mijn sluierstaart is ziek!


D

Doppertje

Guest
hallo,
mijn sluierstaart van 4 jaar oud is sinds enige tijd niet meer zo fit. hij is wat lusteloos, zwemt en eet wel maar ligt ook vaak een beetje boven de bodem te hangen. nu zag ik vandaag dat er op zijn staart wittige vlekjes zitten ( geen witte stip) en erger nog op zn buik zijn sommige schubben een beetje rood alsof er bloeduitstortingen zitten. wat is er aan de hand?
 
20190118_142833.jpg
20190118_142838.jpg
20190118_142833.jpg
 
op de ene foto zie je het rode op zn buik en op de andere het wit op zn staart.
 
Zn schudden staan erg uit elkaar is het niet?
Lijkt op buikwaterzucht.
Hoe groot is de bak waar die in zit? En hoe vaak ververs je het water en hoeveel ververs je dan?
 
ik heb een rio 240 en verschoon wekelijks de helft. het is geen waterzucht hij is namelijk niks groter en zijn schubben zijn onveranderd
 
Ik durf het niet te zeggen maar er zijn vast wel sluierkenners die je van beter advies kunnen dienen.
 
ik hoop het. Ik wil zo snel mogelijk actie kunnen ondernemen. ben erg aan ze gehecht
 
ik heb esha 2000 gebruikt maar zie geen verschil. Ook de waterwaarden getest met druppeltests en alles is prima. behalve dus mijn vis. iemand tips?
 
Esha 2000 is eigenlijk niet zo goed voor de gezondheid van de vis.. Je kan beter een specifiek medicijn gebruiken . Is de aandoening nu erger dan eerst? Ik dacht eerst ook aan buikwaterzucht vaak is dit veel voorkomend door het fokken.. Witte stip kan ook vanwege de witte stipjes en daardoor kan hij jeuk krijgen waardoor hij wonden heeft.. En dan is hij makkelijker ziek te krijgen zegmaar..
Heeft de vis jeuk? Zie je nog andere symptomen ?
Met welke dieren zit hij in de bak?
 
Laatst bewerkt:
ze zitten met zn tweeen in de bak. de esha 2000 heeft het in ieder geval niet erger gemaakt gelukkig.
Die rode vlek op zn buik was na een dag vanzelf weer weg (nog voordat ik gestart was met esha 2000). dus behalve dat wittige op zn straat (misschien is dat gewoon zn tekening?hoewel hij dat pas sinds kort heeft) is in een hoekje hangen het enige symptoom)
 
ze ziet er trouwens echt niet uit als een dennenappel, en dr maatje, een zwarte sluier met dopogen begint ook steeds vaker in een hoekje te hangen. Het water is ook wel aan de koude kant, namelijk 19 graden. Heb wel een verwarmings element in de kast liggen maar een snelle opwarming zullen ze vast niet waarderen:S
 
Ik ben bang voor een zwemblaas infectie.. 19 Graden is normaal zou het niet hoger maken gewoon op constante temperatuur houden dat is het beste.Gelukkig is die rode vlek weg dat is al een verbetering. Als er op zijn staart geen wonden te vinden is dan zou ik het eigenlijk ook niet zo snel weten.

Buikwaterzucht
Ernstige ziekte die heel lastig te behandelen is. De vis eet niet meer en kan niet meer horizontaal zwemmen. Vaak zwelt de buik op en is er sprake van schubbenruigheid. Zet de vis meteen apart, want de ziekte is zeer besmettelijk. Behandeling met Fungicell kan helpen, verhoog daarnaast de temperatuur en het zuurstofgehalte van het water. Deze ziekte is zeer pijnlijk, probeer de vis daarom op humane manier uit zijn lijden te verlossen als behandeling niet helpt. Verbeter de wateromstandigheden. Is volgensmij niet echt mogelijk als ik het goed heb..

Zwemblaasinfectie
De vis kan niet meer recht zwemmen en zondert zich af. Deze ziekte is erg besmettelijk.
Dit is te verhelpen..
https://www.visaquarium.nl/weetje/zwemblaas-probleem
 
ik heb met columbo testlab professioneel de waterwaardes getest. ik doe het ook vaak met teststrips tussendoor. zal een foto plaatsen van de waarden
 
hij is vandaag weer wat actiever. Heb 80 % waterwissel gedaan. miscchien heeft het geholpen? hij kan nog gewoon recht zwemmen maar als hij hangt dan vaak met zn neus naar beneden.
 
Zou toch denken aan de zwemblaas zoals al eerder is opgemerkt in dit topic maar goed ik ben geen expert.
 
Ik zou bij dit gedrag de vis apart zetten met niet te veel water , zodat hij niet teveel moeit hoeft te doen om te zwemmen.
Het lijkt op teveel lucht in zijn lichaam en die moet er uit.
Dit n.a.v. het filmpje waarin de vis aan het worstelen is op de bodem.
 
als het de zwemblaas is wat is dan de oorzaak? ze krijgen alleen voer op de bodem. ik zie ze ook nooit bovenin of naar lucht happen of zo
 
Zwemblaas, maar kan het ook lucht in de darmen zijn? Wel vaker gelezen dat dat ook een oorzaak kan zijn?
 
Ik zou ook zeggen dat het een zwemblaas probleem is. Zoals al vermeld is het appart zetten in een bak met een lager waterpeil een mogelijkheid.
Sluierstaarten hebben onnatuurlijke vormen die ontstaan zijn door selectief fokken. Door hun compacte vorm zijn ze gevoeliger om problemen op te lopen met organen zoals de zwemblaas.
https://www.about-goldfish.com/swim-bladder-disorder.html
 
wat schiet hij ermee op in een aparte bak?
OK, ik weet het niet exact, maar volgende informatie is wat ik ooit gelezen meen te hebben.

Omdat je dan de waterstand zo laag kunt maken dat hij net nog wat water boven zich heeft. Zo blijft hij makkelijker recht en kan hij uitrusten. Elke dag doe je dan wat water erbij (wel verversen tussendoor want in weinig water is het snel vervuild). Als je er water bij doet goed kijken of hij zichzelf recht kan houden, anders haal je er weer wat water uit, dan ging je te snel. Dus elke dag, bv 1/4 meer water erbij als dat kan.

Dit kan een manier zijn om een zwemblaasprobleem te behandelen, maar er zouden er meer kunnen zijn waarvan ik niet op de hoogte ben. In elk geval heb je als het een zwemblaas probleem is geen medicatie nodig.

Ik meen ook, en die informatie moet op het forum terug te vinden zijn, dat bij een zwemblaasprobleem doperwten zonder schilletje, waar de kook overheen is geweest, worden gevoerd.

Zoek maar eens binnen het forum op bijdragen van @michelle1 en zwemblaas. Dan zul je goede informatie vinden. Zij schrijft overigens dat een bacteriële infectie wel de zwemblaas kan aantasten.
 
Ik heb de zoekopdracht die ik je aanraadde zelf eens gedaan en dan zul je zien dat mijn adviezen niet helemaal kloppen, maar in de richting gaan. Je zult heel veel informatie vinden over zwemblaas problemen met deze zoekopdracht.

Doen, aanrader!
 
bedankt voor de tip! ik zal het proberen maar ik ben bang dat de oorzaak niet het voeren is
 

Terug
Bovenaan