Help mijn discus


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
hoi allemaal

Vandaag heb ik 2 nieuwe discussen gekocht om het koppel dat ik heb langzaam uit te breiden aar een mooie school

Na vanmiddag ze gekocht te hebben

En daarna 2 uur drup aclimatie te doen heb ik de 2 nieuwe discussen losgelaten
Met succes ze zwemmen met zijn 4 lekker rond
62762EDD-88A9-4682-B8FE-38782BB5DAAA.jpeg



Nu een aantal uur later is het een ander verhaal
De Leopold discus schrok denk ik ergens van en vloog door de bak en daarna half onder het zand bleef deze liggen

Nu weer uurtje later ligt deze nog steeds schuin tegen het glas

DAEEF253-435E-43A2-A0CE-50E9A22CFE46.jpeg

45A9FA5A-B41D-4D52-B233-1F6239A686C4.jpeg


Is dit normaal?
Wat kan ik doen?
Moet ik wel wat doen?

Ik hoor graag van jullie

Gr Lennard
 
Lennard

Misschien heb je zelf het antwoord al gegeven,de vis kan inderdaad ergens van geschrokken zijn en is of was nog niet geheel gewend aan zijn of haar nieuwe omgeving,en ja als een discus schrikt dan kan deze echt zeer snel door de bak schieten.
Persoonlijk ben ik er een voorstander van om een discusbak in te richten met wat schuilplaatsen welke van bovenaf gezien wat schaduw creeren door middel van kienhout of beplanting.Jou Aquarium waar ik maar een klein gedeelte van zie is vrij open waardoor vooral de nieuwe vissen niet echt kunnen wegkruipen in een wat donkerdere omgeving,vooral nieuwe aangeschafte en jonge discusvissen zouden dit waarderen.


Als je zeg maar vooraf met de inrichting wat donkere zone's had gecreerd dan hadden naar alle waarschijnlijkheid en vooral de nieuwe vissen en misschien de huidige ook allen een donkere omgeving opgezocht omdat ze zich tijdens de opgedane stress en het verkeren in een nieuwe omgeving daar veilig voelen.

Wat je momenteel zou kunnen doen is gewoon niets,volgens mij zal de vis wel weer bijtrekken maar dit kan nog wel enkele dagen duren,wat ik je wel kan meegeven is om je Aquarium voorzichtig te benaderen dus niet ineens snel naar de bak lopen maar rustig aan want dit schrikgedrag blijft nog wel even hangen en de andere vissen kunnen van een enkele vis die schrikt dit ook weer doorgeven waardoor ze dus allen weer van streek raken.

Mocht je er aan denken om de bak misschien zoals door mij aanbevolen willen aanpassen ( enkele donkere zone's) doe dit dan pas wanneer de rust terug is.

Mijn idee van schuilplaatsen in de discusbak is in het verleden nog wel eens bekritiseerd ( niet op dit forum) en de reden (kritiek) lag in het feit hoe te handelen wanneer nieuwe discusvissen in een "kaal"aquarium worden geplaatst,tja.

Succes,en geef de eerste dagen niet al te veel voer,laat ze eerst maar eens honger krijgen.
 
Is dit normaal?

De vis is geschrokken. De oorzaak kan op diverse fronten liggen. Voor een geschrokken vis is dit op zich wel normaal. Een discus kan zo hard schrikken dat deze zich dood zwemt.

Wat kan ik doen?

Rust geven, dus verlichting beetje dempen en verder niet te veel aanwezig zijn rond de bak.

Moet ik wel wat doen?

Hooguit morgen een forse waterwissel, maar verder is er denk ik niets nodig.


Even wel een vraag:
Je bent begonnen met 2 discusvissen. Dit is verre van ideaal en kan er toe leiden dat ze het niet echt gaan doen. Is dit met een specifieke reden?
Je hebt 2 vissen toegevoegd, van dezelfde kweker of afkomst, dit ivm mogelijke kruisbesmetting met alle gevolgen van dien.
4 discusvissen zijn nog steeds geen groep. Ze zullen elkaar eerder gaan domineren waardoor je zwakte, ziekte en gedoe krijgt. Het zou veel positiever zijn om in 1 x 10 vissen te plaatsen. Deze zullen zich als groep beter op het gemak voelen, gaan elkaar stimuleren om te eten en er vind veel minder tot geen gedoe plaats met de rangorde bepaling, op basis van de groepsdynamiek.

Oftewel, waarom doe je het zoals je nu doet?

Los van alles, heel veel succes met de start en opbouw!
 
Okey fijn om te horen ik maakte mij al zorgen


Ik heb woensdag een waterverversing van 40% gedaan en veel planten toegevoegd. Dus weet niet of het verstandig is om morgen weer te doen

De reden van het met en met kopen is het prijskaartje en omdat het de eerste keer is dat ik discus heb en wilde kijken Joe het me afgaat

De vissen komen allemaal van de zelfde aquarium speciaalzaak (aquaworld te Geleen)


Even totaal plaatje aquarium:

B891ACD9-261A-44B1-9D9C-1746D8124322.jpeg
8741DB27-0CDC-4AFC-BE47-2DBCB93D11AA.jpeg


En heb ook 1 donkerder gedeelte :

0BBE7936-1FA8-4A26-9261-F9356AB1B353.jpeg


Voor de uiteindelijke groep grote dacht ik aan 8 stuks
Is dit een goede groep grote en past dat volgens jullie in deze bak (1,5m X 60cm X 60cm) (540L)
 
Dus weet niet of het verstandig is om morgen weer te doen

Voor je vis is het verstandig. Voor de planten maakt het eigenlijk niet uit, althans dat vind ik. Deze kunnen hooguit dood gaan, maar ach.........

wilde kijken Joe het me afgaat

Ja, maar juist op deze manier is de kans groot dat het je juist niet zo goed af gaat, dus daar zou ik eens even over lezen en nadenken als ik jou was

Ondanks het donkere gedeelte kunnen de vissen niet echt weg kruipen, lijkt op de foto. Dus misschien kan je hier nog wat aan doen.

Ik zou adviseren om voor minimaal 10 vissen te gaan, en dat moet zonder problemen kunnen. Je zou hier ook 14 of 16 vissen in kunnen houden, met het juiste waterververs schema, maar is mede afhankelijk wat je nog meer in de bak gaat doen.
 
Okey dan moet ik er nog 6 bijhalen
Daar ga ik komende week/ maand uitzoeken bij de zelfde aquarium zaak

Over het toevoegen van discus heb ik nog een vraag maakt grote verschil uit? Ik had namelijk nig 1 gezien die ik erg mooi vindt maar die is al bijna volwassen grote en is dan bijna 2x zo groot als die wat ik nu heb. Bij de aquarium zaak werd verteld dat dit problemen kon opleveren en dat ik het beter niet kon doen en meer bij zelfde maat zou blijven



Ook zal ik morgen nog een waterverversing doen


Qua waterverversing schema wat raad jij daar voor aan sschot

Ik doe nu 2 x per week 40%

Het vis bestand is volgende
4discus
19 kardinaal tetra’s
3koppels apisto ramerezi
10 corydoras sterbai
7 otto’s
2x l260
 
maakt grote verschil uit?

Absoluut niet. Je kan prima kleinere vissen met grotere combineren, maar LET OP: jonge vissen (afhankelijk van de maat) moeten 6 tot 8 keer per dag gevoerd worden. Volwassen vissen kunnen met 2 keer per dag toe.
Dus zolang je jonge/kleine vissen hebt -> vaak voeren -> veel verversen

M.b.t. je waterverversing zou ik proberen hier 2 x 50% van te maken, dan halveer je de afvalstoffen in ieder geval! Let wel op dat je temperatuur niet te veel gaat schommelen. Je water zal verder redelijk stabiel zijn, juist door de grote wissels.

Je oto's houden niet van warmte. Ik weet niet hoe warm je de bak hebt, maar deze combi is niet echt indeaal, voorzichtig gezegd.

Of op dit moment je rammi's handig zijn weet ik niet. Houden van zacht zuur water, maar met je verversbeleid kan je ze dat niet geven. Dus ik gok voorzichtig dat deze geen lang leven beschoren zullen zijn.

Als je echt jonge vissen hebt (5cm) temp tegen de dertig graden. Bij het voeren met hart -> temperatuur boven de 30 graden.

Bij vragen, stel ze gerust! Zorg dat je veel leest, kennis op doet en blijf heel scherp observeren. Als er iets in het gedrag gebeurd, kan je dit vaak waarnemen, ruim voordat je verder iets gaat zien aan de vissen!
 
Sschot erg bedankt voor de reactie

Omdat ik niet vaker wil voeren heb ik al gekeken om niet te klein te kopen

Ik denk dat deze wat ik nu heb tussen de 10 en de 16 cm zijn
Die wat ik nu nig gezien had was bijna dubbel zo groot. Maar dan ga ik er toch nog eens naar kijken en misschien kopen

Het waterverversing gaat dan zeker naar 2x 50%. Daarnaast heb ik het geluk dat ik bij een kraan in de buurt zit en dus met warm/koud water de goede temperatuur kan maken en zo kan bijvullen met een dragon/fill systeem. bedankt voor de uitleg!


In een ander topic werd verteld dat de ramerezi makkelijk er bij kon en zelfs door een paar man gedaan werdt
Ik zie wel hoe het loopt


De otto’s Zijn een restant van mijn oude bak die ik door problemen weg heb moeten doen

De themperatuur staat nu op 28 grade op de verwarming en deze hangt bij de opzuig kant van de filter

Bij de uitblaas kant van filter heb ik een thermometer en die geeft 29 grade aan
 
Eigenlijk is het heel simpel: meer vissen betekend minder balans in het ecosysteem van je aquarium en dus veel meer onderhoud om alle overbodige (afval)stoffen af te voeren die niet kunnen worden afgebroken door de disbalans.
Er zijn allerlei factoren en parameters van het ecosysteem die je zou kunnen beïnvloeden om de hoeveelheid afvalstoffen te verminderen. De een heeft hier meer invloed op dan de ander. De grootste impact heeft waarschijnlijk het vergroten van je natuurlijke 'afvalverwerk crew'. Creëer meer oppervlaktes en verstop plaatsen waar kolonies bacteriën zich kunnen vestigen. Extra verstop plaatsen zal ook de vissen ten goede komen die hierdoor de mogelijkheid krijgen zich terug te trekken in hun eigen deel van het aquarium. Minder stress is ook minder afval stoffen.
Ook de temperatuur kan van invloed zijn, er is onderzoek dat bevestigd dat vissen op een hogere temperatuur ook sneller groeien (constant houden van hoge of lage temperaturen over een langere periode verkort overigens ook de levensduur). Het sneller groeien heeft uiteraard ook tot gevolg dat de vis meer afvalstoffen produceert. Daarnaast heeft een te hoge temperatuur een negatieve invloed op de hoeveelheid zuurstof in het water.

De temperaturen van wilde discussen liggen tussen de 25 en 32 graden. Dit zijn uiteraard momentopnames want in de natuur verschillen temperaturen afhankelijk van jaargetij, moessons etc. Er zijn een hoop fanatieke discushouders die een zo groot mogelijke discus willen hebben en daarom de temperaturen aan de hoge kant houden (in feite zielig voor de discus, een mens kan ook overleven in een klimaat met een constante temperatuur van 34 graden, maar prettig is anders...). Er zijn verhalen bekend van eigenaren die hun discus houden op een temperatuur van zelfs 24 graden. Let wel, een te lage temperatuur verhoogd het risico op ziekten.
Kortom ik zou een temperatuur adviseren van 27 graden. Prima voor je discus, beter nog voor de andere vissen die er bij zitten en veel beter voor het ecosysteem in je aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Ik hen nu inderdaad meerder onderzoeken gelezen en de discussen zitten in de natuur in een wisselende temperatuur van 25 tot 32 grade
Daarnaast zitten ze ook op een wisselende ph waarde van 5,5 tot 6,5

Deze 2 moeten in balance zijn met als hoofdreden de bacterie groei in het aquarium

Dus bij een lage ph waarde kunnen bacteriën niet groeien en bij een te hoge ph waarde groeien er teveel bacteriën

Dit geld het zelfde voor de temperatuur
Bij een lage temperatuur is een lage bacterie groei en bij een hoge temperatuur is een hoge bacterie groei.

Hieruit concludeer ik het volgende

Hoge temperatuur snellere groei (ook nodig voor beefhart voeren)
En dan hebben we een lage ph waarde nodig om de bacterie groei in de perken te houden.

Dit kan dan ook omgekeerd een lagere temperatuur met een hogere ph waarde waardoor dezelfde bacterie niveau berijkt kan worden en deze niet schadelijk is voor het beperkte immumsysteem van de discus vissen
 
De bacteriën waar ik naar verwees zijn geen schadelijke bacteriën. Het betreft essentiële bacteriën voor de stikstofcyclus:
n8wXDxK.png

Hier wil je er dus zoveel mogelijk van hebben. Des te meer van deze bacteriën (wel geleidelijk en in balans), des te minder belasting voor je vissen en des te meer voeding voor je planten.
 
De bacteriën waar ik naar verwees zijn geen schadelijke bacteriën. Het betreft essentiële bacteriën voor de stikstofcyclus:
Bekijk bijlage 251872
Hier wil je er dus zoveel mogelijk van hebben. Des te meer van deze bacteriën (wel geleidelijk en in balans), des te minder belasting voor je vissen en des te meer voeding voor je planten.

Dat snap ik alleen dus bij hogere temperaturen en ph waardes groeien de goede en de slechte bacteriën meer
En is in het geval bij houden discussen het risico met de slechte bacteriën groter

En omdat voor snellere groei en het voeren van beefhart (het verteringstelsel sneller moet werken) worden ze op hoge temperatuur en dan lage ph waarde gehouden Voor de slechte bacteriën te beperken

Maar als je dat niet voert en de versnelde groei niet nodig is

Kan dus naar mijn mening ook een lagere temperatuur en hogere ph waarde gehandhaaft worden
 
Even totaal off topic, waarvoor mijn excuses... ;)

Maar vergeet je niet een soortje in deze lijst?

Het vis bestand is volgende
4discus
19 kardinaal tetra’s
3koppels apisto ramerezi
10 corydoras sterbai
7 otto’s
2x l260

Heb je geen chocoladegourami(s) in de bak ook? Of zie ik het verkeerd?
 
Ik volg je, het proberen waard. Een pH rond de 6 - 6,5 is echter wel nodig voor deze vissen, en dus zacht. Maar door niet lager te gaan kun je de groei wellicht iets afremmen. Maar ik zou dit dus juist aanmoedigen. Vissen zijn enkel kwetsbaar voor schadelijke bacteriën wanneer ze zwak of gestrest zijn. Met voldoende schuilmogelijkheden en goede parameters in het water voorkom je dit juist, de goede bacteriën dragen hier ook aan bij.
 
Even totaal off topic, waarvoor mijn excuses... ;)

Maar vergeet je niet een soortje in deze lijst?



Heb je geen chocoladegourami(s) in de bak ook? Of zie ik het verkeerd?

Ja daar zit er inderdaad 1 van in en op moment ook 3 waaierhand garnalen is een restant van mijn oude bak die moeten nog weg
 
Ja daar zit er inderdaad 1 van in en op moment ook 3 waaierhand garnalen is een restant van mijn oude bak die moeten nog weg

Ahzo, ik vroeg het me af omdat ik hem zag zwemmen op één van de foto's.
Succes met de discus(sen) alleszins, hopelijk zwemmen ze allemaal snel rustig door de bak.
 
Ahzo, ik vroeg het me af omdat ik hem zag zwemmen op één van de foto's.
Succes met de discus(sen) alleszins, hopelijk zwemmen ze allemaal snel rustig door de bak.

Dat gaat goed komen
Veel hulp en informatie van iedereen hier
En ben mijzelf ook steeds meer aan het verdiepen en wordt allemaal steeds interessanter
 
Deze nakweek vissen hebben absoluut geen PH van onder de 6,5 nodig... Dit is m.i. tevens de pest aan de huidige discusvis.. te veel nakweek, we willen alle kleuren kunnen leveren maar dat de gezondheid erop achteruit gaat ja jammer dan.

PH onder de 6,5 is met het nodige ververs beleid ook niet te doen.
 
ik denk persoonlijk dat als je nakweek van een goede kweker hebt dat deze sterker zijn en zeker meer ph aan kunnen

alleen omdat ze sterker en meer ph aankunnen wil niet zeggen dat hun immuun systeem extreem veel sterker is
en bij hogere ph wat ze dan aan kunnen en de daarbij door iedereen aangeraden hoge temperatuur (30 grade) er zoveel meer bacteriën zijn (goede en slechte) waardoor het immuun systeem steeds aangevallen word en daardoor de discus sneller ziek wordt. en hierdoor de kweek versie nu van slechtere kwaliteit lijkt.


ik denk zelf daarom steeds meer dat ph (5,5 tot 7,5) en temperatuur (26 tot 30) blijft je altijd goed zit.
Je moet echter na de bacterie aantallen kijken, dit is natuurlijk heel moeilijk en volgens mij ook niet echt thuis te meten. en om er dan thuis toch iets van te kunnen begrijpen kijken we naar de ph en de temperatuur (en natuurlijk ook alle andere waterwaardes).

daarom denk ik hoe hoger de temperatuur hoe lager de ph (snelle groei/stofwisseling)
hoe hoger de ph hoe lager de temperatuur nodig is (langzamere groei)

maar goed dit is wat ik op korte termijn gevonden heb en ben sowieso geen expert in het houden van discussen
het onderzoeken naar wat er nu speelt en het beste is vind ik wel leuk en ga ik ook mee verder

iemand nog tips voor literatuur altijd welkom
 
ik wilde trouwens laten weten
ik heb vandaag het licht uitgelaten en tot nu toe nog niks gevoerd.
ze zwemmen nu gezellig met zijn 4 door het aquarium en blijven ook echt op de voorgrond
erg leuk om ze zo te zien tijdens het studeren

bedankt voor de tips en ga kijken tot ik hier op korte termijn een schooltje van kan maken
 
Dus meer oppervlakte planten. Of bijv Hydrocleys Nymphoides.

Het licht misschien iets meer gedimt houden. En ook infaden als het kan.

Daar blijven de vissen rustiger van.

Ook moeten ze nog aan jou aanwezigheid wennen. Maar vanuit het ‘veilige’ donkere aquarium kunnen ze jou volgen.
En raken ze vertrouwd met de omgeving.

Veel succes ermee.
 
Dus meer oppervlakte planten. Of bijv Hydrocleys Nymphoides.

Het licht misschien iets meer gedimt houden. En ook infaden als het kan.

Daar blijven de vissen rustiger van.

Ook moeten ze nog aan jou aanwezigheid wennen. Maar vanuit het ‘veilige’ donkere aquarium kunnen ze jou volgen.
En raken ze vertrouwd met de omgeving.

Veel succes ermee.


okey dan laat ik hem nog even dagje donker

ja met de computer kan ik de lampen langzaam laten opkomen en ook de sterkte regelen

ik heb net omdat ik dit al dacht een aantal drijfplanten gehaald
de : cerqatopteris pterioides
 

Terug
Bovenaan