help: baby visjes blijven sterven in kweeknetje


I

isander

Guest
Goede avond,

Mijn Cyprichromis Leptosoma heeft oorspronkelijk 6 visjes uitgebroed in mijn 240l aquarium. Deze jonkies zouden niet veilig zijn en dus heb ik ze in een kweeknetje gedaan. Echter, langzaam sterven ze af.

Symptomen zijn steeds hetzelfde: ze raken een soort verlamd en na een dag sterven ze. Net alsof ze parasieten krijgen. Ze proberen zich overeind te houden door in een hoekje te liggen.

In het begin zaten zij in een aparte bak (die is nu verkocht) en daar deed het fenomeen zich ook voor.

Ik ben begonnen met 6 jonkies, nu heb ik 2 gezonde en 1 die ook weer aftakelt. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Mijn waterwaardes zijn allemaal goed.



Hier foto's ter impressie:

IMG_5376 2.JPG
IMG_5381.JPG
 
Volgens de info die ik lees over het jongbroed laten de ouders ze verder met rust en kijken er niet meer naar om nadat ze uit de bek losgelaten zijn. Maar jij hebt dus andere info?
 
Ik heb ook aaltjes en een filter waar ze inpassen. Ik heb een ziek visje in de bak losgelaten en die werd meteen opgegeten door moedervis. Misschien omdat het een zieke was. Toen ze net rondzwommen werden ze idd met rust gelaten.
 
Heb je het al eens geprobeerd, om niets te doen als moeders de jongen 'loslaat' ?
Dus gewoon hopen dat alles goed komt met de jongen.
 
Ze heeft de jongen in een andere bak gegeven. Toen heb ik de grote vissen eruit gehaald nadat ik op dag 2 een visje kwijt was.
Daarna ging mijn eerste visje dood door dit vreemde fenomeen en heb ik ze naar mijn grote bak geplaatst.

Hier kunnen ze mijn filter inzwemmen en wellicht eet moeder/vader ze nu wel op. Dus tja.
 
Zou ze komende keer eens in de grote bak laten zitten met de eieren. En je filter afschermen.
 
Dat ga ik doen. Maar waarom mijn visjes doodgaan lijkt mij ook niet zomaar
 
Had je in de tijdelijke bak water gedaan wat uit de grote bak kwam?
Zat er filtratie in?

Daarnaast zul je even na moeten kijken op Internet of de jongen echt niet meer terugkeren in de bek van de moeder als zij ze de eerste keer laat gaan. Want als dat wel zo zou zijn, zou je de jongen voedsel kunnen onthouden dat ze anders in de bek van de moeder vinden.

En wat de jongen eten als ze niet meer terugkomen in de bek van de moeder. Want dat voedsel zal dan wel aanwezig moeten zijn in jouw bak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien ivm geen voedsel? Als ik zie hoe de maanvis jongen het doen bij ons en hoeveel die eten....

Daar hebben we 3 speciale artemia kweeksetjes voor gehaald.
 
Hm dat kan het niet zijn denk ik, ik voer 1 soms 2x per dag en maak het fijn. Diepfries voer. Ze laten zelfs een deel liggen.

Ik heb een soort zwart doekje op de bodem gelegd waar ze op kunnen liggen, misschien haalt een garnaal iets uit door het gaas heen? Geen idee. Ze lijken wel boven dat doekje te blijven...
 
Das wel een zeer raar fenomeen waar jij mee te kampen hebt.
Je kan het volgende keer inderdaad eens proberen met zo'n plastiek bakje in de hoop dat het probleem dan opgelost is.
 
Moeilijk te beoordelen. Maar zit er wel circulatie in het water in het netje? Van o.a. Superfish heb je ook plastic kweekbakjes die je kan aansluiten op een luchtpomp zodat het water voortdurend in beweging is en voorzien wordt van zuurstof.


En wat voor voer geef je ze?
 
Dat wou ik ook al aangeven van een luchtsteentje te plaatsen vlak onder het bakje of toch in de dichte nabijheid van dat bakje maar dacht dat dat wel een stom idee zou zijn.
 
Ik geef diepvriesvoor (mix van artemia etc.) en maal deze klein. Ik zie het ze ook gewoon eten. Ze hangen schuin in het verloop van de filter en er is zeker voldoende circulatie.

De twee die ik nu over heb lijken het goed te doen... Nog wel.
 
En ik heb er nu nog maar 1 over... Plastic 'breeder box' gehaald. Zit helaas geen doorstroom in, maar laatste hoop voor het laatst overgebleven visje.
 
Mijn laatste visje lijkt het wel te doen! Ik heb het netje geüpdate met een kous, het standaard netje zat vol alg. En ik ben van voer overgestapt naar mini vlokken voor kleine visjes. Dat lijkt mijn laatste visje veel fanatieker te eten dan het exotische diepvriesvoer.
 
Mijn laatste visje lijkt het wel te doen! Ik heb het netje geüpdate met een kous, het standaard netje zat vol alg. En ik ben van voer overgestapt naar mini vlokken voor kleine visjes. Dat lijkt mijn laatste visje veel fanatieker te eten dan het exotische diepvriesvoer.
Goed nieuws ik duim voor jou dat het goed mag blijven gaan.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan