Harem cacatuoides


R

RkC

Guest
Ik lees teveel verschillende aantallen wat betreft harems, en opp wat 1 man zich toeeigend op bepaalde sites.

Harem= 1m 2a3v
1man ongeveer 0,5 m2 opp

In een 130x50x50cm bak is het dan mogelijk om 2 harems te houden, uiteraard met voldoende schuilplaatsen door steen hout beplanting.

Ik denk aan 2m 5a6v (evt 1m 4v)
Of is dit teveel van het goede.
 
Mede bepalend is hoeveel schuilplaatsen en zichtbrekers heb je, of te wel hoe ziet je bak er uit en wat zijn evt. aanwezige of gewenste medebewoners. Los van voorgaande moeten 2 man met 6 vrouwen wel kunnen hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
De huidige bewoners:
35 kardinaal tetras (blijven)
12 otos (blijven)
13 corys blk Venezuela (deze gaan naar andere bak indien noodzakelijk) ik lees veel kan wel of kan niet samen.

Huidige bak is nog niet definitief ingericht, zit nog met 1 echt dik stuk hout wat nog beetje blijft drijven (tis al bijna 4 weken).
Ik schat zo'n 10 schuilplaatjes te kunnen creëren middels mijn stukken hout en stenen.
Zichtlijnen komen door hout en beplanting.

2/6 kan dus, ik ga straks eerst inrichten dan pas kijk ik welke aantallen.

Nog een vraag:
Echter moeten de schuilplaatsen perse op de bodem zijn, mogen ze er iets vanaf (net onder het midden van de bak)? Ik heb namelijk holtes in mijn hout.
 
Genoeg goede schuilplaatsen hebben deze dieren sowieso nodig, anders zie je ze vrijwel niet en zullen ze hun natuurlijke gedrag niet laten zien. De schaduw van wat drijfplanten is ook onmisbaar.

Maar als je de onderste laag van de bak door zichtbrekers in minstens twee delen hebt verdeeld, dan kun je eventueel 2 harems houden.
Tenminste, als je ervoor hebt gezorgd dat:
- je bak tenminste 36 vierkante decimeter bodemoppervlakte heeft, en
- er in de onderste waterlaag niet te veel andere soorten leven die voor verstoring zorgen.
In jouw bak zou dat dus moeten lukken.

Van erg drukke bakgenoten houden caca's trouwens sowieso niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
Ik heb bij mij ook wel eens een nestje halverwege gehad, maar zie ze toch bijna altijd primair rond de bodem hun territorium bouwen. Ik vind zelf legholen ook goed werken. Bijna onzichtbaar aan te brengen, en toch praktische plaatsen voor de vissen.

Of het goed samen gaat met de Cory's, das bekijken en wanneer nodig actie nemen.

Succes in ieder geval
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
zul je met 2mannen niet krijgen dat de ene erg dominant gaat worden naar de ander en daar constant op zit te fitten?

dacht dat het daarom of 1man of anders vanaf 3 mannen was maar kan het fout hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
zul je met 2mannen niet krijgen dat de ene erg dominant gaat worden naar de ander en daar constant op zit te fitten?

dacht dat het daarom of 1man of anders vanaf 3 mannen was maar kan het fout hebben.

Precies, ik zou bij apistogramma nooit van dezelfde soort twee mannen bij elkaar zetten. Of 1 of 3 of meer. Voor drie vind ik de bak wat te klein. Ik zou ik dit geval gaan voor 1 man met 4 vrouwen. Dan is er ook nog wat ruimte voor eventuele jongen. Ik zou de corydoras er wel uit halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
Precies, ik zou bij apistogramma nooit van dezelfde soort twee mannen bij elkaar zetten. Of 1 of 3 of meer. Voor drie vind ik de bak wat te klein. Ik zou ik dit geval gaan voor 1 man met 4 vrouwen. Dan is er ook nog wat ruimte voor eventuele jongen. Ik zou de corydoras er wel uit halen.

Dat heb ik eerder gelezen, 1 of 3.
3 is te veel van het goede.
Maar een 2de soort kan wel dan?

Kijk na de inrichting wel ff.
Bij 1/4 ga ik denk dan ook wel iets inrichten voor de corrys.
 
Een tweede soort (dwerg)cichlide zal waarschijnlijk vergelijkbare problemen geven.
 
Update na enige tijd.

Eindelijk eergisteren definitieve inrichting gemaakt.
Het laatste stuk hout blijft nu pas zelfstandig op de bodem.

Uiteindelijke bewoners ook erin.
Het is een groep van 3m 7v cacas geworden dubbelrood.
 
Persoonlijk zou ik 2 mannen al teveel vinden in een 1.20. En ook nog Corydoras..

Ben benieuwd hoe dit gaat met 3.
 
Persoonlijk zou ik 2 mannen al teveel vinden in een 1.20. En ook nog Corydoras..

Ben benieuwd hoe dit gaat met 3.

Beter 3 dan 2, word de aandacht beter verspreid.
dit zou moeten kunnen mits de bak genoeg zichtbrekers en schuilmogelijkheden heeft, geeft geen garantie uiteraard.
de combo met de cory´s vind ik inderdaad wel teveel worden.
 
Vooralsnog gaat het wel. Alles ligt aan de indeling van de bak. Ik moet nog de helft van de bladeren er in zetten, en nog wat hout want de bovenlaag is wat kaal.

Maar de corrys zitten wel erg in het zelfde bereik van de bak dat is duidelijk, niet dat de cacas zich daar iets van aantrekken.
Ik denk dat deze van de week in de backupbak gaan.

IMAG2846.jpg
 
Mooie bak heb je Rkc. Daar zal het niet aan liggen zo te zien. Benieuwd naar de foto's van de visjes.


Zelf nog nooit zo over nagedacht RichD111 bij deze soort, das wel een hele goede ja.
 
Mooie bak heb je Rkc. Daar zal het niet aan liggen zo te zien. Benieuwd naar de foto's van de visjes.


Zelf nog nooit zo over nagedacht RichD111 bij deze soort, das wel een hele goede ja.


Zal zo ff wat betere foto's zetten in mijn foto topic
 
3 mannen is een uitstekende keus. Ik ken mensen die 3 mannen met 7 of 8 vrouwen houden in een meter bak. Dit gaat goed omdat ze nu met zoveel zijn, dat er geen rangordes meer zullen zien. Hierdoor zal alleen een vrouwtje met jongen een territorium claimen en zal de rest zich rustig houden. Natuurlijk zullen ze elkaar soms uit dagen en de vinnen opzetten, maar niet met dodelijke gevolgen. Wat mij betreft zonder dat corydoras heb je een uitstekende keuze gemaakt. Dit werkt inderdaad alleen wanneer er 3 of meer mannen zijn :)
 
Je zit natuurlijk niet voor niks op een forum.
1m 4v vond ik te weinig voor de bak. Dan spring je al snel naar de 3m op advies van hierzo, en na wat inlezen uiteraard.
Corrys gaan er morgen zeker uit. Ze zitten teveel op de schuilplaatsen en onder de bladeren terwijl die specifiek zijn opgezet voor de cacas.
 

Terug
Bovenaan