Help! Koivijver ontzettend groen!


J

JaspervanOo95

Guest
goedemiddag,

Zoals de titel al verklapt is mijn koivijver ontzettend groen. Vorige week heb ik alle sponzen vervangen omdat deze er al meedere jaren inzaten en ze niet meer goed filterde. Ook heb ik meteen waterplanten in een afgeschermd deel van de vijver gezet(anders worden ze opgegeten door de koi). Tot dus ver niks aan de hand.

Nu heb ik enkele dagen later nitrificerende bacteriën in de filter gegooid voor het opzetten van bacterie koloniën en sindsdien wordt de vijver iedere dag groener. Vandaag kan ik de vissen niet meer zien zwemmen.

Wie weet wat de oorzaak is en of dit kwaad kan? Het gaat om een vijver van 6000l met een filter waar 12000l per uur doorheen gaat. Er zitten in totaal zo'n 8 middelgrote koi's in met daarnaast nog een aantal goudvissen en windes. Sinds eergisteren heb ik de zuurstofpompen verder opengezet maar dit heeft nog geen baat gehad.

Alvast bedankt!
 
Je geeft aan "tot dusver geen probleem"
Maar je geeft het antwoord zelf al.

Ik ga ervan uit dat de vijver andere jaren wel helder was?

Je hebt de filter schoongemaakt.
Normaal vervang je eerst een deel van je filter totdat je bacteriën weer op peil zijn en dan de andere delen van de filter.

Je kan niet in een paar dagen of weken dezelfde balans creëren waar de filter jaren over heeft gedaan.

Vanaf wanneer heb je de filter aan gezet na de winterstop of draait deze altijd?

Je hebt met dit type visbestand snel een ophoping van stoffen die normaal werden afgebroken.

Je kan een grote zak watervlooien kopen. Deze planten zich net zolang voort totdat alle sweef algen weg zijn. En anders even een grote bos waterpest erbij zetten. Maar dan ook echt een grote bos!

Een flinke waterwissel wil ook helpen en verder de natuur op zijn beloop laten gaan.
 
lastige tijd nu , algen willen al wel maar planten vinden het nog wat frisjes om echt te gaan groeien, ik had het met draadalg .
 

Terug
Bovenaan