help wat is er aan de hand


R

roosen

Guest
hallo

even een kreet om hulp

zaterdag heb ik mijn grootste en oudste maanvis uit zijn lijden verlost nadat deze al sinds vorige week zondag slecht was
zwom niet meer viel om en zonk

nu vandaag kom ik thuis en zie ik de 2 van de 3 maanvissen aan het oppervlak happen en de derde had zich helemaal weg gestoken tussen de planten en hapte ook
de clownbotia's hapten ook op de bodem

mijn l nummer lag levensloos voor de raam ( niet normaal anders altijd snel weg als ik bruut beweeg voor de bak )
heb hem geprobeerd terug aan het zwemmen te krijgen maar geen resultaat
wat meer dan een slag met de staart was het niet


dan heb ik er snel een luchtpomp ingekieperd en de l nummer eens achteruit door de luchtstroom getrokken zodat hij terug zuurstof in de kieuwen kreeg direct daarna schoot hij weg dus dacht oke terug in orde


waterwaarden gemeten waren allemaal oke
temp 25 graden
ph 6.4
kh 7
gh 14
no3 50
po4 2
no2 0.0
nh3 nh4 0.0
cu 0.0


daarna ook nog 50 % water ververst


aan de vissen zelf is er niks te zien van verwondingen of ziekten

enkel futloos en geen honger


weet iemand hier raad mee

alvast bedankt
 
Ik zie in de tabel dat met jou waarden de co2 dik 80mg is zo te zien. Is wel heel erg hoog he.
Kan daar de oorzaak inzitten bij je??
Reageren ze na de waterwissel ook anders?? Je hebt daarna meer zuurstof in de bak namelijk. Voor de rest zie ik in je waarden geen rare dingen hoor.
Wellicht dat iemand anders nog een idee heeft.
 
klinkt als te weinig zuurstof, of als een methaan (moerasgas) overdosis in het water.
Dit kan als je een voedingsbodem hebt die begint te rotten, deze rottingsbacterien gebruiken immense hoeveelheden zuurstof en geven daarvoor Methaan als afvalstoffen af.

Probeer dit eens: roer eens met een stokje in de bodem, terwijl je met je neus vlak boven het water hangt, Komen er belletjes uit de bodem en ruikt het naar rotte eieren?
Neem een pollepel en neem een schep bodem uit je bak, schud er (buiten) het ater af en roer met een stokje in de bodem, stinkt het? is het zwart? Zo ja dan is het bodemrot. dit komt zeer vaak voor bij gebruik van een voedingsbodem en ook bij een bak zonder voedingsbodem die weinig bodem stroming kent doordat de filter capaciteit te klein is of dat je bij waterwissel niet voldoende de bodem afzuigt.
Zeker bij relatief veel voeren, hetgeen zo gebeurd is bij een groot visbestand, is het in korte tijd ook raak!

Hoop dat je hier iets aan hebt,

Greetzz Bigsmoke
 
ga de co2 dan wat minder zetten terwijl ik daar al enkele maanden niet ben aangeweest

de test met de bodem ga ik eens doen
nu is het licht uit
heb wel geen voedingsbodem
enkel tabletjes

alvast bedankt
 
ja hoop dat het dat is
ga het naaldventiel al minder zetten
 

Terug
Bovenaan