Help! Mijn bio-Co2 vertikt het te werken!


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,215
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik ben nu al ongeveer 4 weken bezig om een bio-Co2 'installatie' op mijn aquaria te installeren, maar het wil maar niet werken :(
De Juwel Rio 350 waar ik mee begonnen ben:
2 1,5 l petflessen met mengsel: 750 ml water, 50gr opgelost suiker, 2 gr gist en 150 gestorte suiker (ik had eerst de verhoudingen van @Drup maar dan zag ik amper belletjes. Ik heb de petflessen in een jerrycan met water staan met daarin een aquariumheater op 22C. (Vandaag omhoog gedaan naar 24 C, maar ik zou m graag weer lager zetten, maar begin een beetje wanhopig te worden...)
Vanuit die 2 flessen gaan de luchtpompslangetjes (doorsnede 4mm) via een luchtventiel naar Y-verbinding en dan de wasfles in. Deze slang tot op de bodem. Bijna tegen het deksel luchtpompslang van ongeveer 2m naar het aquarium, daarin bijna tegen het eind luchtventiel. Ik zie belletjes in de wasfles, ongeveer 20/ minuut, maar de belletjes komen niet in het aquarium. Als ik blaas in het slangetje van petfles kost dat veel kracht, maar dan wel bubbels en geen ontsnappende lucht onderweg. (Overigens getest mét en zonder het luchtventiel, kost beide keren evenveel kracht).

Ik vermoed dus dat de weerstand in de slang naar het aquarium te hoog is/ de Co2druk niet hoog genoeg komt.
Wat kan ik daaraan doen? En als het antwoord daarop is: slangetjes met grotere doorsnede van de wasfles naar aquarium: hoeveel groter moet die doorsnede
dan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

de oorzaak bleek in het luchtventieltje te zitten, dat kennelijk niet goed werkte.
Op dit moment werkt de handel....
 

Terug
Bovenaan