Helialux van juwel


P

Petervision180

Guest
Hallo zijn hier ook aquaranen die werken met Helialux van juwel? Graag uw reactie's
 
Hoi , nou ik wil weten of u tevreden bent over deze verlichting en hoe u hem heeft ingesteld.
 
Ik ben erg tevreden. Enige minpuntje is dat er geen rood licht in zit. Wel wit en blauw (nacht verlichting). In de controller zit een voorgeprogrammeerde dagverdeling in. Deze heb ik iets aangepast, alle waarden, behalve nachtverlichting met 10% verlaagt. Het is echt veel licht. Ik filter over turf, wat het water wat kleurt, maar nog desondanks heb ik ook nog wat drijfplanten toegevoegd om nog meer licht te dempen (had ook de verlichting nog kunnen verlagen, maar drijfplanten geven ook weer meer natuur aan je bak). En de tijden met 2 uur verschoven, zodat ik s avonds wat langer naar mn bak kan kijken.
Btw, zeg maar "je" ;)
 
Oké dus jij ben erg tevreden, ik krijg rest de Helialux lampen en over een week de controler want die was nog niet leverbaar i.v.m. software problemen vanuit juwel. Maar ik deze verlichting toch geheel naar wens instellen? En geen rood vind ik persoonlijk niet erg die heb ik er nu in zitten maar is alleen voor kleur van vissen te benadrukken. Ben niet erg tevreden over de superfish led lampen geven toch iets te weinig licht vind ik vandaar dat de Helialux heb besteld vind ze eerst te duur (279,-) en nu heb ik ze voor minder dan 200. Gr Peter
 
Ik heb de helialux meteen met controller aangesloten. Zonder controller is er volgens mij alleen de mogelijkheid "aan/uit", op 100%. Het is wel een prijzig speeltje, met beetje diy kan het veel goedkoper, maar vond het wel makkelijk. Inclusief het uitpakken van de dozen was alles na een half uur ingestelt en verwisselt met de oude balken.
 
Hoi, ik krijg de controler later opgestuurd dus is hooguit een paar dagen dat ze volledig 100% branden.
 
Wij hebben nu nog de T5 buizen in onze Rio 180. Als ik die wil vervangen door het Juwel LED systeem, moet ik dan 2 van die LED units kopen een per TL-buis vervanging en die eventueel aanvullen et de control unit?
Of is een LED unit genoeg?
 
Hier ook een tevreden Helialux gebruiker met controller op een Rio 180. Een van de early adapters.

@Pla:Nee, de Helialux vervangt de huidige TL balk met 2 T5 buizen. Je hoeft dus maar een Helialux unit te kopen. De kleppen kun je zo overzetten zodat je een mooi geheel hebt.
 
Ik vind dat de helialux erg fel en koel licht geeft. Ik heb hem maar op 50% staan want bij 100% verschrompelde al mijn planten
 
Wij hebben nu nog de T5 buizen in onze Rio 180. Als ik die wil vervangen door het Juwel LED systeem, moet ik dan 2 van die LED units kopen een per TL-buis vervanging en die eventueel aanvullen et de control unit?
Of is een LED unit genoeg?
1 zou genoeg zijn. Het systeem komt tussen je klepdeksels te hangen, vervangt dus je oude middenstuk waarin de t5 zitten. De ledlamp bevind zich in het midden. Kijk wel even met bestellen welke je nodig hebt. Per aquarium verschillend in lengtes. Lengte is ook meteen de hoeveelheid watt die deze led vervangt, staat in de omschrijving.

Als het goed is heb je alleen de helialux 1000 nodig. Die is 1000mm 45 watt.

Info:
Juwel HeliaLux LED 1000, 45 watt 5625 lumen.

De Juwel HeliaLux kunt u heel gemakkelijk gebruiken om uw T5 of T8 lichtbalk te vervangen. De LED verlichting van Juwel heeft de volgende sterke eigenschappen:
HeatControl: optimale warmteafvoer door het gebruik van aluminium honingraat.
OptiLight: witte en blauwe LED's voor een breed lichtspectrum.
ActivePor: high-tech membraan als als vochtblokkering zodat vocht geen kans maakt bij de LED's.
AntiScratch: veiligheidsglas, krasbestendig en duurzaam.
EasyFit: past perfect op Juwel aquaria. De bestaande lichtbalk wordt vervangen door deze LED verlichting. Op de nieuwe LED verlichting unit kunt u uw kleppen weer plaatsen net zo als op de oude balk.
Door de hoge lichtsterkte wordt de plantengroei optimaal bevorderd en vissen zullen door deze lichtsterkte op hun gemak voelen. Daarnaast voegt de LED een „schittering effect“ toe aan het aquarium.

Wattage: 45 watt.
Lumen: 5625 lumen.
Kelvin: 7200 kelvin
Lengte: 100 cm
Aquaria: Juwel Rio 180
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi , nou ik wil weten of u tevreden bent over deze verlichting en hoe u hem heeft ingesteld.
Ochtendgloren van 07:00 tot 08:00
Zonsopkomst van 09:00 tot 10:00
Zonsondergang van 18:00 tot 20:00
Schemer van 21:00 tot 22:00
Nachtverliching van 22:00 tot 07:00

Ik ben uitgegaan van het standaard geprogrammeerde lichtprofiel en heb alleen de tijden wat aangepast en de nachtverlichting op 15% blauw gezet (standaard was 30%).

Helialux Profiel.png
 
Wij hebben nu nog de T5 buizen in onze Rio 180. Als ik die wil vervangen door het Juwel LED systeem, moet ik dan 2 van die LED units kopen een per TL-buis vervanging en die eventueel aanvullen et de control unit?
Of is een LED unit genoeg?
Voor een Rio 180 heb je de Helialux 45Watt nodig https://www.aquaplantsonline.nl/led-verlichting/juwel-761/juwel-helialux-led-1000-45-watt-5625-lumen
Eventueel met controller als je dat zou willen https://www.aquaplantsonline.nl/juwel-helialux-day-night-control-dim

Ik heb deze gelijk in Duitsland gekocht (https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Juwel-HeliaLux-LED-LED-Lighting-Unit/438620/) toen deze uit kwam. De prijzen lagen toen in Nederland veel hoger en niet iedereen kon hem leveren.
 
Ochtendgloren van 07:00 tot 08:00
Zonsopkomst van 09:00 tot 10:00
Zonsondergang van 18:00 tot 20:00
Schemer van 21:00 tot 22:00
Nachtverliching van 22:00 tot 07:00

Ik ben uitgegaan van het standaard geprogrammeerde lichtprofiel en heb alleen de tijden wat aangepast en de nachtverlichting op 15% blauw gezet (standaard was 30%).

Bekijk bijlage 16419


Heb jij geen last van alg?? Bij mij staat het max 12 uur aan anders heb ik veel te snel groene aanslag op m'n ruit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel weinig last van alg op de ruit en op de planten. Dat beetje alg wat ik heb vinden mijn garnalen en otto's alleen maar lekker.
Alleen tussen 10:00 en 18:00 staat alles op 100%. De rest is gedimd.
 
Heel weinig last van alg op de ruit en op de planten. Dat beetje alg wat ik heb vinden mijn garnalen en otto's alleen maar lekker.
Alleen tussen 10:00 en 18:00 staat alles op 100%. De rest is gedimd.

Heb jij de helialux als enige verlichting ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel weinig last van alg op de ruit en op de planten. Dat beetje alg wat ik heb vinden mijn garnalen en otto's alleen maar lekker.
Alleen tussen 10:00 en 18:00 staat alles op 100%. De rest is gedimd.
Ik heb juist heel veel last van baardalg en draadalg gehad met de overgang van T5 naar Helialux.
Kuurtje Algexit en overstap van Profito naar All In One van Gilles.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoelde eigenlijk of er op jouw bak standaard 1 of 2 lichtbakken zaten, maar als ik jouw goed begrijp was/is dat het er 1.
Ik heb er standaard 2 vandaar
 
Ik heb juist heel veel last van baardalg en draadalg gehad met de overgang van T5 naar Helialux.
Kuurtje Algexit en overstap van Profito naar All In One van Gilles.

Dat had ik dus ook! Daarom heb ik hem naar 50% gedimd en nu nergens last van
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoelde eigenlijk of er op jouw bak standaard 1 of 2 lichtbakken zaten, maar als ik jouw goed begrijp was/is dat het er 1.
Ik heb er standaard 2 vandaar
Gewoon de standaard lichtbalk met 2 T5 buizen zoals Juwel die verkocht Ik ben dus van 2 x 45Watt TL naar 1 x 45Watt Led gegaan.
 
Dat had ik dus ook! Daarom heb ik hem naar 50% gedimd en nu nergens last van
Ik heb toen de overstap gemaakt van Profito naar de All In One van Gilles en de Carbo Plus vervangen door een flessen co2 systeem met ph controller.
 
Ik heb hem ook besteld. Nu is mijn vraag of het verstandig is om het aantal lumen langzaam optebouwen ivb met het verschil in lumen met normale t5 verlichting? Heb namelijk geen zin in veel algen groei.
 
Ik heb hem ook besteld. Nu is mijn vraag of het verstandig is om het aantal lumen langzaam optebouwen ivb met het verschil in lumen met normale t5 verlichting? Heb namelijk geen zin in veel algen groei.

Heb je de controller er ook bij?
Zonder controller kan hij alleen 100% aan of uit!
Met controller zou ik hem op de dag stand met 50% beginnen.
De andere (zon op en af) daarop afstellen
 
Mijn instellingen, met vrij donker water (turf) en veel drijfplanten:

Dawn interval
Start time 10:00
End time 11:00
White 10%, blue 10%

Sunrise
S t 11:00
E t 13:00
W 75%, b 40%

Sunset
S t 20:00
E t 22:00
W 20%, b 20%

Dusk
S t 22:00
E t 23:00
W 0%, b 10%
 
Heb je de controller er ook bij?
Zonder controller kan hij alleen 100% aan of uit!
Met controller zou ik hem op de dag stand met 50% beginnen.
De andere (zon op en af) daarop afstellen

Heb de controller er ook bij. Zal het rustig op bouwen dan.
 
Heeft iemand met de helialux ook foto's? Foto's van de tl en met de helialux?
Ben benieuwd naar het verschil in licht, mogelijk dat ik ook ga kijken voor dit systeem.
 
Kijk maar in mijn foto album..

Pagina 1 is zonder helialux
 
Ik krijg hem volgende week dinsdag binnen als het goed is zal hier een paar voor en na foto's plaatsen.
 
Trouwens bij agradi.com zit er nu 35% sticker korting op deze producten. Dat scheelde mij 107euro met de adviesprijs.

Heb een 35w 920 besteld. (juwel vision 180)

De lampen waren daar 135e
De controller 66e
 
Verrassend genoeg werden ze vandaag al bezorgd dus gelijk geïnstalleerd. Het is echt een wereld van verschil.

Onderste foto is met t5 bovenste met led
DSC_0546.JPG

DSC_0545.JPG
 
Update naar twee weken ingebruikname. Ben er super tevreden over ik heb totaal geen alg meer. Ik heb de balk op 85% ingesteld voor 9 uur per dag. Van 10tot 12 bouwt hij de zonsopgang op en van 21 tot 23 gebeurd de zonsondergang. Ik ben vooral blij dat ik van de groene alg vorming op de bodem af ben, kreeg ik niet onder controle met de oude verlichting.
 

Terug
Bovenaan