Help! planaria


V

vriend van de cory

Guest
Ik heb dringende hulp nodig want ik wet NIET wat ik moet doen !!!

In een 40L bak met antennebaarsjes heb ik volgende problemen
gh:5
ph:6
kh:4

Ik heb 3 problemen!

1-witte wormen tegen de ruit , dit noemt volgens mij noemt dit planaria , het zijn er wel 1000

2- antennebaarsjs ademen opeens snel

3-hun jongen komen uit en de ouders lijken er niet meer naar te kijken

Heeft deze plaag effect op de vissen en hoe krijg ik het weg ?
Moet ik de jongen apart zetten??

Ik weet echt niet wat ik moet doen... Ik wil vooral mijn antennebaarsjes en hun nest redden.
 
Planaria zou ik met zoveel bestrijden gaan met Flubenol. Zelf zou ik dan wel de jongen eruit halen als je daar een ingedraaide bak voor hebt of veel verversen in dat bakje. Heb je misschien een foto?
ook zou ik water verversen in de bak met de planaria want die ademhaling is niet gewoon.
 
Oke het zijn er echt 10000, niet normaal.

Ik ga mijn antennbaarsjes even in een andere bak steken , maar wat ik moet doen met de jongen is lastiger.
Er zijn nog geen eieren opgegeten door de wormen, ik had gedacht dat het anders ging zijn ...
Maar ik ga eens kijken thuis voor een ontwormer.
 
Flubenol werkt inderdaad goed, maar NoPlanaria ook. En mijn ervaring is dat cory's ze graag eten, dus dat zou ook een optie kunnen zijn om te voorkomen dat je ze weer krijgt.

Teveel voeren is ook vaak een issue bij een uitbraak, dus hou dat in de gaten. Qua behandeling vrees ik wel dat het je de eieren kan gaan kosten, zeker als je Flubenol gaat gebruiken. Sowieso loop je het risico dat je Ramirezi's het legsel door de stress op gaan eten, helaas.
 
Ik ga geen andere vissen in die bak zetten nu , wat een hel seg...
Ik lees wel nergens dat het kwaad kan voor je vissen etc, dus eitjes toch ook niet dan ?
 
De eieren zou ik zelf eruit halen als dat kan in een ander bakje. Of het kwaad kan durf ik niet te zeggen namelijk. Met een flinke waterwissel zou ik dan de ouders in de bak laten.Wellicht is je water behoorlijk aangetast door het gif dat ze uitscheiden als het er echt zoveel zijn.
 
Hebben de andere waterwaarden dan geen invloed op de eiern ?
En ik denk het ook, ik ben al water aan het klaarmaken voor straks .
 
Ja dat zou best kunnen maar kun je het water dan niet op een beetje dezelfde waarden brengen? Het is te proberen al denk ik wel dat de kans erg groot is dat deze het niet gaan redden. Zelf zou ik het proberen maar ja je kan ze ook als verloren beschouwen misschien. Zoals het er nu voorstaat zullen de ouders dit niet op zich gaan nemen zoals je mag verwachten.
Ik denk dat je beter eerder had kunnen ingrijpen maar goed dat is achteraf kletsen natuurlijk:).
 
Ik had het niet gezien , ik weet niet hoe ik ernaast kon kijken, ik dacht dat het glas gewoon vuil was.
Maar vuil beweegt niet, en nu zit ik met de gebakken peren :(.
De oorzaak is ook gewoon dat ik veel teveel gevoederd heb.
 
Ja veel voeren is vaak de oorzaak van zo n plaag. Ze zijn vrij makkelijk te bestrijden maar voorkomen is nog veel beter natuurlijk;)
 
Ik vind het gewoon echt rot omdat ik zo blij ben met die eieren en dan dit :( . Heb de eieren nu apart gezet, maar ik moet eerst mijn vissen redden !
 
15824701_10208274538207557_1690450176_o.jpg
 
Ben je zeker dat het planaria is? Foto is niet super duidelijk maar lijken me toch zeer klein en fijn. Zijn het platte wormpjes?
 
Kun je een foto maken van een worm zodat die echt goed zichtbaar is? Lijkt wel of er meer soorten inzitten want ik zie ook hele lange dunne.
 
Ik weet dat je geen andere vissen erbij wil nu, maar sinds ik Pseudomugil in mijn bak heb heb ik geen planaria, wormpjes of hydra meer gezien! Sterkte met de bestrijding, ik hoop dat het goed komt!
 
Ik zal meerdere fotos maken , want ik wil weten wat het is voor ik het bestrijd!
Welke vissen zet ik hier dan best even in?
Ik heb danios ,kardinalen, zwarte neons, roodneusjes ,cory's ,goeramis , chinese danios, tijgerbarbelen, oto's, ...
De wormen lijken gewoon veel zuurstof op te nemen, want mijn antennebaarsjes doen het nu goed , net zoals de eieren.
 
Morgen ga ik naar de LFS om dit product!
 
Heb je al die vissen in de 30L of heb je nog een andere bak?
En ik zou me niet zo druk maken om planaria, opzich hebben vissen er geen last van ook de jongen niet ze durven ze soms zelf opeten (de vissen de wormen).
Gewoon minder voeren en ze gaan vanzelf wel in aantal dalen.
Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van chemische producten in het aquarium, en zeker niet bij jongen en dwergcichliden..
 
Heb je al die vissen in de 30L of heb je nog een andere bak?
En ik zou me niet zo druk maken om planaria, opzich hebben vissen er geen last van ook de jongen niet ze durven ze soms zelf opeten (de vissen de wormen).
Gewoon minder voeren en ze gaan vanzelf wel in aantal dalen.
Ik ben namelijk niet zo'n voorstander van chemische producten in het aquarium, en zeker niet bij jongen en dwergcichliden..

Het gaat hier wel om een giga hoeveelheid en ze scheiden gif af dus wellicht dat de vissen daar wel degelijk last van hebben gehad.
ik zoog ze weleens weg met een zuurstofslangetje maar dat is in dit geval bijna niet te doen denk ik.
 
Het zijn er inderdaad wel heeel veel, normaal zie je ze de dagen ervoor toch opkomen?
 
Volgens mij is het geen planaria maar een foto van dichtbij zou wel handig zijn.
 
Nu lijkt alles inderdaad wel goed te gaan, de jonkies zijn nu trillende balletjes met een staart, wel grappig om te zien :) .

Maar volgens mij gebruiken de wormen veel zuurstof, kan dit ?
Als ik geen luchtpomp heb op staan, dan komen de antennebaarsjes naar adem happen, als er wel een in ligt, dan niet .
 
ik zal de fotos nu posten !!
 
15870433_10208276543697693_19103009_n.jpg
 
Lastig maar ik herken volgens mij wel puntkoppen bij veel van de wormen.
 
Sommige lijken wel van die kopjes te hebben zoals planaria maar twijfel.
 
En de lange ?
 
Ik durf het niet te zeggen,zou je echt een hele scherpe macro foto moeten maken.
Filmen is nog beter.

Vissen zitten nog in deze bak dan?
 

Terug
Bovenaan