Hasemania nana - Koperzalm

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Tien, 22 apr 2012.

View Users: View Users
  1. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Wetenschappelijke naam
      Hasemania nana
    • Nederlandse naam
      Koperzalm
    • Zuurgraad: zacht en zuur, neutraal, hard/alkalisch
      Neutraal
    • Temperatuur: koud, sub tropich, tropisch
      Tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Hoofdzakelijk midden
    • Herkomst
      Brazili�

koperzalmpje.jpg

2. TS
    TS
    Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Omstandigheden eigen aquairum (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur).
      - Eerst in een 60cm (54 liter) aqurium, later in 110cm (300 liter) gezelschaps aquarium welke redelijk dicht beplant is.
      Medebewoners eerst platy's en garnalen. Later dwergknorgoerami's, garnalen, Corydoras panda. Ik gebruik alleen leidingwater. Temperatuur 24/25 graden.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      De mannen houden schijngevechten om de vrouwen en ze hebben vaak ook een aantal vrouwen in een eigen harem. Zijn er weinig mannen dan kan het zijn dat een vrouwtje de leider van de school wordt en verdedigt zij de groep tegen indringers.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Het zijn vrij drukke dieren die graag de baas spelen over de andere aquairum bewoners. Als er vissen in dezelfde waterlaag zwemmen dan proberen vooral de mannen deze vissen bij hun harem te halen of ze jagen de vissen weg.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ik vind het een erg leuke en mooie vis. Vooral de mannen hebben mooie donker koper kleurige flanken met afstekende witte en zwarte vlekjes op de vinnen en staart. De vrouwen zijn in het geheel wat lichter van kleur.
      Juist omdat het vrij drukke dieren zijn is een wat groter aquairum aan te bevelen. Ik zou bij deze vissen nog hooguit een op de bodem levende school vissen houden en daarnaast een koppel of harem. Een tweede school in de midden of bovenlaag zal eerder tot problemen leiden dan dat deze twee soorten rustig naast elkaar kunnen leven.
      Hoewel het scholenvissen zijn zwemmen ze vrijwel nooit echt in een dichte school bijeen.

3. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Bij mij zwemmen ze in mijn Rio180(1meter). Mijn aquarium is ingericht, met veel hout en planten. Er zwemmen ook enkel Zuid-Amerikaanse vissen, Lnummers, bijlzalmen, Altispinosa, vuurgarnalen, Otocinclussen en Corydorassen.
      De vissen zwemmen bij mij gewoon op leidingwater met een redelijk hoge PH(7,5)
      Ze zijn erg druk met elkaar, de mannetjes zitten constant aan het schijn vechten. Echte ruzie hebben ze niet.
      Het zijn erg drukke beesten dus ze kunnen nogal lomp zijn tegenover andere bewoners.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Koperzalmen zijn erg drukke beesten, het is dus niet aan te raden ze te houden met vissen die van rust houden zoals Betta's.
      De mannetjes hebben een erg mooie koperachtige kleur, de vrouwtjes zijn meer zilverkleurig.
      De koperzalm is een scholenvis, ze moeten met meerdere zijn. Maar scholen doen ze totaal niet.
      Als je ze lang bestudeert zul je zien dat ze echt een leuk gedrag hebben en geen simpele visjes zijn.

4. Marrie98

Marrie98

Lid geworden:
    31 mrt 2015
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

60x30x30 gezeldschapsaquarium. Hij is rijkbeplant en bevat rotsen en decoratie. Medebewoners: betta man, kegelvlekbarbelen, kardinaal tetra's, brokaat barbelen, luipaard danio's, corydora panda's, algeneters otocinclus. Leidingwater met extra planten mest.
      De mannen houden schijngevechten naar elkaar. Soms jaagt ene man achter ene vrouw aan maar die duikt dan snel weg in de plantjes. Zijn erg rustig tegenover elkaar.
      Doen niks op de andere vissen uit, verstoren de rust niet met schijngevechten, jatten geen eten van anderen en ze vallen absoluut niet de betta lastig, zoals je wel eens leest.
      Het zijn erg leuke actieve visjes. Ze zijn lekker levendig maar kunnen goed bij een betta in (heb zelf een betta die absoluut niet tegen stress kan (had eerst guppen, hockeysticks en platy's bij hem, daar werd hij flink agressief van de drukte, bij koperzalmen doet hij dit niet). Als ze gezond zijn zijn ze mooi diep van kleur met duidelijke zwarte streep op de staart en witte puntjes aan de vinnen, dit ziet er erg leuk uit in een rijk beplante bak. Ik gebruik ze zelf als een soort watertester. Als er iets mis is met het water verliezen ze hun kleur erg snel, waardoor ik weet dat er iets niet klopt.