Help! Corydoras vrouwtje hapt lucht


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Ik betrapte een van mijn corydoras julii net op luchthappen. En niet op de typische cory manier, nee, ze hangt ca. 5 seconden per keer aan het oppervlakte waarbij ze haar kieuwen spoelt met lucht, en dat 1x per minuut. Verder zwerft ze rustig het aquarium door, rond plantjes etc., maar in een véél hogere waterlaag dan ik gewend ben. Meestal komen ze niet boven de 5cm van de bodem, deze zit ongeveer 10-20cm van het oppervlakte af. (50cm hoog)

Het lijkt erop dat ze zwanger is. Is dit gerelateerd?

De rest van het aquarium (totaal 8x corydoras julii, 26x tetra, +/- 25x vuurgarnaal) gedraagt zich 100% normaal.

Momenteel ben ik bezig met watertests. Info volgt.
 
Ik heb een cory die dat met regelmaat doet, tijdens stille avonduren hoor ik zelfs luchtbellen knappen, minuten lang gedurende enkele uren. 2 Van mijn cory’s Komen ook aan de waterspiegel foerageren.

Wat ik wil zeggen, het hoeft niet perse een alarmerend iets te zijn.
 
Ammonium 0
Nitriet 0
Nitraat 10-15
Fosfaat 0,15-0,25

Het lijkt niet in de waterwaarden te zitten. Ik doseer mijn plantenvoeding morgenochtend bij en dan blijf ik eraf.

@stefanC dacht dat het ermee te maken kon hebben dat ik vanmiddag met koud water ververst heb; met een beetje geluk dus morgenochtend cory eitjes.
 
Het probleem is nog steeds. Hier wat beeldmateriaal. Gedrag (eten, actief zwemmen etc.) is normaal. Alleen het buikje is erg groot, en ze hapt dus veel lucht.

20180609_165128.jpg

20180609_165129.jpg
20180609_164943.jpg
 
Het is normaal voor corydoras soorten om intestinaal naar lucht te happen, ze doen dit voor hun darmkanaal. Ik kan verder weinig vinden over de precieze werking.
Ik weet het toevallig omdat ik werk in een aquariumspeciaalzaak, maar het zou moeten blijven bij meerdere keren per dag en dus niet constant en voor lange tijd.

Het zou dus kunnen dat deze corydoras problemen heeft bij het verteren van zijn voedsel, wat wordt gevoerd en hoe vaak?
 
Drie tot vier keer per week gooi ik 2 of 3 tabletjes Hikari 'tropical sinking wafers' erin. Op een populatie van 8 corydoras valt dat denk ik wel mee qua hoeveelheid. Daarnaast voer ik sinds kort diepgevroren erwtjes die ik 10 minuten kook, omdat ik las dat dat goed is voor de stoelgang. Ook heb ik de corydoras wel eens mee zien snoepen van de gekookte spinazieblaadjes die ik erin gooi voor de garnalen.

Maar dit probleem was al aanwezig voordat ik begon met de erwtjes en spinazie.
 
Drie tot vier keer per week gooi ik 2 of 3 tabletjes Hikari 'tropical sinking wafers' erin. Op een populatie van 8 corydoras valt dat denk ik wel mee qua hoeveelheid. Daarnaast voer ik sinds kort diepgevroren erwtjes die ik 10 minuten kook, omdat ik las dat dat goed is voor de stoelgang. Ook heb ik de corydoras wel eens mee zien snoepen van de gekookte spinazieblaadjes die ik erin gooi voor de garnalen.

Maar dit probleem was al aanwezig voordat ik begon met de erwtjes en spinazie.

Ik vind het voeren van erwten, spinazie en dergelijke een beetje onnatuurlijk, ook al kan het ook goede invloed hebben.
Het voeren is verder prima, daar zal het niet aan liggen, het kan dat de corydoras een afwijking heeft die er altijd al was en nu symptomen laat zien.

Ik hoop dat het nog beter wordt, het ziet er in ieder geval niet besmettelijk uit.
 

Terug
Bovenaan