Heater stuk of gewoon hoger zetten? Of is de reflector de oorzaak?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb een Juwel Rekord 600 met een Juwel heater van 50 Watt.

Deze heb ik vanaf het begin al wat hoger moeten zetten dan dat streepje van 24 graden.

Hij staat ongeveer op 26 graden ( is moeilijk af te lezen bij die heaters),.. net voorbij dat streepje.


Het was in de bak 25 graden.
Ik wou het 24 hebben, maar dat lukte steeds niet.


Ik heb sinds deze week een reflector erop zitten, omdat ik enkele rode planten heb, welke wat meer verlichting vragen.

Nu is het plots 26,5 graden in het aquarium.

Verhoogt een reflector de temperatuur in het aquarium?


Nu ben ik dus weer aan het prutsen om de heater goed af te stellen op 24 graden.

De heater staat ingesteld op iets onder het streepje van 24 graden, maar het is nog steeds volgens de thermometer 26 graden in het aquarium.

Ik heb er een tweede thermometer in gehangen ( oude thermomer van JBL ( glas),.. plus een thermometer van Sera ( geel glas).

Die van Sera geeft 26 graden aan en die van JBL 25 graden.


Nu moet ik de verwarming dus nog lager zetten dan het indicatie-streepje van 24 graden.

Kan ik er dan vanuit gaan dat de thermometers het goed hebben, ondanks dat de verwarming/heater dus lager staat ingesteld dan 24 graden?

Ik vermoed dat het door de reflector komt,... maar misschien is de verwarming ook wel stuk?

Of is het beter om i.p.v. de meegeleverde 50 watt heater van Juwel de 100 Watt er in te doen?
Past deze ook in de filterbehuizing, of zal deze heater te groot zijn ( te lang)?
 
Hier wijkt die verwarming ook iets af maar de reflector zal licht weerkaatsen en dan kan het misschien wat warmer worden in de bak. Als de temp nu met de reflector te hoog is dan heeft een zwaardere erin geen nut zou ik denken.
 
Hier wijkt die verwarming ook iets af maar de reflector zal licht weerkaatsen en dan kan het misschien wat warmer worden in de bak. Als de temp nu met de reflector te hoog is dan heeft een zwaardere erin geen nut zou ik denken.

Nee, dat dacht ik ook al.

Ik heb de verwarming nu nog wat lager gezet.
Ik gok dat hij nu op 22 graden staat.

Toen de verlichting net aan ging, stond de ene thermometer op 25 graden en de andere op 26 graden.

Dat vind ik wel gek eigenlijk,.....
 
Die zijn in de regel nooit gelijk hoor, Als je er 10 in gaat hangen dan zullen weinig precies hetzelfde gaan aangeven
 
Een reflector weerkaatst ook de warmte idd. Dak kan vooral met T5 een pak schelen.

Vaak zelfs dubbel omdat het ook de ventilatie wat tegen werkt met die reflectoren.
 
Een reflector weerkaatst ook de warmte idd. Dak kan vooral met T5 een pak schelen.

Vaak zelfs dubbel omdat het ook de ventilatie wat tegen werkt met die reflectoren.


Ik heb T8 verlichting.
1x TL8 438mm, 15 Watt.

Dan weet ik nu dus wel vrij zeker dat de thermometers gelijk hebben.
 
Ik ben gisteren toch met de verwarming terug geweest bij de winkel.
Heb een nieuwe gekregen, want de "oude" verwarming werkte niet naar behoren.
Dat constateerde de winkelbediende zelf ook.
De verwarming werkte te goed,.. hij verwarmde te sterk en te vaak,.. ook terwijl het totaal niet nodig was.

De nieuwe verwarming werkt prima gelukkig :)
 

Terug
Bovenaan