Help wat is er met mijn neontetra's


Timmermans80

Well-known member
Lid geworden
29 september 2012
Berichten
362
Locatie
Rosmalen
Dag allemaal,

Vandaag keek ik in mijn aquarium en zag ik een neon met een soort van witte uitslag bij de rugvin. 1 heeft het vrij ernstig al, bij een andere lijkt het in een beginstadium.

Iemand enig idee wat dit is en wat ik het beste kan doen?

wI749buOzxxpTWgO44BG5ZZ8zmtkm6p_.jpeg
 
Lijkt op schimmel maar weet zelf niet zo snel wat te doen dan.
 
En wat kan ik daar tegen doen dan als het schimmel is? Medicatie in de bak en zo ja welke dan? Ik heb bactopur maar dat is tegen bacteri�n volgens mij.
 
dit kon ik zo even vinden op internet

Schimmelinfecties
Schimmels voeden zichzelf met afvalstoffen uit het aquarium. Het is daarom belangrijk om regelmatig het water te verschonen. Overigens kiezen schimmels altijd voor vissen die al ziek of gewond zijn. Een schimmelinfectie is daarom iets wat nog eens bovenop een andere ziekte komt.
Behandeling: met jodiumzout. Vul een schone emmer met water, voeg per elke 10 liter water 200 gram jodiumzout toe. Plaats nu de zieke vis over in de emmer en laat hem maximaal twee minuten hierin. Plaats de vis hierna over in een quarantaineaquarium.


bron : aquariumvissen.net/
 
lijkt op neonziekte visjes apart zetten.
groet silvia
 
Als ik kijk naar de omschrijving lijkt het idd een beetje op neon ziekte.....zou ook nog bacteri�le infectie kunnen zijn.
Ik heb geen mogelijkheid tot apart zetten.

Dus ik kan kiezen....of afmaken of bactopur in de hoop dat het goed komt, maar met risico dat de rest dan ook ge�nfecteerd raakt.
 
Is het een witte verkleuring of echt een troebeling die op de huid waarneembaar is?

Heeft de vis een goede bouw of enigsinds een kromming dat kan ik op de foto niet goed beoordelen of zie je andere visjes van de groep met een kromming in hun ruggengraat? Zijn er vermagerde visjes bij?
Of zijn er visjes bij die hun kleur verloren hebben?

Dit zijn kenmerken/symtomen van de neonziekte.
 
De meeste zijn goed doorvoed. De gene met de meeste problemen is wel iets krom �n ik had eerdere eentje die is overleden en die was helemaal krom totdat die pas geleden overleed. Dan is het dus de neonziekte?

Sh�t..was net begonnen met bactopur....maar dat heeft dan dus geen zin en is afmaken de overgebleven optie.
Dan moet ik alsnog proberen om die twee te vangen. Ben daar eerst mee begonnen maar na een uur proberen heb ik dat opgegeven.
 
"deze sporen(pleistphora)zijn direct overdraagbaar. meestal door kannibalisme doordat de gezonde vissen de zieke opeten en dan ook de ziekte opnemen zo kunnen ganse groepen vissen aangetast worden".
dit staat in mijn boek "praktische wegwijs in visziekten door van bassleer.
ook heb ik in je fotoboek gelezen dat je 5-10 wat nieuwe neons hebt gekocht in zo'n geval komt dit vaker voor het is mij ook overkomen dat bleef toen gelukkig bij een paar visjes wel erg goed op gelet dus zeker geen dood visje laten liggen. en het beste ervan hopen.
groet silvia
 
Ik zou het verder ook even aanzien maar zodra je ziet dat een visje ziek wordt weet je wat je moet doen, eruit halen dus of indien mogelijk in quarantaine plaatsen.
 
Nou ik heb de bak half leeggehaald om de duidelijke zieke vis te pakken. Na de vangst kwam ik tot de conclusie dat ik nog twee neon's mis. Direct maar het filter leeggehaald en tot mijn verbazing zwom daar een neon in....het was een dikkerd dus echt geen idee hoe die dat voor elkaar heeft gekregen.

Maar nu komt het vreemde.....ik heb het filter leeggehaald......neon weg?!? Ik snap er werkelijk geen biet van.
Nu snap ik waarom mensen een buitenfilter hebben. Voor nu de boel maar weer opgebouwd en kool aan het filter toegevoegd om de bactopur weer ongedaan te maken.

Ik hoop dat er geen extra slachtoffers meer vallen.
 

Terug
Bovenaan