Help, nitriet piek! Mijn vissen leven tot nu toe nog


Kiimberley

Member
Lid geworden
1 augustus 2023
Berichten
19
Leeftijd
26
Hai allemaal,

Ik heb dringend advies nodig..

1 week geleden heb ik een nieuw aquarium gekregen van m’n vriend namelijk een Juwel Rio 240. Hiervoor had ik een 125l van Juwel.

Wij dachten er slim aan te doen om het oude water uit het 125l aquarium te herbruiken, wat ervoor zorgde dat het nieuwe aquarium tot de helft gevuld was met ingedraaid water. Het overige gedeelte hebben wij aangevuld met kraanwater, wel behandeld met SafeStart.

Gister ontdekte ik echter dat de vissen allemaal aan het water oppervlakte zwommen, ook mijn vuurgarnalen lagen op de drijfplanten gedeeltelijk boven het water. Ik dacht als eerste aan een co2 probleem, mogelijk hadden wij iets te veel co2 toegevoegd. Gezien we het co2 systeem opnieuw hebben moeten installeren in het nieuwe aquarium. Direct getest, maar dat bleek niet hoger als 20mg te zijn.

Daarna direct een watertest gedaan, betreft nitriet sloeg die niet best uit, nitriet sloeg 10 uit, verder wel alles oké. Direct een waterwissel uitgevoerd van minimaal 50%, daarna begonnen de vissen weer te zwemmen in het midden ipv luchthappen.

Vanochtend merkte ik weer op dat ze aan het luchthappen waren (zelfde als gisteren, garnalen lagen ook weer op de drijfplantjes), direct weer een watertest gedaan maar dit keer sloeg nitriet 0.5 uit. Niet overdreven hoog, maar weer een waterwissel gedaan van 30%. Wel betwijfel ik me nu of het nu ook het nitriet is wat me vissen doen luchthappen?

Hoe kan ik het nu het beste aanpakken? Ik heb spijt dat ik mijn oude aquarium niet heb laten staan, probleem was alleen dat het nieuwe aquarium op de plek moest van het oude aquarium. Waardoor hij hoe dan ook leeg moest; anders was verplaatsen niet mogelijk. Maar achteraf gezien had ik daarna beter het water weer terug kunnen gooien in het oude aquarium, en het nieuwe aquarium rustig laten indraaien maar ja dat is achteraf..

Wat moet ik nu doen? Waterwissels blijven uitvoeren? Hoe vaak moet ik dit doen en hoeveel %? En denken jullie dat het nu misschien iets anders is waardoor mijn vissen luchthappen? Misschien ammoniak?

Ik heb gister gelijk Nitrit-Minus gehaald van Sera en het water daarmee behandeld. 1 dosering voor 240l. Op dat moment was de nitriet verdwenen door de waterwissel, maar op het flesje staat dat het een nitrietpiek ook voorkomt dus ik dacht toch maar gebruiken..

Alvast heel erg bedankt!!
 
Ik vermoed de nitriet en ik zou als je dit nog meet wederom verversen. Ik begrijp dat je ze in de andere bak hebt gedaan zonder dat daar de filter of bodem is ingedraaid?
In het water uit de oude bak zitten zo goed als geen bacterien.
En hoe zit het met de filter want heb je niet de oude filter gebruikt? Wat kan helpen is sponzen van de oude filter wat lichtjes uitknijpen in de nieuwe bak.
 
@jessicapilon bedankt voor de reactie! Ga ik doen, ik hou het goed in de gaten :)

Betreft het filter, ik heb een extern filter, nog van m’n oude aquarium. Het is het 250 EHEIM Experience filter, die is ook geschikt voor 240l (had destijds wat meer filter capaciteit gekozen, voor het geval ik een groter aquarium wou). Dus die is wel al ingedraaid.

Betreft de bodem, het grind uit het oude aquarium heb ik gebruikt maar ook 4 nieuwe 5kg zakken, omdat het veel te weinig was voor deze bak..
 
Het scheelt dat de oude is ingedraaid maar goed ik denk dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen om alles in balans te krijgen en op te ruimen.
Met de oude bodem heb je denk ik ook ongewenste stoffen in de nieuwe bak gekregen dus ik zou monitoren en verversen als je no2 meet.
 
Het scheelt dat de oude is ingedraaid maar goed ik denk dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen om alles in balans te krijgen en op te ruimen.
Met de oude bodem heb je denk ik ook ongewenste stoffen in de nieuwe bak gekregen dus ik zou monitoren en verversen als je no2 meet.
Dankjewel! Ga ik dat doen :)

Daar was ik ook al bang voor, dat de nieuwe bodem niet veel goeds heeft gedaan.. Had daar achteraf gezien misschien ook beter mee kunnen wachten, mjaa dat is nu helaas te laat.. Wel een leer voor de volgende keer!

Hoeveel % raad je aan om te verversen als ik weer nitriet meet?

En is dit filter nog goed voor de bak die ik nu heb? Ga sowieso wachten tot het ingedraaid is, maar ik lees verhalen dat je filter 5x je bak moet kunnen filteren in 1u. Dat lukte bij m’n oude aquarium, maar bij dit aquarium zal ik dan een 1200l p/u moet hebben. Filter die ik nu heb kan 700l p/u filteren 😬
 
Ik ververs 80% bij nitriet, net zolang tot het weg is en wegblijft.
Bedankt voor de reactie! Zorgt dat er dan niet voor dat het aquarium juist niet indraait omdat je telkens nieuw water blijft toevoegen? En hoe lang duurt het ongeveer voordat het dan weg is?
 
Je bak is 240 liter dus bruto is dat 3x en dan hou je ongeveer 1,5 netto over. Geen vetpot maar goed met een kleine belasting is dat goed mogelijk denk ik.


Mee eens.
Ik heb best wel wat vissen 😬 tussen de 15 - 20 platy’s, 3 mannen guppen, 10 corydoras panda’s, 5 dwerg algeneters, 3 steenkruipers, veel vuurgarnalen en een koppeltje dwerg gourami’s..
 
Indraaien gebeurt doordat de bacteriën in het filter zich vermenigvuldigen en settelen. In het water zit amper bacteriën. En zelfs als het dan iets langer duurt, nitriet is giftig voor vissen. Je laat je vissen toch niet in gif zwemmen?

Ik weet niet hoelang indraaien duurt, je blijft dagelijks meten en indien nodig verversen totdat de vissen continu in gezond water zwemmen.
Dat noemen ze een fish in cycle (dacht ik). Je draait je aquarium in met vissen erin. Het kan, maar het vergt wel veel extra aandacht. Anders sterven er vissen.
 
Indraaien gebeurt doordat de bacteriën in het filter zich vermenigvuldigen en settelen. In het water zit amper bacteriën. En zelfs als het dan iets langer duurt, nitriet is giftig voor vissen. Je laat je vissen toch niet in gif zwemmen?

Ik weet niet hoelang indraaien duurt, je blijft dagelijks meten en indien nodig verversen totdat de vissen continu in gezond water zwemmen.
Dat noemen ze een fish in cycle (dacht ik). Ke draait je aquarium in met vissen erin. Het kan gewoon, maar het vergt wel vee extra aandacht. Anders sterven er vissen.
Uiteraard laat ik mijn vissen niet in gif zwemmen, ik heb niet voor niets gister en vandaag waterwissels uitgevoerd en vraag ook niet voor niets advies.. Ik vroeg me alleen af hoe lang zoiets duurt :)

Bedankt voor het uitleggen, ik blijf doorgaan met meten en waterwissels. Ik zal er alles aan doen dat geen van mijn vissen hierdoor omkomen 🙏🏼
 
Ik heb een vrij vergelijkbare situatie gehad, nieuw aquarium met nieuw filter maar met ingedraaide media erin. Meteen witte waas in het aquarium en helaas ook binnen 1 dag wat sterfte gehad. Bij mij duurde het uiteindelijk 4 dagen voordat waardes weer hersteld waren, dus met een beetje geluk zit je niet zo heel lang in de ellende, tot die tijd idd water verversen, desnoods 2 keer per dag. Je water mis je niet echt tijdens het opstarten, het gaat voornamelijk om de balans in je filter. Hopelijk ben je snel door de piek heen!
 
Ik heb een vrij vergelijkbare situatie gehad, nieuw aquarium met nieuw filter maar met ingedraaide media erin. Meteen witte waas in het aquarium en helaas ook binnen 1 dag wat sterfte gehad. Bij mij duurde het uiteindelijk 4 dagen voordat waardes weer hersteld waren, dus met een beetje geluk zit je niet zo heel lang in de ellende, tot die tijd idd water verversen, desnoods 2 keer per dag. Hopelijk ben je snel door de piek heen!
Bedankt voor de reactie! Die witte waas herken ik, die was er bij mij gister ook toen de nitriet 10mg meten.. Zonde van je vissen die het niet overleefd hebben.. Bij mij leeft tot nu toe alles nog, even afkloppen..

Ik ga het aankijken en waterwissels blijven uitvoeren, desnoods idd 2x per dag. Nogmaals bedankt :)
 
Ik zou trouwens toch overwegen om een filter aan te schaffen met meer capaciteit of 2 filters laten werken. Een buffer in capaciteit is altijd goed. Maar nu elke dag waterwissel inderdaad!
Ik heb net deze besteld: EHEIM buitenfilter 4+, 600 L filter. Kan p/u 1250l filteren.

  • Geschikt voor aquaria van 240 liter – 600 liter
  • Pomp vermogen (50 Hz) per uur van ca 1.250 l
  • Opvoerhoogte. (H max bij 50 Hz) 1,80 m
  • Stroomverbruik (50 Hz) naar 16 watt
  • Volume filter 6,50 l

Ik ga hem nog niet gebruiken als ik hem binnen heb hoor, eerst me bak stabiel. Maar dan heb ik hem alvast in huis.. :)
 
Ik heb net deze besteld: EHEIM buitenfilter 4+, 600 L filter. Kan p/u 1250l filteren.

  • Geschikt voor aquaria van 240 liter – 600 liter
  • Pomp vermogen (50 Hz) per uur van ca 1.250 l
  • Opvoerhoogte. (H max bij 50 Hz) 1,80 m
  • Stroomverbruik (50 Hz) naar 16 watt
  • Volume filter 6,50 l

Ik ga hem nog niet gebruiken als ik hem binnen heb hoor, eerst me bak stabiel. Maar dan heb ik hem alvast in huis.. :)
En als je hem gaat gebruiken, dan kun je hem eerst een tijdje (minimaal 4 weken) naast je oude laten draaien. Dus oud en nieuw filter tegelijk laten draaien. Dan kan het nieuwe filter indraaien, na die minimaal 4 weken kun je de oude afkoppelen. Of filtermedia overzetten, is natuurlijk ook een optie.
 
Of allebei gebruiken, dan heb je een backup.
En je kunt 'm nu meteen al mee laten draaien: Doet ie niets, dan haalt ie toch iig mechanisch vuil uit de bak, en doet ie al wel wat op bacterieel gebied is dat mooi meegenomen. Hoe eerder de filtering van je bak op orde is, hoe beter.
(Overigens geen koolstoffilter gebruiken, geen toevoegingen)
 
Het nieuwe filter is binnen, draait nu samen met het oude filter; over 4 weken zal ik het oude filter ontkoppelen, op aanraden van @anketh31 & @Lysia. Bedankt allemaal voor de reacties, nitriekpiek lijkt nu weg te zijn en alle vissen + garnalen hebben het overleefd 🙏🏼😊
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 37
Het nieuwe filter is binnen, draait nu samen met het oude filter; over 4 weken zal ik het oude filter ontkoppelen, op aanraden van @anketh31 & @Lysia. Bedankt allemaal voor de reacties, nitriekpiek lijkt nu weg te zijn en alle vissen + garnalen hebben het overleefd 🙏🏼😊

Fijn! :) Wat ga je met je 'oude' filter doen dan?
 
Fijn! :) Wat ga je met je 'oude' filter doen dan?
Waarschijnlijk verkopen (mits we er een goede prijs voor krijgen, is pas 3-4 maanden oud) anders houden we hem gewoon of geven we hem misschien aan m’n broer 😊
 

Terug
Bovenaan