Help, zieke goudvis


Anne-Marije

Active member
Lid geworden
21 juli 2010
Berichten
39
Locatie
Sint Philipsland
Hoi iedereen.
De laatste keer dat ik hier was is denk ik zo'n 10 jaar geleden. Inmiddels heb ik geen aquarium meer maar nog wel goudvissen in mijn vijver.
Nu heb ik er afgelopen weekend eentje uitgevist die ziek leek en een beetje aan het wateroppervlak hing en niet kwam eten.

Toen ik hem gevangen had bleek hij er inderdaad best slecht uit te zien.
Ik dacht eerst aan buikwaterzucht i.v.m. de uitstaande schubben, maar hij heeft geen dikke buik of uitpuilende ogen.
Ik heb hem in een apart bakje gezet en 3 dagen behandeld met Esha 2000, hij lijkt er nu wat beter uit te zien, zwemt wat actiever rond maar eet nog niet. De schubben staan nog steeds open en hij heeft er ook wat verloren. De rode plekjes lijken wel wat minder rood inmiddels.
Ik weet nu niet zo goed wat ik met hem moet doen. Een andere behandeling die ik kan proberen?
 

Bijlagen

  • DSC_2954.JPG
    DSC_2954.JPG
    189.8 KB · Weergaven: 85
  • DSC_2978.JPG
    DSC_2978.JPG
    167.9 KB · Weergaven: 82
Heb je meerdere vissen in de vijver?
 
Ik ben bang dat er aan zoiets niks te doen is. :( Dit is duidelijk buikwaterzucht (= een falen van de osmotische balans) en het feit dat de vis niet eet, zegt wel iets over hoe hij zich voelt...

Als hij nog vrolijk rond zou zwemmen en zou eten: prima om hem nog wat dagen/weken te gunnen. :) Maar een vis --zeker een vreetbeest als een goudvis-- die bij buikwaterzucht al niet meer eet, zou ik persoonlijk afmaken. Dat gaat niet meer herstellen. (Ja, in 1% van de gevallen zie je een tijdelijk opkrabbelen, maar wat koop je daarvoor.)

En waardoor hij dan ziek is geworden, tsja.... niet altijd na te gaan. Kan goed genetische pech zijn i.p.v. slechte omstandigheden. Of ouderdom. Enig idee van zijn leeftijd?
 
Heeft hij nog een slijmhuid? Of is deze helemaal weg?
Merk je iets aan de ademhaling? Is deze versneld? Zie je iets aan de kieuwen, houdt de vis deze bijvoorbeeld gesloten? Welke kleur hebben deze van binnen?
 
Ik heb ook eens een visje gehad met openstaande schubben en roodheid en dat kwam toen omdat ze te veel tegen de decoratie aan het schuren was omdat ze opgejaagd werd door de andere vissen. Die heeft toen ook een dikke week niets gegeten, maar begon na een weekje rust en proper water wel weer op kracht te komen, te zwemmen en te eten.
Nu ben ik wel niet bekend genoeg met buikzucht om te zeggen of jouw vis dat heeft, dus verder kan ik niet echt helpen.
Nog veel succes!
 
Sorry voor de late update. Ik heb de vis uit zijn lijden verlost, hij was inderdaad niet meer te redden helaas...ging alleen maar verder achteruit. Heel sneu..maar beter zo.
Gelukkig gaat het met de rest van de vissen in de vijver wel prima!!
 

Terug
Bovenaan