Hergebruik aquasoil


J

jeroentjuh

Guest
beste kenners,

Ik heb reeds een vervelende situatie gehad in mijn aquarium waardoor er een werkelijk alg explosie is geweest.
Gezien ik geen uitweg meer zag dit te bestrijden ben ik de bak aan het leeg halen.
Er ligt een dikke laag aqua soil op de bodem omdat het een zwaar beplante bak was met CO2 toevoer.

Nu vroeg ik mij of ik de soil kan omspoelen en hergebruiken?
En heeft iemand enig idee of er algen sporen achterblijven in de soil?

Ga vandaag de laatste garnalen en water eruit halen.
Soil laat ik nog even liggen in afwachting van jullie reacties.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Als her alleen voor de alg is, kan dat wel. Zal overal wel alg achterblijven, maar de alg zal alleen groeien als de omstandigheden optimaal zijn, dus zo erg is her niet.
Tenzij we het over blauwalg (wat een bacterie is) hebben, zal ik wel de gehele bodem goed schoonmaken;)
 
Toevallig heb ik zelf ook een bak met soil een 'herstart' gegeven. Niet om de alg maar omdat ik niet tevreden was met het resultaat pic
Het is beter om de soil niet uit te spoelen. Je spoelt daarmee alle voeding weg.
Gewoon leeg halen en overnieuw beplanten. Houdt wel je waardes goed in de gaten als je bewoners gaat terugplaatsen!
 
Wellicht is een deel van de soil al zacht en week en ik weet niet of dat niet de bodem kan verstikken als je dit weer gaat terugplaatsen.
 
Helaas zijn er na het falen van een CO2 fles weinig bewoners overgebleven!
Uiteraard gaan er pas weer vissen in als de waardes optimaal zijn!
In ieder geval heel fijn dat de soil kan blijven liggen, gezien het nogal een prijzige onderneming is
Dan ga ik zoveel mogelijk rotzooi uit de soil halen en de herrijzing langzaam in gang zetten.
Bedankt voor de snelle reacties
 
Het is inderdaad een flinke tegenslag geweest, zeker gezien de bak heerlijk draaide.
En bedankt jessica gaat zeker goed komen, zolang we de liefde voor de hobby hebben
 
Waarom neem je bij de herstart niet een eenvoudige bodem van zand of klein grind?
 
@TonHageraats Omdat ik het zonde vind om zo een dure bodem weg te gooien als deze nog nut kan hebben. Plus dat ik best wel wat succes heb gehad met de soil :)
 

Terug
Bovenaan