Helialux controller zelf bouwen beaglebone of pi


marcel_str

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2010
Berichten
48
Ik heb een helialux spectrum overgenomen bij een aquarium, maar zonder controller. Daar willen we wat aan gaan doen hier, maar mooist zou zijn om zelf wat met een cintrollertje te knutselen. Programmeren is t probleem niet, maar wel wat voor protocol er over de lijn gekletst wordt. Is er toevallig iemand die weet of er ergens datasheets / technical manuals in omloop zijn waar je iets dergelijks op kan baseren?
 
Hoeveel pinnen heeft de stekker van de helialux spectrum?
 
5
 

Bijlagen

  • C77C6603-CEC0-4E64-878F-F9B58584674F.jpeg
    C77C6603-CEC0-4E64-878F-F9B58584674F.jpeg
    133.2 KB · Weergaven: 58
Best guess is dat er + en - zijn en de andere 3 dimsignalen zijn
Of 4 kanalen met common anode of common kathode.
Weet ff niet hoeveel kanalen de spectrum heeft
 
Iig 4 kleuren leds, die je met die smart control afzonderlijk aan kan sturen. Nou ga ik er vanuit dat je de leds niet op locatie kan aansturen, dus dan zou je 4 kanalen en een common hebben. Maar is dat ook zo? 😉
 
Ik heb een helialux spectrum overgenomen bij een aquarium, maar zonder controller. Daar willen we wat aan gaan doen hier, maar mooist zou zijn om zelf wat met een cintrollertje te knutselen. Programmeren is t probleem niet, maar wel wat voor protocol er over de lijn gekletst wordt. Is er toevallig iemand die weet of er ergens datasheets / technical manuals in omloop zijn waar je iets dergelijks op kan baseren?
Datashields zijn er voor zover ik weet niet. Technical manuals evenmin. Een Helialux spectrum is verlichting gebruikt door Juwel. Zij hebben er een handje van om te werken met afwijkende normen. Dit is hun manier om aan klantenbinding te doen. Spulletjes van Juwel passen ook alleen bij Juwel. Maar dit gezegd hebbende betekend dit nog niet dat je niet zelf een controllertje zou kunnen maken. Maar het betekend wel dat er behoorlijk wat zoekwerk aan te pas zal komen. Wat ik gevonden heb is dat de eigen Helialux controllers op 24 Volt DC werken hetgeen wel weer vrij gebruikelijk is. Denkelijk is er dan wel iets te doen met bijvoorbeeld een Arduino. Er is hier ook iemand geweest die iets gedaan heeft qua controller bouw met Juwel lampen maar dat waren dan weer ledbuizen meende ik. Hieronder wat gegevens van de eigen controller:

 
Laatst bewerkt:
Datashields zijn er voor zover ik weet niet. Techical manuals evenmin. Een Helialux spectrum is verlichting gebruikt Juwel. Zij hebben er een handje van om te werken met afwijkende normen. Dit is hun manier om aan klantenbinding te doen. Spulletjes van Juwel passen ook alleen bij Juwel. Maar dit gezegd hebbende betekend dit nog niet dat je niet zelf een controllertje zou kunnen maken. Maar het betekend wel dat er behoorlijk wat zoekwerk aan te pas zal komen. Wat ik gevonden heb is dat de eigen controllers op 24 Volt DC werken hetgeen wel weer vrij gebruikelijk is. Wanneer je dus een 28 Watt balkje hebt dan krijg je (P = U * I) 28 = 24* I dus is I 1,16 Ampére. Denkelijk is er dan wel iets te doen met bijvoorbeeld een Arduino. Er is hier ook iemand geweest die iets gedaan heeft qua controller bouw met Juwel lampen maar dat waren dan weer ledbuizen meende ik.
Dat waren de multilux idd.
Iig 4 kleuren leds, die je met die smart control afzonderlijk aan kan sturen. Nou ga ik er vanuit dat je de leds niet op locatie kan aansturen, dus dan zou je 4 kanalen en een common hebben. Maar is dat ook zo? 😉
Voeding in het stopcontact en meten maar.
Controller kan je dan bouwen met een arduino en wat DB138 of 139 transistoren misschien wat heatsinks op die dingen maar verder moet het te doen zijn
 
Ik ga weleens even kijken of ik wat kan uitvogelen dit weekend
 
Wel wat gemeten, maar verder vooral in de voortuin zitten klussen. 😉
Het is iig een 24-volt signaal met de middelste pen als 0. Ik laat het weten als ik wat meer info heb.
 

Terug
Bovenaan