Heide


B

blackmoor

Guest
Hoi allemaal,

Toen ik een paar maanden geleden met mijn ouders aan het wandelen was op de veluwe, kwamen we een boel mooie takken tegen van heidestruiken. Die heb ik toen als proef meegenomen en in een klein bakje gestoken. De kleur werd donkerder, maar ze verrotten niet. Nu heb ik ook de grote takke. ingewaterd in een andere bak. Nu is mijn vraag, is dit hout veilig om in 't aquarium te gebruiken?

Tijdelijk liggen ze in de bewonerloze hillstream:
IMG_4873.JPG
 
Eventjes of topic. Wij zijn daar op vakantie geweest aan het veluwe meer over 3 weken. Zaten in riviera beach vakantiepark. Prachtige streek
 
Weet niet of mijn redenering juist is, maar als deze tak in het water leeft dan zie ik er geen probleem in dat die gebruikt wordt in een aquarium.
 
Zo te zien zijn het stukken wortel, maar ik durf je niets te adviseren, zelf zou ik het niet doen omdat het natuurlijk geen boom / plant is welke nabij water voorkomt.
 
Zo te zien zijn het stukken wortel, maar ik durf je niets te adviseren, zelf zou ik het niet doen omdat het natuurlijk geen boom / plant is welke nabij water voorkomt.

Maar wat is dan het risico Ton? Rotting? Het is keihard spul namelijk en ligt nu al een half jaar in een ander bakje.
 
Ik denk dat Ton een punt heeft met stoffen die eventueel kunnen vrijkomen en ik zou daar dan geen risico mee willen lopen. Tenzij iemand kan garanderen dat dit veilig is natuurlijk;)
 
Welke stoffen zou die hei dan opslaan? Weet je hier iets van of is het gewoon onderbuikgevoel? Heideschapen eten bv onder andere heide en die zou je dan na de slacht niet kunnen eten? Ben gewoon benieuwd ;)
 
Als het wortels zijn dan hebben ze jarenlang onder de grond gezeten he.


Ja dat is duidelijk maar als ik op heidestruik google dan zie ik enkel de kleine planten die je voor in de tuin kan kopen dus daarom dacht ik dat dit wellicht wortels zijn. Tja, we hebben hier geen heide om de hoek zoals je merkt:D:D
 
Ik weet niet welke stoffen er in de wortel kunnen zitten, maar ik kan mij voorstellen dat een plant welke niet bij water staat ongewenste stoffen zou kunnen opslaan welke voor vissen ongezond zouden zijn.
 
Ik dacht ook ergens te hebben gelezen hier dat bepaalde soorten een grote hoeveelheid fosfaat kunnen opslaan en afgeven maar hou me dat even ten goede.
 
Tja, ik wil natuurlijk geen grote risico's lopen in mijn bak..... Is het wel eens voorgekomen dat allees doodging na het toevoegen van takken uit de natuur? Wortels slaan dingen op, maar takken toch niet?
 
Hoi Daan.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon spullen uit het bos.

Het enige waar ik op let dat de bomen of struiken geen giftige vruchten hebben en dat de tak zelf vrij is van schimmel en rottige plekken.
Ook controleer ik of de bladeren niet giftig zijn voor dieren.


Ik boen de takken wel af met een nagelborstel.

Heb al eens veel slakken eitjes in mijn bak gehad omdat ik de takken niet genoeg schoon had gemaakt. En die gingen schimmelen.
 
Hoi Daan.

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon spullen uit het bos.

Het enige waar ik op let dat de bomen of struiken geen giftige vruchten hebben en dat de tak zelf vrij is van schimmel en rottige plekken.
Ook controleer ik of de bladeren niet giftig zijn voor dieren.


Ik boen de takken wel af met een nagelborstel.

Heb al eens veel slakken eitjes in mijn bak gehad omdat ik de takken niet genoeg schoon had gemaakt. En die gingen schimmelen.

Blaadjes van de heide zijn niet giftig iniedergeval! Zal ze goed afboenen en nog een paar dagen laten weken in een emmer met warm water!
 
Heide wortel/takken lijkt me redelijk veilig. Planten groeien op arme zure zandgronden. Zou dus niet al te veel aan voedingsstoffen/afvalstoffen kunnen opnemen.
 
Heide wortel/takken lijkt me redelijk veilig. Planten groeien op arme zure zandgronden. Zou dus niet al te veel aan voedingsstoffen/afvalstoffen kunnen opnemen.

Ze staan er inmidels ook al in! Maar bedankt nog voor deze geruststelling! Ga ze in de toekomst zeker vaker gebruiken dan!
 
Echt een leuk idee!!! Misschien ook iets voor mijn bak ooit:D,
Ik zou zeggen, begin een handeltje:p

Dikke takken zijn er jammergenoeg niet helaas, maar wel mooie verfijnde vertakkingen! Voor de details is het idd leuk en spiderwood is soms niet te betalen......

Ik denk trouwens dat ik vrij snel zal worden aangesproken door de boswachter als ik daar elke week een zak vol dode heide meeneem om te verkopen:D
 

Terug
Bovenaan