Helialux maximale stand op nog maar 25% en dat met CO2?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Beste mensen,

Sinds een paar maanden heb ik Helialux ledverlichting op mijn Rio 240. Al gauw merkte ik dat de verlichting heel fel kon zijn. Ook merkte ik dat er al snel alg ging vormen. Ik heb hem toen op 40% sunrise gezet maar draadalg bleef een feit. Vanaf toen heb ik besloten om een CO2 set aan te schaffen. Met de bedoeling om het licht zelfs nog wat omhoog te kunnen schroeven.

Helialux
Mijn huidige dagschema ziet er als volgt uit:
09:00-11:00 [W:15% B:15%]
12:00-14:00 [W:25% B:5%]
18:00-19:00 [W:20% B:20%]
21:00-22:00 [W:0% B:5%]
De hele nacht dus 5% blauw.

Maar ik lees dat zoveel mensen hem rond de 80% hebben ingesteld overdag, dat ik me afvraag hoe dit mogelijk is. Dan moet men toch onnoemelijk veel last hebben van alg of doe ik hier wat verkeerd? Hebben de planten überhaupt wel genoeg aan 25% verlichting?

CO2
Ik voeg sinds een maand CO2 toe, 240 bellen per minuut ongeveer. Hier ben ik ook nog een beetje mee aan het stoeien. Ik heb nu een stuk meer planten in mijn bak dan in het begin en heb het gevoel dat de CO2 niet goed bij de planten aan komt. Ik gebruik een JBL ProFlora atomizer en de spraybar is wat naar beneden gericht. Maar ik heb tot op de dag van vandaag nog geen fotosynthese proces gezien op de planten door middel van bellen op de bladeren o.i.d.
De indicatorvloeistof (20mg) kleurt wel lichtgroen.

De bak met de 25% lichtintensiteit
(ziet er op de foto iets feller uit dan het in werkelijkheid is)
IMG_0369.JPG


Planten
De meeste planten doen het nu wel goed, maar de Althernanthera en vooral de Javavaren hebben erg veel last van een soort zwarte draadalg. De bladeren van de Alternanthera zijn ook wat gekreukeld. Maar de andere planten zijn ook nog redelijk nieuw (2 weken ongeveer), maar groeien wel goed. Mijn doel is om straatjes te creëren (laag naar schuin omhoog) van de Lobelia Mini, de Bacopa en de Alternanthera.

Plantenvoeding
All In One voeding van Planted Box. 70ml per week.

Garnalen
Ik heb best wat garnalen erin, namelijk:
- 10 Japonica
- 10+ vuurgarnalen
- 2 waaierhandgarnalen
ondanks dat deze de bak schoon proberen te houden, wil ik toch zelf de oorzaak achterhalen.

Waterwaarden
NO3 - 10
NO2 - 0
PH - 6.5
KH - 6
GH - 11
PO4 - 3mg/l
Fe - 0.5mg/l

Hebben jullie misschien tips voor wat betreft de Helialux verlichting en de daarbij horende CO2 met deze hoeveelheid planten?
B.v.d.

(wordt tijd voor een update in het fotoalbum :x)
 
Ik denk niet dat het aan je verlichting ligt dat er alg in de bak zit, ik denk eerder aan de verhouding NO3 en PO4
helaas gebruik je een all in one planten voeding anders zou je de NO3 naar 20 kunnen krijgen en de PO4 naar 2 dit is de meest ideale verhouding.
Wat is je ververs beleid?
 
Das zonde want het is nogthans een zeer mooie bak en hopelijk kun je de oorzaak snel achterhalen.
 
Ik gebruik een JBL ProFlora atomizer en de spraybar is wat naar beneden gericht. Maar ik heb tot op de dag van vandaag nog geen fotosynthese proces gezien op de planten door middel van bellen op de bladeren o.i.d.
Dat is ook vaak niet te zien en ook niet direkt nodig om een goede planten groei te verkrijgen.
 
ik vind je No3 wat aan de lage kant en de PO4 aan de hoge kant.
Normaal is een verhouding van 10:1 die aangehouden wordt, misschien dat daar onbalans zit en je meer algen krijgt.
Ik vind je verlichting wel heel laag staan gedurende de dag, ik zie max. 25%, dit lijkt me wel wat matig, maar ik kan het mis hebben.
En met 240 bellen per minuut co2 zou je dropchecker volgens mij kanarie geel moeten zijn.
Ik zou eens kijken of je stroming aangepast kan worden, omdat je zelf aan aangeeft dat je het vermoeden hebt dat de co2 niet overal komt.
 
Dropchecker hangt Sws te laag, die hoort ongeveer 10cm onder het wateroppervlak te hangen.

Maar verder denk ik ook dat je NO3 te laag is
 
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik denk niet dat het aan je verlichting ligt dat er alg in de bak zit, ik denk eerder aan de verhouding NO3 en PO4
helaas gebruik je een all in one planten voeding anders zou je de NO3 naar 20 kunnen krijgen en de PO4 naar 2 dit is de meest ideale verhouding.
Wat is je ververs beleid?
Klopt. Maar ik wil best overstappen op losse poeders als dit noodzakelijk is. De fles All in One is bijna op.

Das zonde want het is nogthans een zeer mooie bak en hopelijk kun je de oorzaak snel achterhalen.
Dankje!

ik vind je No3 wat aan de lage kant en de PO4 aan de hoge kant.
Normaal is een verhouding van 10:1 die aangehouden wordt, misschien dat daar onbalans zit en je meer algen krijgt.
Ik vind je verlichting wel heel laag staan gedurende de dag, ik zie max. 25%, dit lijkt me wel wat matig, maar ik kan het mis hebben.
En met 240 bellen per minuut co2 zou je dropchecker volgens mij kanarie geel moeten zijn.
Ik zou eens kijken of je stroming aangepast kan worden, omdat je zelf aan aangeeft dat je het vermoeden hebt dat de co2 niet overal komt.
Het probleem is dat de stroming door die spraybar niet echt geweldig is. Het komt niet echt mooi recht uit de spraybar maar meer schuin tegen de voorruit aan. Dit is opzicht wel logisch door de kracht van het water wat uit een andere hoek aan komt in de spraybar. Maar volgens mij dus niet optimaal. De Eheim Pro4+ 600 staat zelfs op de maximale stand, wat voor de bak nodig lijkt te zijn maar voor de Gourami's minder is, echter houden zij zich dan ook minder vaak bij de voorruit op.
Maar 25% licht lijkt me ook vrij weinig. Maar ik weet wel als ik hem nu op 50% zou zetten ik dan veel sneller draadalg kan spotten dan nu.

Naamloos.png


Dropchecker hangt Sws te laag, die hoort ongeveer 10cm onder het wateroppervlak te hangen.

Maar verder denk ik ook dat je NO3 te laag is
Toch met poeders gaan werken? Heb hier totaal geen verstand van hoe/wat. Waar kan ik het beste beginnen met verdiepen in de theorie?

-

De CO2 bellen die uit de spraybar komen lijken nog altijd wat groot te zijn naar mijn idee en gaan vrij snel naar het oppervlak... Hmmm.
 
Laatst bewerkt:
waarom moet een dropchecker 10cm onder het wateroppervlak hangen?
Die moet toch daar hangen waar de co2 het laagste is? zodat je kan zien dat je daar goed zit met je co2.
 
Bedankt voor de snelle antwoorden.


Klopt. Maar ik wil best overstappen op losse poeders als dit noodzakelijk is. De fles All in One is bijna op.



Dankje!


Het probleem is dat de stroming door die spraybar niet echt geweldig is. Het komt niet echt mooi recht uit de spraybar maar meer schuin tegen de voorruit aan. Dit is opzicht wel logisch door de kracht van het water wat uit een andere hoek aan komt in de spraybar. Maar volgens mij dus niet optimaal. De Eheim Pro4+ 600 staat zelfs op de maximale stand, wat voor de bak nodig lijkt te zijn maar voor de Gourami's minder is, echter houden zij zich dan ook minder vaak bij de voorruit op.
Maar 25% licht lijkt me ook vrij weinig. Maar ik weet wel als ik hem nu op 50% zou zetten ik dan veel sneller draadalg kan spotten dan nu.

Bekijk bijlage 249394


Toch met poeders gaan werken? Heb hier totaal geen verstand van hoe/wat. Waar kan ik het beste beginnen met verdiepen in de theorie?



De CO2 bellen die uit de spraybar komen lijken nog altijd wat groot te zijn naar mijn idee en gaan vrij snel naar het oppervlak... Hmmm.

In principe zou je verhouding no3 en po4 met de all in one goed moeten zijn. dus misschien een flinke water verversing en dan nog eens meten.

Vreemd dat de bellen nog zo groot zijn na de atomizer, misschien is een reactor een betere optie.
 
Een spraybar kan je toch draaien naar waar hij voor jou moet spuiten.
 
Wat ik was vergeten te zeggen, ik doe wekelijks een 40-50% waterwissel. Na de wissel voeg ik de wekelijkse dosis plantenvoeding toe. Die 50% is volgens mij al redelijk veel.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Misschien is het een idee om je spraybar over de hele lengte van de bak te zetten zodat hij tegen de voorruit weer naar achter stroomt.
Je bedoeld dan ook om deze spraybar te verlengen? Of deze huidige (ongev 30cm) gewoon in het midden op de achterwand te plaatsen. Alleen zit ik dan met de Eheim buis (op de rand) en de aansluiting naar de spraybar toe, daar zitten geen bochten in. Of ik moet al een langer stuk slang tussen de buis en de spraybar in een paar bochten laten lopen.
Maar dan nog zou die op deze plek ook zo verkeerd gaan sprayen denk ik dan:
(miss beetje overdreven getekend)
Naamloos - kopie.png


In principe zou je verhouding no3 en po4 met de all in one goed moeten zijn. dus misschien een flinke water verversing en dan nog eens meten.

Vreemd dat de bellen nog zo groot zijn na de atomizer, misschien is een reactor een betere optie.
Denk niet dat ik dat moet hebben, zou miss wel beter zijn voor de CO2 verdeling maar de stroming wordt dan flink geremd heb ik begrepen, filter staat nu al op de max.

Een spraybar kan je toch draaien naar waar hij voor jou moet spuiten.
Jep maar niet in de richting die ik moet hebben.
 
Je bedoeld dan ook om deze spraybar te verlengen? Of deze huidige (ongev 30cm) gewoon in het midden op de achterwand te plaatsen. Alleen zit ik dan met de Eheim buis (op de rand) en de aansluiting naar de spraybar toe, daar zitten geen bochten in. Of ik moet al een langer stuk slang tussen de buis en de spraybar in een paar bochten laten lopen.
Maar dan nog zou die op deze plek ook zo verkeerd gaan sprayen denk ik dan:
(miss beetje overdreven getekend)
naamloos-kopie-png.png
Ook verlengen, dus over de hele achterkant, dat kan makkelijk door middel van een elektriciteitsbuis, zelf heb ik grijs en daar gaatjes van ongeveer 2.5 mm inboren om de +/- 6 cm. beginnen met 2mm uitboren kan altijd nog.
 
Ok dan ga ik dat sowieso ook eens aanpassen vanavond, ipv naar 5% blauw te gaan gewoon naar 0%.

Ook verlengen, dus over de hele achterkant, dat kan makkelijk door middel van een elektriciteitsbuis, zelf heb ik grijs en daar gaatjes van ongeveer 2.5 mm inboren om de +/- 6 cm. beginnen met 2mm uitboren kan altijd nog.
Goed plan. Ik ga eens kijken voor een geschikt stuk elektriciteitsbuis en eventueel bochten.
Zou je voeding dagelijks doseren..
Zal ik vanaf komende waterwissel ook eens gaan proberen.
 
Bedankt voor de snelle antwoorden.


Klopt. Maar ik wil best overstappen op losse poeders als dit noodzakelijk is. De fles All in One is bijna op.


Dankje!


Het probleem is dat de stroming door die spraybar niet echt geweldig is. Het komt niet echt mooi recht uit de spraybar maar meer schuin tegen de voorruit aan. Dit is opzicht wel logisch door de kracht van het water wat uit een andere hoek aan komt in de spraybar. Maar volgens mij dus niet optimaal. De Eheim Pro4+ 600 staat zelfs op de maximale stand, wat voor de bak nodig lijkt te zijn maar voor de Gourami's minder is, echter houden zij zich dan ook minder vaak bij de voorruit op.
Maar 25% licht lijkt me ook vrij weinig. Maar ik weet wel als ik hem nu op 50% zou zetten ik dan veel sneller draadalg kan spotten dan nu.

Bekijk bijlage 249394


Toch met poeders gaan werken? Heb hier totaal geen verstand van hoe/wat. Waar kan ik het beste beginnen met verdiepen in de theorie?

-

De CO2 bellen die uit de spraybar komen lijken nog altijd wat groot te zijn naar mijn idee en gaan vrij snel naar het oppervlak... Hmmm.

Wanneer je last hebt van draadalg dan is er dus een CO2 probleem. Je licht is niet te fel dat blijkt wel uit de groei van je Alternanthera. Ook jij moet gaan denken vanuit tekorten, niet vanuit teveel.
Maar... je schrijft over zwarte draadalg? Kan je een zo'n scherp mogelijke foto maken en zo je probleem laten zien?
 
In principe zou je verhouding no3 en po4 met de all in one goed moeten zijn. dus misschien een flinke water verversing en dan nog eens meten.

Vreemd dat de bellen nog zo groot zijn na de atomizer, misschien is een reactor een betere optie.

Met de all in one op max. dosering voeg je max. 1.5ppm Fosfaat toe, die de 3 ppm die jij meet moet ergens vandaan komen, teveel voer ? teveel vis.

Ik zou Gilles van Planted box een vragen wat je nu het beste kan doen.
En verder eens kijken wat je met de stroming kan doen, maar 1 tip ga niet teveel ineens veranderen of aanpassen, dan weet je nog niet waar het probleem zit.

Succes
 
Wanneer je last hebt van draadalg dan is er dus een CO2 probleem. Je licht is niet te fel dat blijkt wel uit de groei van je Alternanthera. Ook jij moet gaan denken vanuit tekorten, niet vanuit teveel.
Maar... je schrijft over zwarte draadalg? Kan je een zo'n scherp mogelijke foto maken en zo je probleem laten zien?
Ik zal er een foto van proberen te maken, maar ik heb een paar bladeren waarbij het heel heftig was eruit gehaald.

Met de all in one op max. dosering voeg je max. 1.5ppm Fosfaat toe, die de 3 ppm die jij meet moet ergens vandaan komen, teveel voer ? teveel vis.

Ik zou Gilles van Planted box een vragen wat je nu het beste kan doen.
En verder eens kijken wat je met de stroming kan doen, maar 1 tip ga niet teveel ineens veranderen of aanpassen, dan weet je nog niet waar het probleem zit.

Succes
Teveel voer zou misschien kunnen. Teveel vis zeker niet. Ik vind het namelijk nog wel lastig met voeren. Ik weet niet precies hoeveel ik moet voeren, want ze eten het gewoon meteen allemaal op. En die beetjes wat op de grond vallen zijn dan voor de bodembewoners, en daar doe ik meestal nog een half tabletje bij zodat zij ook genoeg hebben. Maar ik zie regelmatig allemaal kleine voerdeeltjes zweven door de bak, vooral van die tabletten wat dat fijne voer afgeven.
Ik voer Dr. Bassleer (regular, forte en chlorella) en verschillende soorten voedertabletten van DeVisVoerWebwinkel.
 
Wanneer je last hebt van draadalg dan is er dus een CO2 probleem.
Dat zou zo maar kunnen want ik zie Alexander vaak schrijven dat er te grote CO2 belletjes bij zijn JBL atomizer vandaan komen en zo de bak in gaan. Dat zal in de tijd direct verlies van de CO2 richting het oppervlak betekenen. Of je moet een paar extra draaien aan de fijnregelaar geven, maar ja, dat kost veel meer aan CO2.
 
Dat zou zo maar kunnen want ik zie Alexander vaak schrijven dat er te grote CO2 belletjes bij zijn JBL atomizer vandaan komen en zo de bak in gaan. Dat zal in de tijd direct verlies van de CO2 richting het oppervlak betekenen. Of je moet een paar extra draaien aan de fijnregelaar geven, maar ja, dat kost veel meer aan CO2.
Dat is ook al zoiets ja. Allemaal dingen waarbij ik niet goed weet wat ik nu moet doen. Die JBL atomizer is dus waarschijnlijk niet de optimale CO2 verdeler. Dan toch maar overstappen op een standaard diffusor, zoals de Intense Bazooka diffusor? Daar krijg je tenminste wel fijne belletjes. Reactor is misschien ook niet verkeerd, maarja welke is goed en wordt de stroming niet teveel geremd, etc.
 
Het is nog een optie om te kijken of je de atomizer zo ver mogelijk voor de filter kunt plaatsen. Dan komen de minibellen in de filter, en zijn ze opgelost voor ze bij de propellor zijn
 
Dan toch maar overstappen op een standaard diffusor, zoals de Intense Bazooka diffusor? Daar krijg je tenminste wel fijne belletjes.
Dat zou je een keer kunnen proberen, de diffusor een stukje boven de bodem plaatsen zodat de opstijgende fijne belletjes in de uitstroom van de spraybar verder de bak in worden meegenomen.
 
Wat ik nog moet doen:
- standaard diffusor ipv atomizer (testen)
- lange spraybar maken van elektriciteitsbuis over de gehele bak lengte

Wat ik sinds een paar dagen toe pas:
- dagelijks plantenvoeding toevoegen i.p.v. wekelijks
- iets minder voeren
- 's nachts de verlichting uit (voorheen minimaal maanlicht)

Voor nu, even wat foto's van de planten.

De Javavaren heeft de meeste problemen, alg en de bladeren die op het einde verkleuren:
(toen ik hem aankocht, begin februari, betrof dit een mooie volle moederplant. Hij is zeker wat gegroeid sindsdien, maar ik heb toch al wat bladeren moeten wegknippen. Hij heeft ook last gehad van bruinalg, wat nu met CO2 toevoeging wel lijkt te zijn. Maar ik dacht dat Javavaren een van de makkelijkste planten was?)
1.JPG


2.JPG


De Alternanthera heeft ook wat last van deze alg:

IMG_0418.JPG


Vallisneria heeft er ook wat last van (witte streepjes in het water zijn de voorbij vliegende CO2 bellen):

IMG_0423.JPG


Overige planten (eigenlijk zijn dit allemaal nieuwe planten sinds een 3tal weken)

IMG_0414.JPG


IMG_0415.JPG


(aquatica heb ik volgens mij verkeerd gesnoeid, die groeide toen ik hem pas plaatste heel erg goed, nu niet meer maar er begint wel een zijscheut te ontstaan)
IMG_0416.JPG


IMG_0419.JPG


IMG_0420.JPG


HN doet het ook goed:
IMG_0421.JPG


IMG_0422.JPG


Anubias heeft wel ook nog wat last van bruinalg, dat poets ik af en toe nog wat weg:
IMG_0424.JPG


Hierbij nog even de CO2 bellen zichtbaar:

 
zou toch echt aanraden de spraybar over de achterwand te doen
Ga ik ook doen inderdaad. Maar de filter-intake kan wel gewoon linksonder blijven hangen? Zou beter zijn links én rechts een intake denk ik met een spraybar over de volledige lengte, maarja dan moet je al een 2e filter erbij gaan zetten, daar heb ik geen ruimte voor. En zo groot is de bak ook weer niet. Gaat dat goed met 1 intake? Wil die spraybar inderdaad over de gehele achterwand gaan plaatsen. Dan zal de CO2 diffusor ook wel onderin, ergens in het midden tegen de achterwand geplaatst moeten worden i.v.m. stroming.
 
Vandaag de spraybar gemaakt. Is inderdaad een stuk beter zo wat betreft stroming. Heb zelfs de pomp nu op 50% kunnen zetten, daar waar ik hem eerst op 100% had met de oude spraybar. De plantjes bewegen nu allemaal een beetje.
Echter de CO2 is nog niet optimaal. Die heb ik nu tijdelijk even met een standaard goedkope diffusor in de bak hangen onder de spraybar. De belletjes worden nu tegen de vooruit geblazen. Deze diffusor ziet niet uit en is dus ook maar tijdelijk. Wel heb ik nu door de hele bak allemaal kleine belletjes, maar het is niet mooi om constant die mist in de bak te hebben. Graag zou ik dan toch voor een reactor gaan, ik denk dat dat de beste oplossing is.



Hebben jullie misschien tips voor een reactor?
 
De planten beginnen gaten in te krijgen en bruinalg lijkt zich nu ook op de nieuwe planten te gaan vormen

B67D76C1-BE66-4C80-AAA6-69F22AFD3C80.jpeg


6501FAE9-BF66-4349-87E5-049A5D6CCAC2.jpeg


:'(
 

Terug
Bovenaan