Help! Wat is dit voor ongewenst beest?


J

Joycie

Guest
Jongens ik heb mijn aquarium nu iets meer dan een maand in opstart. Recente toevoeging van een week geleden is spiderwood dat ik eerst onder kokend heet water had afgespoeld en vervolgens twee weken heb laten weken in een bad met water (ben toen op vakantie geweest en toen ik terugkwam lag er een dikke laag bruine viezigheid op het water waardoor ik dacht dat alle rotzooi wel uit het hout zou zijn)

Afgelopen woensdag nieuw visje (roodneuszalm) geintroduceerd van bij de lfs. Is eigenlijk een scholenvisje maar zn vriendjes komen aankomende week erbij. Die waren niet op voorraad. Visje zat bij lfs in de bak bij een maanvis en wat grondelaars maar heb niet goed opgelet wat dat voor visjes dat waren.

Gisteren voor t eerst met een Klein minibeetje tubifex gevoerd (diepvries.wel al best flink oud).

Nu zag ik vandaag dit beestje/insect/wat?! Op mijn hout kruipen.

Wat is dit?! Is t gevaarlijk? Wat moet ik doen?

Heb nu geprobeerd t te pakken maar dat lukte niet. Toen heel t hout eruit gehaald en onder heet water gewassen maar geen idee of t beestje nu wel of niet uit de bak Is...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200829-135915_Video Player.jpg
    Screenshot_20200829-135915_Video Player.jpg
    322.7 KB · Weergaven: 188
  • Screenshot_20200829-135838_Video Player.jpg
    Screenshot_20200829-135838_Video Player.jpg
    305.1 KB · Weergaven: 177
Larve van een waterjuffer.
Je kan ze best uitvangen aangezien het rovers zijn.
 
Yasses weet je t zeker? Is er iets wat ik eraan kan doen? Ik hoop niet dat er meer van die beestje in mijn aquarium terecjt zijn gekomen. Moet ik ook bang zijn voor mijn volwassen vissen? Ik heb ook synodontis petricola dwarf zitten.. zouden die me misschien helped hiermee?
 
weet je t zeker?

Toch redelijk... :juggle:
Een betere foto zou zekerheid kunnen geven. Maar het lijkt me geen larve van een tor en geen libelle larve te zijn dus dan blijft de waterjuffer over.
Een libelle larve is wat dikker van bouw en korter dan de waterjuffer. Een waterjuffer larve heeft drie bladvormige uiteindes aan het lange lichaam en dat lijkt me hier wel het geval.

Moet ik ook bang zijn voor mijn volwassen vissen? Ik heb ook synodontis petricola dwarf zitten.. zouden die me misschien helped hiermee?

Dat durf ik niet zeggen, is ook afhankelijk van de fase (grootte) van de larve. Maar het zijn wel ambitieuze jagers dus het zal ook wat van de jachttechniek en de strategie afhangen wie het gevecht zal winnen denk ik...
 
Heb net een filmpje opgezocht en ze lijken er idd wel op. Ik dacht aan de staart twee uiteinden te zien en geen drie.. Maar kon t ook niet supergoed zien en nu is ie natuurlijk weer kwijt.. Ik blijf t wel in de gaten houden en hoop dat mn vissen t overleven.

Er is niets tegen te doen naast zelf proberen uit te vangen?
 
Er is niets tegen te doen naast zelf proberen uit te vangen?

Er zijn ongetwijfeld wel vissen die zo'n larve als tussendoortje beschouwen maar om daar nu speciaal een vis voor te kopen is ook geen optie natuurlijk.

Ik blijf t wel in de gaten houden en hoop dat mn vissen t overleven.

Zou er nu ook niet te hard op stressen hoor.
Hoe groot was ze ongeveer?
En welke vissen heb je allemaal?

Je kan natuurlijk altijd wat levend voer in de bak gooien voor de larve in de hoop dat ze daarvoor kiest. :))
 
(diepvries.wel al best flink oud).
Als het over datum is zou ik het niet meer voeren en nieuwe kopen.

Je kan natuurlijk altijd wat levend voer in de bak gooien voor de larve in de hoop dat ze daarvoor kiest. :))
"Help!! Er zit een roofdier in m'n bak die al mijn vissen kan vermoorden. Wat te doen?!"
Willem: "Hhmmm:unsure:......laten we hem gaan voeren:!"
Maffe Belg;)):DD
 
"Help!! Er zit een roofdier in m'n bak die al mijn vissen kan vermoorden. Wat te doen?!"
Willem: "Hhmmm:unsure:......laten we hem gaan voeren:!"
Maffe Belg;))

Haha!
:thumbs:

En toch vind ik dat een goed plan hoor!
Ik geef een voorbeeld:
Vroeger werden de konijntjes hier in België doodgeknuppeld door hongerige mensen maar sinds er supermarkten zijn die vol etenswaren liggen hebben de konijntjes enkel nog last van een kleine harde kern: de zogenaamde "plezierjagers". Tja, klootzakken heb je altijd natuurlijk... (Maar dat is toch vooral een menselijk probleem. :DD:DD)

Dus wie weet is die larve vooral moordzuchtig door de honger en valt ze best mee wanneer ze kost en inwoon krijgt?

Ofwel:
"Waarom een levende stier te lijf gaan met mes en vork als er een gebraden kippeboutje voor je neus ligt?"
:DD
 
Haha! Voor beiden valt wat te zeggen natuurlijk.. Maar als ik haar niet kan vangen dan is de optie van voeren niet zo gek. Al ben ik ook bang dat er misschien meer van in mn bak zitten. En een kolonie onderhouden zie ik nu ook weer niet zitten.

De larve was nu ongeveer 1cm denk ik.

Ik zou nooit zo snel een vis kopen om iets anders te bestreiden hoor.. Maar die synodontis petricola dwarf die zitten al in de bak met zijn viertjes. Dus ik vroeg me af of zo'n larve wellicht ook in hun dieet past.. Dat zou me iets geruster stemmen namelijk :)

Verder heb ik alleen die eenzame roodneuszalm. Een vriendje voor de roodneuszalm die ik al had. En daar zou ik komende week nog wat vriendjes van bijkopen maar nu zitten ze dus met zijn tweeën nog.
 
En een kolonie onderhouden zie ik nu ook weer niet zitten.

Haha, ja dat snap ik.
Alhoewel: ik was zelf al onbewust aan het fantaseren over een speciaalbakje met waterjufferlarven als hoofdbewoner...
:DD

De larve was nu ongeveer 1cm denk ik.

Ze kunnen wel een pak groter worden dus als ze nog maar een cm is zet ik mijn geld op de visjes!
Voorlopig toch...
 

Terug
Bovenaan