Heb ik dit goed aangesloten?


Dirk1977

Member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
17
Leeftijd
47
Hoi Allen,

Heb ik het filter zo goed aangesloten, mijn bedoeling was de inlaat aan korte zijde te doen maar dit past gewoon niet i.v.m. de bocht.
Tips zijn welkom maar als het oké is zo dan ga ik ermee verder ;)
 

Bijlagen

  • 20240317_221749.jpg
    20240317_221749.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 75
  • 20240317_221800.jpg
    20240317_221800.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 71
In-en uitgaande buizen naar en van je filter kan ik niet beoordelen.
Maar als je de uitgaande buis op de spraybar heb, en de andere op de inlaat, moet het goed zijn.

Even een tip: (meningen verschillen, dus doe ermee wat je wilt) ik zou de spraybar op de korte zijkant boven de inlaat zetten, en dan de bak in laten blazen. (Dus met het wateroppervlak mee.) Over het algemeen krijg je dan een betere doorstroming met minder deadspots.

Ik zie geen kranen? Als dat klopt, zet je er het beste dubbelkranen tussen. (In de uitgaande slang en in de inkomende slang eentje). Dat is een stuk handiger met schoonmaken. Dit is een afbeelding van de Eheim koppeling, maar er zijn er meer. Zoek de juiste slangmaat erbij.
 

Bijlagen

  • 1710730556757.png
    1710730556757.png
    139.3 KB · Weergaven: 5
Ik heb ook een oase en bij dit model nooit belang gehad bij dubbele kranen ertussen, de slangen ontkoppelen makkelijk van het filter zelf. Eens met de opmerking de spraybar over de lengte te laten stromen. Ik zou de slangen wat korter knippen.
 
Zelf zou ik het over de breedte laten. Over de lengte kan ook, maar zou ikzelf meer toepassen op kortere bakken (stromingskracht wordt snel minder aan het eind van een langere bak). Bij beide optie's is het belangrijk dat je water zo vrij mogelijk kan bewegen zonder al teveel "opstakels". Zo wordt alles optimaal verdeelt over je bak en afgevoerd bij afvalstoffen door je filter.
 
De slangen kunnen korter zoals iedereen al zegt.

Maar houd in verband met onderhoud wel voldoende lengte over dat je het filter voor je kast kan zetten!

Dat is een stuk makkelijker namelijk dan in de kast prutsen.

Heb het zelf op de harde manier geleerd en nieuwe slangen moeten kopen. 🫣
 
De slangen kunnen korter zoals iedereen al zegt.

Maar houd in verband met onderhoud wel voldoende lengte over dat je het filter voor je kast kan zetten!

Dat is een stuk makkelijker namelijk dan in de kast prutsen.

Heb het zelf op de harde manier geleerd en nieuwe slangen moeten kopen. 🫣

Voor onderhoud zul je sowieso de slangen moeten ontkoppelen anders gaat dit filter niet open, dus het geheel met slangen eraan voor de kast zetten is eigenlijk nooit nodig.
Houd idd wel enige bewegingsruimte over met de slangen.
 
Ik heb de 1502 en zet deze juist wel voor de kast zodat je de kop als die los is rustig erachter in het kastje kan leggen op een handdoek. Als ik dat in het kastje doe dan kan ik nergens heen met de kop.
 
In-en uitgaande buizen naar en van je filter kan ik niet beoordelen.
Maar als je de uitgaande buis op de spraybar heb, en de andere op de inlaat, moet het goed zijn.

Even een tip: (meningen verschillen, dus doe ermee wat je wilt) ik zou de spraybar op de korte zijkant boven de inlaat zetten, en dan de bak in laten blazen. (Dus met het wateroppervlak mee.) Over het algemeen krijg je dan een betere doorstroming met minder deadspots.

Ik zie geen kranen? Als dat klopt, zet je er het beste dubbelkranen tussen. (In de uitgaande slang en in de inkomende slang eentje). Dat is een stuk handiger met schoonmaken. Dit is een afbeelding van de Eheim koppeling, maar er zijn er meer. Zoek de juiste slangmaat erbij.
Dat is als het goed is niet nodig bij deze pomp, zit veiligheid ingebouwd, heb bewust voor deze oase 600 biomaster thermo gekozen ivm het gemak 😉 De slangen heb ik nu inderdaad op zijn korst geknipt met de filter voor het meubel 👍
 
Voor onderhoud zul je sowieso de slangen moeten ontkoppelen anders gaat dit filter niet open, dus het geheel met slangen eraan voor de kast zetten is eigenlijk nooit nodig.
Houd idd wel enige bewegingsruimte over met de slangen.
Het moet niet inderdaad.
Maar het is naar mijn mening wel makkelijker.
Zeker als je een keer alleen het voorfilter wilt reinigen.

Maar ieder zijn ding en manier natuurlijk 😉
 
Het moet niet inderdaad.
Maar het is naar mijn mening wel makkelijker.
Zeker als je een keer alleen het voorfilter wilt reinigen.

Maar ieder zijn ding en manier natuurlijk 😉

Mag hoor, maar nodig is het niet, om het voorfilter eruit te kunnen halen zul je toch eerst de slangen moeten ontkoppelen, die kun je los
laten hangen en dan het filter naar voren halen😊
 
Als het goed is hoef ik geen enkele slang los te koppelen om deze pomp te reinigen, alle afsluiters zitten verwerkt in de kop met veiligheid sluiting.
De slangen heb ik nu inderdaad op lengte geknipt zodat de pomp wel net voor de kast kan staan als ik hem eruit haal voor onderhoud.
 
Als het goed is hoef ik geen enkele slang los te koppelen om deze pomp te reinigen, alle afsluiters zitten verwerkt in de kop met veiligheid sluiting.
De slangen heb ik nu inderdaad op lengte geknipt zodat de pomp wel net voor de kast kan staan als ik hem eruit haal voor onderhoud.

Je krijgt het filter niet open zonder de slangen te ontkoppelen (of iig het plateautje waarop de slangen aangesloten zitten). Pas daarna ontkoppelt het voorfilter,
en pas daarna kun je de hele kop eraf halen.
 
Doe onder de pomp misschien een zachte doek ofzo dat er later niet krassen zitten op de onderkant. Door het schuiven, ik weet niet of wielen eronder zouden helpen een handigerd zou nog een waterdichte lade ervoor maken.
Overigens een leuk begin van je!
 
Of wat je ook kunt doen, een dikke rubber tegel, scheelt ook nog in vibratie/geluid.
 
De weekmakers uit rubber kunnen je kast nog meer aantasten dus ter voorkoming van kun je er iets glijdends onder doen.
 
De weekmakers uit rubber kunnen je kast nog meer aantasten dus ter voorkoming van kun je er iets glijdends onder doen.

oh echt? Dat wist ik niet, ik heb alle filters op dikke rubber tegels staan, tot nu toe geen probleem, maar beter een onderlaag er nog onder dan dus?
 
Je krijgt het filter niet open zonder de slangen te ontkoppelen (of iig het plateautje waarop de slangen aangesloten zitten). Pas daarna ontkoppelt het voorfilter,
en pas daarna kun je de hele kop eraf halen.
Ok, ja ik snap nu wat je bedoeld, mijn gedachte was dat de slangen er zelf niet vanaf hoeven idd (dus letterlijk losmaken) maar je hebt gelijk het is incl. het plateautje.
 

Terug
Bovenaan