Heel erg veel vuil in aquarium...


Y

ypoc

Guest
Hallo iedereen,

Nogal een beginneling vraag maar heb wel wat "problemen".

Ik heb nogal veel vuil zowel op/in de planten als op de bodem.
Nu vroeg ik me af wat doe ik hier nu tegen?

Heb zelfs vandaag japonica garnalen in gestopt in de hoop dat ze de planten wat gaan poetsen.

Het gaat om een aquarium van 110l, met als filtering Jbl e701.
Heb ook een panaque maccus, die enorm vervuilt, moet elke dag bodem stofzuigen.

Maar het vuil irriteert me natuurlijk het meeste, vrees voor algen natuurlijk.

Welke oplossingen zijn er? Heb al proberen filter naar bodem te richten, maar dan is de stroming te sterk voor de planten.
Heb onlangs witte filterwatten toegevoegd aan filter, en natuurlijk ververs ik elke week.
 
Heb je een foto van de vervuiling? Normaliter moet een filter toch zo n bak kunnen schoonhouden al moet ik bekennen dat de genoemde vis mij niet bekend is.
 
Heb er net een pompje in geplaatst om meeste vuil weg te blazen dus meeste vuil is al weg, foto's zijn niet erg duidelijk:

XVPJZ1gCcrF4TGjRIJwTWnv1XHzQKdWe.jpegDSC_1283 by YPOC RIGHT, on Flickr

XVPJZ1gCcrF4TGjRIJwTWnv1XHzQKdWe.jpegDSC_1284 by YPOC RIGHT, on Flickr

Zoals je ziet heb ik natuurlijk weeral draadalgen maar is enkel op die stengelplant dus mss door vuil?
Stofzuig trouwens dagelijks...
 
Die panaque sorry voor mijn woorden maar sch**t nogal veel, enorm veel zelfs lol
Iedere dag ligt de bodem bezaait met zijn uitwerpselen
 
Hoe lang draait deze bak want normaal werken de bacterien in de bodem ontlasting wel weg.
Of poept deze vis zo extreem veel dan? Is de stroming in de bak voldoende want je zou denken dat het door de stroming ook wel deels naar de filter moet worden toegeleidt. Misschien dat je wat draadalg boven in de bak hebt omdat daar de lichtintensiteit het grootste is en dat misschien icm de verlichtingsduur.
 
Sommige soorten Nieuw hout kan ook nog wel eens voor troep zorgen. (oud rottend hout trouwens ook, maar dat ruik je wel)
 
Uhm, lang draait hij niet maar was bodem en water en filter etc van bestaande bak, dus eigenlijk zijn de planten gewoon aangevuld.

De vis poept wel enorm veel idd, maar las dat deze zoiezo blijft liggen, door zijn dieet van hout, de poep zwaarder is dan van andere vissen.

De stroming lijkt me wel ok, heb net de uitlaat en inlaat verplaatst. (uitlaat staat nu gericht op die stengelplant, en inlaat staat nu in een meer open stuk in de hoop dat hij meer zijn werk doet)

Hout is manzanita dus zou normaal gezien geen probleem moeten zijn, die is ook niet zo oud nog redelijk recent.

Stoor me er wel aan niet zo veel aan het vuil opzich, maar weeral die draadalg, ik moet iets misdoen volgens mij alleen weet ik niet wat, iedere keer ik beplant aquarium heb, heb ik draadalgen.
 
Draadalg is vaak een co2 tekort. Weet je de waterwaarden ook?
 
Hou ze elke week op punt met toevoegingen, die weet ik zeker heb ze wel niet momenteel bij de hand meet ze meestal na verversen.

Is van maandag:

ph: 7
kh: 5
no3: rond de 7 (voeg toe tot 7, want aflezing is van 0 naar 10)
no2: 0
po4: 0.25
fe: 0.25

gh meet ik niet, want die test was op moet ik eens gaan kopen
 
Wat me trouwens wel opvalt, terwijl de planten er niet zo heel lang inzitten, sommige amper groeien, zelfs niet.

Die rotala sp. vietnam zou als ik mag geloven wat ik heb gelezen, moeten enorm snel groeien, sneller dan cabomba zelfs, maar groeit amper.
 
Bij algen heb je ergens een tekort van. No 3 en Po4 mag wat mij betrefd iig wel wat omhoog.
 
14mg co2 is niet echt veel als je de verlichting lang aan hebt of de intensiteit hoog is. Als je alleen bovenin de algen hebt dan zou ik de duur verkorten of beter nog de intensiteit wat verminderen.

Heb je info over de verlichting?
 
Verlichting is nogal wat ingewikkeld er is niets bekend over lumen of wat dan ook.

Het zijn 2 Superfish Retroleds (bright), 12 watt? volgens mij

De co2 is bio co2
 
Niemand? :p

Heb nu na alles volledig te stofzuigen, alles was schoon, na 1 dag terug foto genomen:

2ml3fC3eb83ecTm00SJx1BIzAOhbM50w.jpegDSC_1294 by YPOC RIGHT, on Flickr

Je ziet vooral uitwerpselen van de panaque, maar er ligt enorm veel vuil ook.
Met als resultaat tijdens/na het voeren, dat vissen wat in de bodem zoeken vooral corydoras en je dit als resultaat krijgt:

2ml3fC3eb83ecTm00SJx1BIzAOhbM50w.jpegDSC_1293 by YPOC RIGHT, on Flickr

Wat heel frustrerend is natuurlijk...
Planten hangen vol, hout, ramen etc etc
 
Volgens mij zitten daar afgeknaagde houtresten tussen, Dus stukjes dat de panaque afknaagt maar niet opeet. Dus iets waar je mee zult moeten leren leven bij dit soort visjes.

Het zweefvuil is toch een teken dat je filter zijn werk niet goed doet, Hoewel deze dit formaat bak toch moet afkunnen. Dus toch op zoek naar de juiste opstelling.
 
Hoe heb je je filter staan? in principe moet inlaat links uitlaat rechts o.i.d. goed zijn, maar misschien niet bij deze 'dikke' schijt.

Misschien iets knutselen met je filter. Het mooiste zou zijn als je (ook) een stroming over je bodem hebt, wat die poep mee neemt.
Eventueel splits je je filter naar 2 inlaten. 1 voor in de hoek, zoals altijd, en 1 zet je net boven het zand.
Uitlaat kan ook belangrijk zijn. deze kan je ook splitsen door 1 boven het water te laten, en de andere helft over de bodem te laten gaan.
Uiteraard neemt de stroming van beide dan wel af, wat net die dikke schijt niet neemt. Dit is het leuke om dit zelf af te meten.

Let wel op dat je filter vollop kan draaien. 'prop' em niet te vol met watten. Watten filteren al het vuil wel weg, maar laten je filter ook rap verstoppen. Sponsen moeten die poep ook makkelijk op kunnen vangen, en lopen soepel door. (ik zeg niet dat er geen watten in kunnen, maar doe een dun laagje hier van).

Kortom, een goede stroming in je bak over de bodem, in een filter die goed kan doorlopen.

optie 2, accepteer het en hevel het wekelijks af.


Over alg kan ik niet zo veel vertellen, geen verstand van omdat ik het nog nooit heb gehad. Misschien lampen iets minder lang aan laten. (10 uur lang kan voldoende zijn).
 
Je kunt het beste ervoor zorgen dat er voldoende stroming over de bodem is.

Je hebt de inlaat al eens naar de bodem gericht maar dat was te sterk. Heb je een spray bar, of een inlaatstukje?

Zelf vind ik dat je de beste stroming krijgt, als je zowel de inlaat als afzuigkorf in aan dezelfde zijde plaatst.

Laat het water over de lengte richting van het aquarium stromen. Als je de inlaat 3 cm over het wateroppervlak uit laat komen.
En rechtstreeks naar de tegenoverliggen zijde laat 'blazen',

De waterstroom kan aan de tegenoverliggende zijde alleen naar beneden. Om vervolgens over de bodem terug te stromen naar de filterkorf. Hierdoor verzameld eventueel vuil zich ook bij de filterkorf. En zweefvuil wordt afgezogen.

Tevens heb je een lichte oppervlakte rimpeling wat voor gasuitwisseling zorgt. Ook houd dit het oppervlak mooi schoon.

Bovenstaande kun je bereiken met een spray bar aan de zijruit. Of (zoals ik heb) met een uitstroompijpje achterin de bovenhoek.
 
Hang er een binnenfilter bij, die je regelmatig schoon maakt.

Ontlast de grote pomp ook.
IK gebruik zelf de aquael 500. er is ook de 1000, heb e ok als stroming.
 
Was vandaag in aquariumzaak, was het al lang aan het overwegen om een co2 systeem te kopen die niet met poeders werkt.

Dus heb ik dan maar nieuwe filter inlaat gekocht, omdat de oude zelf in elkaar geknutseld was en er wat drukverlies op de aanzuiging zat, niet veel maar toch.
Ook was deze net onder wateroppervlak heb er nu eentje boven bodem.

Maar zag ook iets gelijkaardigs als de aangekochte inlaat, (was van eheim), was zo'n sproeibuis.
Zou dit iets zijn om aan te kopen? In plaats van een horizontale sproeibuis, die verticaal plaatsen.
Of gaat dit weinig verschil maken?
 
Om het vuil te verplaatsen moet de uitstroom enigszins richting de bodem staan of je moet een goede uitstroom hebben die de kracht heeft om het vuil naar de filter te verplaatsen. Hoe je dat bewerkstelligd is denk ik minder van belang.
Maar wellicht heeft de troep gewoonweg teveel gewicht om met een gemiddelde verplaatsing richting het filter te gaan.
 
ypoc zei:
Was vandaag in aquariumzaak, was het al lang aan het overwegen om een co2 systeem te kopen die niet met poeders werkt.

Dus heb ik dan maar nieuwe filter inlaat gekocht, omdat de oude zelf in elkaar geknutseld was en er wat drukverlies op de aanzuiging zat, niet veel maar toch.
Ook was deze net onder wateroppervlak heb er nu eentje boven bodem.

Maar zag ook iets gelijkaardigs als de aangekochte inlaat, (was van eheim), was zo'n sproeibuis.
Zou dit iets zijn om aan te kopen? In plaats van een horizontale sproeibuis, die verticaal plaatsen.
Of gaat dit weinig verschil maken?

Ik denk dat het met je nieuwe filter inlaat al een heel stuk beter gaat. En zeker het feit dat deze niet diep genoeg in het aquarium zat.

Een spray-bar plaats je het beste bovenaan, horizontaal.
Er zijn evenveel mensen die een spray-bar geweldig vinden, als mensen die hem alleen gebruiken als blokfluit.

Zelf wil ik zo min mogelijk zien van techniek in de bak, dus ik heb alleen een 90 graden bochtje net onderwater. Geeft een mooie stroming. Zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
 
Toch maar even melden dat ik een oplossing heb voor het zweefvuil + vuil in planten.

MAAR ik zal toch moeten overwegen om de panaque te verwijderen, waarom? Daarom:

6f65uq2w3CHvXf6G4_zX2VbTYMIl5St0.jpegDSC_1298 by YPOC RIGHT, on Flickr

Is 1 dag na verversen en is letterlijk voor 90% van hem, nu hem nog vangen...
Kan niets verwijderen alles hangt zo'n beetje samen en hij vlucht altijd.
 
Om eerlijk te zijn had ik de vis ook weg gedaan als hij zoveel vervuilt. Het is een afweging maken natuurlijk en dan moet jezelf daar een besluit over nemen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je niet echt blij wordt van vervuiling.
 
Meer stroming over de bodem maken. Zijn ze wel gewent.
En ander stuk hout, wat niet verrot is en ZO al uit elkaar valt.
 

Terug
Bovenaan