhuisd
Deze stap heb ik als eerste uitgevoerd.

In jou geval laat je de bodem zitten en kun je de planten in een grote emmer doen.

Alles gaat tot nu toe goed, totaal geen problemen gehad die je normaal zou hebben met opstarten, geen kaamlaag / bruinalg / bacteriebloei en ga maar door

Ah helder hoelang heb je over het herinrichten gedaan? Ik wil alles in 1 dag doen. Mede omdat ik met een binnenfilter zit etc.
 
Ik ben er een paar uur mee bezig geweest, ik ging van 200 liter naar 60

Heb je een binnenfilter die vast in de bak zit?, dan wordt wat het lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Als het filter niet los kan:

Filtermateriaal in een emmer aquawater zetten met luchtsteentje
 
Ik ben er een paar uur mee bezig geweest, ik ging van 200 liter naar 60

Heb je een binnenfilter die vast in de bak zit?, dan wordt wat het lastiger.
Als het filter niet los kan:

Filtermateriaal in een emmer aquawater zetten met luchtsteentje

Filter kan eruit! Alleen dit is een biobox 2 vraag me af hoe ik qua afmetingen weg kom met het kleine bakje.

Trouwens een andere rare vraag. Hoe zit het met de vis. Ik heb ook cory's erin en ik weet dat die met het vangen ammoniak (oid) af gaan geven. Verder heb ik 10 tetra's, 2 apisto's, 5 oto's. Ik heb desnoods 2 bakjes van beide 40cm ongeveer. Hierover verdelen? En zo ja hoe te verdelen?
 
Cory's geven geen amoniak af maar een giftig stresshormoon waar aan ze zelf kunnen overlijden, kwestie van een koolfilter erin hangen
 
vraag me af hoe ik qua afmetingen weg kom met het kleine bakje.
Kwestie van meten, als het echt niet past kunnen de vissen ook wel een uurtje of 2 zonder filter, de vissen kun je dan verdelen onder de 2 kleine bakjes
Het filter zelf kan ook wel even uitblijven mocht je hem in de bak laten zitten, water eruit en weer erin zal niet zo heel lang hoeven duren?
 
Plannen iets omgezet. Doordat ik in Enschede woon en Velda ermee ophoudt heb ik voor een paar tientjes een eheim ecco 130 en 2 prachtige glazen lilypipes op de kop weten te tikken. Deze draait nu samen met de biobox. Wil die 2 weken laten indraaien en dan alles omgooien. Eindelijk van dat vieze zwarte ding af aan de binnenkant + 10cm winst in de breedte.

Hout ligt momenteel in een bak om het drijven eruit te krijgen.
 

Terug
Bovenaan