Help mij te identificeren wat voor alg/mos ik heb!


N

Nicknick8140

Guest
Zoals de titel zegt ben ik erg benieuwd wat voor alg/mos ik nu precies op mijn stenen en filter heb.

Ik vind het zelf erg mooi maar ik weet dus echt niet wat het is.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!!

IMG_0285.jpeg


IMG_0286.jpeg


IMG_0289.jpeg
 
Dat is idd een mooie alg, om jaloers op te worden.

Iets soortgelijks heb ik maar één keer gehad tijdens de opstart van een bak, daarna nooit meer gezien.
 
Het mos is wat ik kan zien Christmas mos, Vesicularia montagnei.
Niet op de stenen en filter maar daar links :D
 
Jeetje, wat een mooie en volle plukken. Lijkt me een soort baardalg. Hoe lang laat je dit al groeien?

Die drijfplantjes van je: worden die niet groter? Of verwijder je ze dan? Het lijkt mij toch amazone kikkerbeet of is het toch lemnoideae?
 
Thanks voor jullie reactie!

Jeetje, wat een mooie en volle plukken. Lijkt me een soort baardalg. Hoe lang laat je dit al groeien?

Die drijfplantjes van je: worden die niet groter? Of verwijder je ze dan? Het lijkt mij toch amazone kikkerbeet of is het toch lemnoideae?

Die alg groeit op de steen sinds juni 2018 ongeveer! Daarvoor zat de alg alleen op het stuk hout onder de mos.
Het kan dus ook haast geen mosbol zijn want dat groeit maar heel langzaam.

IMG_5503.jpeg


De drijfplantjes zijn lemnoideae, wat ik af en toe verwijder als de bakt niet meer stroomt bovenin.
 
Ik zou zelf ook wat gewone planten/snelgroeiers erin nemen en voldoende voeding is belangrijk om algen te voorkomen. Weet je de waterwaarden?
 
Ik krijg niet de indruk dat TS moeite heeft met deze alg, zou ik ook niet hebben.

Bestrijden is niet aan de orde denk ik?
 
Hieruit blijkt eens te meer het vakmanschap van @jessicapilon! Hij heeft volgens mij gelijk!
Hieronder lees je er iets over. Ik las ook dat posthoornslakjes (Planorbis) je kunnen helpen. Op zich kunnen die trouwens ook wel weer leiden tot een plaag. Ameca splendens, deze visjes schijnen het ook te lusten:

https://www.azaqua.nl/content/Fluweelalg


Haha, normaliter had ik het niet geweten maar een paar weken gelden was deze alg in een topic aan de orde en toen heb jij of Cornelius aangegeven dat het deze alg betreft dus ja deze ken ik nu ook;)
 
Bedankt voor de reacties! Ik wil het inderdaad niet verwijderen, vond het alleen wel interessant om te weten wat voor alg het is :)
 

Terug
Bovenaan