Help hockeysticks jagen!


J

jan zwolle

Guest
Ik kan wel wat advies gebruiken van mensen met ervaring:
In mijn bak van 80 x 40 x 40 heb ik een schooltje van 10 witvin tetra's gehuisvest. Daarnaast is er een schooltje van hockeysticks. Beide schooltjes heb ik aangeschaft omdat ik ervan uitging dat het rustige visjes betrof die verschillende lagen in het aquarium zouden gaan gebruiken. Maar die hockeysticks zijn helemaal niet zo rustig en zijn vooral in de middelste waterlaag te vinden, waar ze voortdurend achter de witvin tetra's aanzitten. Zo ontstaat er alleen maar onrust in het aquarium.
Wie heeft tips om het wat rustiger in het aquarium te maken?

N.b. Het vissenbestand is tussen nu en anderhalve maand geleden aangeschaft.
 
Gebeurt niet zo vaak, maar ik heb vroegah ;) meegemaakt bij een aquavriend dat zijn schooltje hockeysticks ook agressief was naar een schooltje kleiner blijvende vissen.
Misschien hier ook aan de hand. Want die witvin tetra's zijn ook wat kleiner dan de hockeysticks toch!?
 
Ja dat klopt.
Zoals gezegd heb ik de beide soorten nog niet zo lang maar nu zijn de hockeysticks al wel iets langer.
Volgens beschrijvingen worden de Hockeysticks ca 6 cm. en de witvin tetra''s 4 cm. De laatste zijn en blijven dus kleiner.
Hetg vreemde is dat de Hockeysticks zich absoluut niet gedragen als scholenvis.
 
Dat klopt ook wel, Hockeysticks gedragen zich UITSLUITEND als school, als ze zich ( lichtelijk) bedreigd voelen, bv door grotere vissen in hun nabijheid of als ze in een erg grote bak zitten, met alle verrassingen (voor vissen dan) van dien. Als ze zelf de "leader of the band" zijn, dan nemen ze allemaal een mini teritoriumpje in van maximaal 2-3 x hun eigen lengte in alle richtingen. Dat is gewoon hun natuurlijk gedrag en ze zullen alle andere vissen ( voedsel concurrenten!) proberen weg te jagen uit HUN territoriumpje.
 
Helemaal eens met BigSmoke.

Dit soort heeft ook nog eens behoorlijke tandjes.

Een schemer bak met veel hout, planten en drijfplanten vinden ze fijn.

Witfintetra's kunnen elkaar behoorlijk beschadigen als je veel mannen hebt. Als ze eenmaal volwassen zijn kunnen de ogen in het rond vliegen. (Ik heb het zelf mee gemaakt met 10 mannen en 3 vrouwen die ik in 2002/2003 had).
 
Dus de omschrijving van "vredelievend" gaat lang niet altijd op. Dat terwijl ik tot nu toe alleen maar beschrijvingen zag dat het vredelievende visjes zijn.
Maar Piranha's zie ik toch vaker in een school hangen dan de hockeysticks in mijn bak.
Jammer. Ik ga me nu maar eens beraden hoe ik dit ga oplossen.
 
Eigenlijk is de bak ook wat aan de kleine kant voor Hockeysticks. En zoals gezegd het is geen scholenvis (alleen bij dreiging en acuut gevaar en als jong dier) verder nemen ze als volwassen dier elk een territorium in.

Trouwens 99.9% van alle zgn scholenvissen zijn geen scholenvissen maar groepsvissen. Dat wil zeggen ze scharrelen in kleine groepjes van 3/4 dieren door de bak. Pas als het nodig is vormen ze een school.
 

Terug
Bovenaan