Help! Garnalen worden opgegeten!


R

Reitse1266

Guest
Ik ging zaterdag naar de Hornbach omdat het net dierendag was geweest. Ik vroeg aan een medewerker of ik garnalen bij mijn neon tetra’s en platy’s kon doen. Volgens hem ging dat perfect en kon dat en bla bla bla. Ik kom dus naar huis met 5 garnalen. De eerste paar dagen ging het goed maar nu ligt er een dode garnaal op de grond met zijn ingewanden er uit gegeten!! Wat moet ik nu doen? Ik ben net begonnen met mijn aquarium (54 liter) en heb er dus niet veel verstand van...


Alvast bedankt, Reitse
 
Het is niet ongewoon dat vissen een garnaaltje lusten, dus dat is niet gelijk een verassing ondanks dat een medewerker zegt dat het prima kan, wat voor garnalen waren het?
Heb je veel verstopplekken, even een foto misschien?
Hoe heb je de garnalen aan je water laten wennen?
 
Vervelling kan het ook zijn maar wellicht is deze dood gegaan en daarna aangevreten. Let erop dat wat in de bek van een vis past vaak las prooi wordt aangezien.
Daarbij is 5 te weinig en moet je ze met minimaal 10 houden.
 
Het zijn Armano garnalen. Ik zal vanmiddag een foto maken van de schuilplaatsen, ze hebben een kokoshol, een soort pijpje waar ze in kunnen, en ze kunnen schuilen tussen de planten. Ik geef ze tetra wafer mix voor garnalen en algeneters, dus het zou, lijkt mij prima moeten zijn. De garnalen zijn trouwens zo’n 6-8 cm, dus hoe zou een platy ze op moeten eten? Miss is dit een hele domme vraag hoor, maar hoe past zo’n grote garnaal in de bek van een Platy, laat staan een Neon Tetra?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, die worden wat groter inderdaad. Ik ging ervan uit dat het gewone kleinere garnalen waren want dat had je niet vermeld namelijk;).
Wellicht heb je gewoon pech en is er een dood gegaan.
 
Inderdaad wel leuk kweekverslag. Ben erg benieuwd wat er van komt. Hoe moet ik nu verder? Ik heb 4 garnalen van een soort waar je tien van moet hebben. Ik ben bang dat als ik er 6 bij haal dat mijn aquarium dan een beetje te vol wordt. Ik heb ook minder vertrouwen in de Hornbach nu... Ik weet niet zo goed wat ik nu moet..
 
Ik heb een 54 liter aquarium, met 5 neon tetra’s, 3 volwassen platy’s, een stuk of 10 baby platy’s en wat slakjes die met de planten zijn meegekomen.
 
Kan ik dan nog meer garnalen er in stoppen of niet?
 
De Tetra s moet je eigenlijk met 6-7 minimal houden. Dus wellicht kun je die groep ook iets uitbreiden. Ik denk dat er nog wel een paar garnalen bij kunnen maar ja je moet opletten dat je niet teveel Platy s gaat krijgen.Levendbarenden krijgen snel en veel jongen in de regel.
 
Even een updatetje, het bleek wel vervelling te zijn en alle vijf garnalen maken het goed.
 
Dat zal een hele opluchting zijn! Ja die vervellingen, ik moest in het begin ook goed kijken wat er lag.
 
Vervellingen gewoon laten liggen hoor want die eten ze zelf wel weer op. Dat zitten weer voedingsstoffen in voor ze.
 

Terug
Bovenaan