HELP! Wat maakt mijn vissen zo ziek/dood?!


J

JasmijnW

Guest
Hoi, ik heb een 20 gallon (ik geloof 75 liter) aquarium met verschillende corridora’s, 3 vrouw betta’s, en een aantal rasborra’s met veel planten. ik heb een paar vissen die wat lijkt op gaten in hun ligaampjes krijgen en de schubben gaan wat raar staan(misschien komt de een van het ander). Ik heb dit aquarium al meerdere jaren succesvol zonder ooit zoiets mee te maken. Ik gok dat de ziekte/bacterie/parasiet mee is gekomen met 2 kleine coriedora’s die ik een paar maanden geleden heb gekocht. Ze leken allebij wel gezond in de winkel maar 1 vd 2 corridora’s was na een paar dagen dood met een gat aan de buik en de andere een week of twee is geleden dood gegaan met 2 gaten in het lichaam (bij de kieuwen)(ik wist toen nog niet dat dit besmettelijk was en waarschijnlijk de reden voor hun dood was helaas) nu heb ik een paar dagen geleden nog 1 rasborra kwijt geraakt helaas en ik gok dat die vis hetzelfde had, de corridorras leken wat minder actief voordat ze dood gingen en de rasbora leek niet goed “rechtop” in het water te kunnen blijven (de rasborra ging van voor naar achter bewegen en niet als de normale rasborra’s recht zwemmen, ook was de kleur van de vis minder) nu heb ik alweer een rasborra vis die dit lijkt te doen en die heeft ook een (beetje) rood gekleurt ‘gat’ in het lichaam zoals de vorige vissen... mijn aquarium waarden zijn altijd al (ongeveer) hetzelfde en goed, temperatuur is ook goed zoals normaal. Ik heb een 50% water verschoning gedaan en het filter een beetje schoon gespoelt omdat ik niet nog meer vissen ziek/ dood wil Hebben!!
(Als je je afvraagd waarom ik niet eerder door had dat de rasborra’s besmet waren, de rasborra’s zijn al een aantal jaar oud en ik dacht dat het ouderdom was..)

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?! En hoe kan ik het behandelen?!

(Als ik had geweten dat die 2 nieuwe corridoras ziek waren had ik ze natuurlijk nooit gekocht en als ik eerder door had dat ik iets besmettelijks in mijn aquarium zat had ik er al lang wat aan gedaan..)
Ik hoop dat jullie iets weten!! Bedankt alvast!
 
https://www.aquaforum.nl/threads/visziektes.13747/#post-132360
Z.s.m. consulteren bij de lokale speciaalzaak wat voor medicijn geschikt is, indien je hier geen antwoord krijgt. Ik weet niet of onderstaande nog relevant is. De info stamt uit 2009. Ik denk wel degelijk dat je de gehele bak moet behandelen. Het is te laat voor quarantaine zo te horen.

Naam Ziekte : Gatenziekte.
Besmettingen met flagellaten waaronder Hexamita of Spironucleus kunnen er soms mee in verband worden gebracht.
Herkenningpunten :Er komen kleine gaatjes in het lichaam en dit meestal rond of op de kop waardoor er gele slijmslierten uit de wondjes kunnen komen.
Ze eten dikwijls niet meer worden mager en hebben een bleekachtige ontlasting.
Ook bij de aanzet aan de vinnen en bij de laterale lijn kunnen wonden ontstaan.
Behandelingwijze: Gatenziekte kan met het best behandelen met medicatie door het voer.
Echter eten soms aangetaste vissen niet meer en er is het probleem om kleine hoeveelheden medicatie door het voer te mengen.
Er zijn echter ook medicatie die men door het water kan mengen, bij deze horen Dimetridazol en/of Metronidazol.
Deze behandelingen moeten dikwijls ook herhaald worden.
Het belangrijkste ivm deze ziekte is dat men nieuwe vissen beter een tijd in quarantaine zet, en dit om deze ziekte te voorkomen of de vissen te behandelen.

Ik wil graag een toevoeging op gaten ziekte geven:

algemene naam: HITH (Hole in the Head)
ook bekend als erosie
komt vooral voor in de chiclidenfamilie
oorzaak: langere periode van verhoogde verontreiniging in het water
zo snel mogelijk behandelen met medicijnen of uit leiden verlossen aangezien te overlevingskans niet erg groot is
ik gebruikte het middel eSHa 2000 en zag de vis snel opknappen
 
Inderdaad wat meer info en fotos. het zal geen gatenziekten zijn dit is vooral op de kop en heel soms langs zijlijn maar er word geschreven op de buik. Schubben die er wat raar uit zien. Staan ze uit van het lichaam als een dennenappel?
 
temperatuur is ook goed zoals normaal. Ik heb een 50% water verschoning gedaan en het filter een beetje schoon gespoelt omdat ik niet nog meer vissen ziek/ dood wil Hebben?

Had je niet moeten doen.
 
Ik heb geen foto nu maar ik zal vanmiddag als ik weet thuis ben een foto door sturen en waterwaarden doorgeven.

temperatuur is ook goed zoals normaal. Ik heb een 50% water verschoning gedaan en het filter een beetje schoon gespoelt omdat ik niet nog meer vissen ziek/ dood wil Hebben?

Had je niet moeten doen.

Hoe dat zo?
 
Ik snap dat dat veel bacterien weg haalt die ook goed kunnen zijn maar ik heb alleen het filter uitgespoelt in het aquarium water, niet compleet schoon gemaakt omdat ik al 50% water had verschoon
 

Terug
Bovenaan